Velux Nederland winnaar publieksprijs

Velux Nederland wint de publieksprijs van de Hibin Fabrikant van de Toekomstverkiezing. De Take-back recyclingdienst Velux dakramen kreeg de hoogste waardering van het publiek. Een delegatie van Koninklijke Hibin, onder leiding van voorzitter Pieter van Leusden, kwam naar Velux Nederland in Utrecht om de Fabrikant van de Toekomst-award te overhandigen. Dat meldt brancheorganisatie Koninklijke Hibin.



Het publiek (werkzaam in de bouwtoelevering en uitvoerende bouw) kon via een onafhankelijke enquête van USP Marketing Consultancy oordelen over acht innovaties van fabrikanten van bouwmaterialen. Deze acht waren eerder door een vakjury genomineerd. De innovaties konden beoordeeld worden met een rapportcijfers van 1 – 10. Velux Nederland behaalde een gemiddelde eindscore van 7,6, waarbij 55% een score van 8 of hoger gaf. Clickbrick van Wienerberger (7,5 gemiddeld), Afbouwpakketten van Gyproc (7,4 gemiddeld) en Greenline van IsoBouw Systems (7,4 gemiddeld) waren tot het laatste moment in een nek-aan-nekrace verwikkeld met de uiteindelijke winnaar. Bekijk op de Hibin-website alle acht genomineerde innovaties en de keuzes die de vakjury makakte.

Bij Velux Nederland is verheugd gereageerd op de brede waardering. Ronald Bal, ‎Sustainable Development Improvement Manager bij Velux Nederland: "Een erkenning als deze is goed voor de interne energie. We wisten al dat het initiatief vanuit de markt echt gewaardeerd wordt. Dit helpt om het initiatief verder te brengen. Onze uitdaging ligt in het bereiken van aannemers. Daar hebben we de hulp van de groothandels bij nodig. Als die enthousiast meedoen, wordt het eenvoudiger voor de aannemer om ook mee te doen. We willen de take-backdienst laagdrempeliger maken.”

Inzameling en demontage
VELUX Nederland heeft de take-back service in het leven geroepen om hergebruik van de grondstoffen daadwerkelijk te realiseren. Gebruikte VELUX dakramen worden ingezameld en gedemonteerd. De herwonnen grondstoffen worden op een hoogwaardig niveau hergebruikt. Ronald Bal: "Het gaat om dakramen die we zelf verkocht hebben. We weten dus exact wat er verkocht is en kunnen uitrekenen hoe groot de potentiële retourstroom is. We zien nu dakramen terugkomen uit de periode 1988-1992. Van wat daarvan door grote aannemers wordt verwerkt, komt nu ongeveer tien procent terug. We willen het volume elk jaar verdubbelen.” 
 
Aantrekkelijk
De take-backdienst is een not-for-profitdienst. VELUX Nederland verdient er niets aan. De aannemer heeft een klein financieel voordeel ten opzichte van afvoer van materialen als sloopafval. Ronald Bal: "De dienst is niet gratis. Inzamelen maar ook bewerkingen kosten veel geld. Daar zijn we eerlijk over. Maar ondanks de kosten is het aantrekkelijk voor aannemers. Het is een goedkoper alternatief dan het afvoeren van materialen als bouwsloopafval. Dat komt omdat er ook grondstofopbrengsten tegenover staan. Dat heb je bij bouw- sloopafval vrijwel niet, als gevolg van laagwaardige toepassing. Maar het gaat niet alleen om de financiële component. We zien bijvoorbeeld bij woningbouwcorporaties dat zij in hun opdrachtverlening aan onderhoudsbedrijven voorschrijven dat zo veel mogelijk materiaal gered moet worden en dat bedrijven dat ook moeten kunnen aantonen. Ten aanzien van de take-backdienst speelt bij woningbouwcorporaties ook het aspect van social return een rol. Verder zien we de ontwikkeling dat met name grotere landelijke aannemers een actief duurzaamheidsbeleid voeren, omdat zij zich daarmee kunnen onderscheiden in de markt.” 

Nieuwe bestemmingen
Het afvoeren van dakramen als bouw- en sloopafval levert maximaal 30% herwinning van grondstoffen op. Via de take-backdienst blijft 95% van de grondstoffen in de keten. VELUX Nederland bemoeit zich actief met het vinden van nieuwe bestemmingen voor de herwonnen grondstoffen. "Dat is misschien wel het meest complexe stuk”, zegt Ronald Bal. "Het gaat niet alleen om het redden van de grondstoffen. Je moet je als producent actief bemoeien met het vervolgtraject, anders draait het vliegwiel niet en blijft het herwonnen materiaal in de opslag, en is er geen gezond business model. Als je circulariteit wilt realiseren, kun je er niet omheen het zo compleet mogelijk te doen en vraag en aanbod tegelijkertijd te organiseren. Het komt erop neer dat je aan het einde van de levensfase verantwoordelijkheid neemt, niet alleen voor je product, maar ook voor de grondstoffen. In die filosofie is een product de tijdelijke fase van een grondstof. Wij voorzien een toekomst waarin volledig circulaire producten de voorkeur krijgen boven producten geproduceerd van nieuwe grondstoffen.”

Achtergrond Fabrikant van de Toekomst
De aanpak van de Fabrikant van de Toekomst-verkiezing sluit aan bij de in 2019 opgestelde strategie van Hibin. Die strategie is gebaseerd op vier maatschappelijke opgaven die deel uitmaken van de dagelijkse praktijk van leden (Data voor stroomlijning van de bouwsector, Minder primaire grondstoffen, Versnelling van de bouw- en renovatieopgave en Hindervrije bouwlogistiek). Het zijn opgaven waarbij de bouwtoelevering een bijdrage kan leveren door inzet van haar kennis, positie en rol. De Hibin-strategie is gebaseerd op transparantie en samenwerking. Hibin manifesteert zich daarom nadrukkelijk als Netwerk van de Bouwtoelevering. De verkiezing van de Fabrikant van de Toekomst geeft extra aandacht voor innovaties die de gezamenlijke doelen dichterbij kunnen brengen.

Bron: Hibin


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven