Na vijftien jaar verkoop van keuken en sanitair stond hij voor de klas als docent aardrijkskunde. Waarom maakte hij de overstap? En hoe gaat het nu met hem? Een open gesprek met Bert-Jan Bout.
Denkend over zijn carrière kwam Bout tot de conclusie dat hij zijn werk leuk vond, maar niet om te blijven doen tot zijn pensioen. Dat meldt het Calvijn College op haar site.
Droombeeld
“Ik kwam er steeds meer achter dat ik veel meer hecht aan het contact met mensen dan aan het omzetgerichte. Mijn droombeeld van het docentschap was de interactie met leerlingen. Aardrijkskunde was vroeger al mijn favoriete vak en onderwerpen als klimatologie en fysische geografie hadden nog steeds zijn interesse. Ik volgde dagelijks het weer met weerkaarten en verdiepte me in het verloop van klimaatverandering.”
Tijd
Het eerste jaar was het zwaarst, vertelt Bout. Het was toen nog schakelen tussen onderwijs, studie en showroom. De studie duurt vier jaar. Dinsdag is zijn wekelijkse studiedag, de colleges verlopen nu online. De overige dagen geeft Bout les (ook het vak mens & maatschappij) en tijdens de doordeweekse avonden probeert hij te studeren. “Je levert wel tijd in die je normaal in het gezin kunt stoppen. Winst van het docentschap is dat ik nu op zaterdag iets met ze kan gaan doen, terwijl dat vroeger een werkdag was. Mijn vrouw steunt me helemaal, dat is heel belangrijk voor me.”
Open
Als zij-instromer neemt Bout zijn eigen bagage mee. “Belangrijk is de levenservaring die ik heb opgedaan tijdens mijn werk. Ik had veel contacten en ik heb leren relativeren. Jongeren zijn vaak opener dan volwassenen. Ik weet niet of ik het zonder die levenservaring had getrokken.” Iedere dag leert Bout bij. “Ik merk dat duidelijkheid ontzettend belangrijk is. Daarnaast moet je open en kwetsbaar durven zijn naar leerlingen. Ook van feedback van leerlingen leer je.”
Energie
De kersverse aardrijkskundedocent is in zijn element als hij dingen overdraagt die hem zelf sterk interesseren, zoals weer en klimaat. “Al is mijn interesse verbreed, ook een land als China is buitengewoon boeiend.” De interactie geeft hem de meeste energie. “Je praat over datgene wat je leuk vindt én hebt contact met leerlingen.” Bout merkt dat leerlingen voor, tijdens en na de les makkelijk naar hem toe komen met vragen of om dingen te delen.
Hoe hij het houden van dagopeningen ervaart? “Dat was en is een zoektocht. Hoe krijg ik een open sfeer? Ook zet het jezelf op scherp. Welke concrete lessen kunnen we trekken uit een Bijbelgedeelte? Soms gebeuren er aangrijpende dingen, ik heb niet overal een pasklaar antwoord op.”
Bron: Calvijn College