Hunter Douglas, bekend van onder andere raambekleding Luxaflex, heeft fors meer omzet geboekt in de eerste helft van dit jaar. Dat meldt dagblad NRC. Die stijging is onder meer het gevolg van de coronapandemie in de eerste helft van 2020 toen de vraag sterk terugviel. Vooral in Noord-Amerika en Aziƫ nam dit jaar de omzet toe.
Het in Amsterdam genoteerde bedrijf maakte dinsdag bekend dat ook in de andere markten waar het actief is hogere verkopen werden gerealiseerd. In vergelijking met een jaar eerder nam de omzet met 44 procent toe tot ruim 2,2 miljard dollar (1,87 miljard euro). Daarbij profiteerde het bedrijf ook van gunstige wisselkoerseffecten, die voor een extra groei van 4 procent zorgden.
Door de grotere vraag steeg ook het resultaat. Hunter Douglas boekte een nettowinst van 262 miljoen dollar en dat is veel meer dan de 28,5 miljoen dollar in 2020. Die halfjaarwinst was toen zo laag, omdat het bedrijf veel last had van de coronapandemie die niet alleen leidde tot een omzetdaling van bijna 20 procent. In het tweede kwartaal, toen veel landen lock downs invoerden, werd vorig jaar zelfs verlies geleden.
Lees hier het complete artikel.