Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jeroen Heijsen van Sanitairwinkel | Sawiday: "We willen gewoon doorpakken"

In minder dan twee jaar tijd heeft Sanitairwinkel (in Belgiƫ en Frankrijk bekend onder de naam Sawiday) 75 werknemers aangenomen. Wat is hun succes en waar staat het bedrijf voor? Marketingmanager Jeroen Heijsen vertelt hierover. Ook gaat hij in op de toekomst van het bedrijf. "We willen gewoon doorpakken", geeft hij de ambities van het sanitairbedrijf aan.


Marketingmanager Jeroen Heijsen.

Ongeveer 12,5 jaar geleden werd het bedrijf opgericht als winkel voor sanitair waar consumenten alles voor de badkamer kunnen kopen. "Inmiddels hebben we tien vestigingen en zitten de elfde en de twaalfde ook al in de pen", begint Jeroen. "Waar we eerst verkopers waren, vraagt de klant steeds meer om een adviseur." Met een assortiment van 130.000 producten zien de klanten soms door de bomen het bos niet meer en kunnen ze het advies inschakelen van de medewerkers. 
"In de showrooms hebben we altijd een verkoopadviseur rondlopen die extra veel kennis in huis heeft. Zo kunnen we in ieder filiaal de klanten voorzien van al het gewenste advies."

Twee jaar geleden toen, Jeroen zijn eerste stappen bij Sanitairwinkel zette, was de vraag van de klant nog 'ik heb een kraan nodig van die en die afmeting'. Nu is het 'we willen deze ruimte inrichten kunnen jullie hiermee helpen?'.
Om de klanten goed van dienst te kunnen zijn bij het creƫren van een stijl voor hun badkamer, kruipen de verkoopadviseurs van Sanitairwinkel steeds meer in de huid van stylist. Hierdoor krijgt elke klant het beste advies en gaat diegene naar huis met een prachtige droombadkamer. Stylisten die zich willen specialiseren in de sanitaire ruimtes zijn ook zeker welkom om te solliciteren bij Sanitairwinkel, want de vraag naar inspiratie voor een badkamer is nog nooit zo groot geweest.



Volgens Jeroen is dit een van de belangrijkste verschuivingen in de branche. "Klanten willen eerst alles zien en dan pas kopen. We hebben daarom in elke winkel meerdere sfeerkamers geplaatst. Hier zijn combinaties te zien die vrijwel nooit compleet worden verkocht maar ze dienen meer als inspiratie. Dankzij deze kamers gaat vrijwel iedere klant met een andere badkamer de deur uit dan dat zij in gedachten hadden."

Outlet
De meeste van de 175 medewerkers werken op de klantenservice. "Dat is ook waarom we zo goed scoren. Vanuit 30.000 reviews hebben we gemiddeld een 4,6 (op een schaal van 5,0), dat is niet voor niets." Doordat tijdens de lockdown alle winkels dicht waren was het online een gekkenhuis. Er werden veel orders geplaatst, maar dit zorgde ook voor meer retourzendingen."
Tussen de pakketjes die terugkwamen zat af en toe een beschadigd item. Normaliter was Sanitairwinkel gewend om tijdens een tweedaagse outlet op het hoofdkantoor deze producten te verkopen. "Deze twee dagen waren altijd volgeboekt en keer op keer was het een succes. Voor ons reden genoeg om een aparte vestiging te wijden aan de outlet. Deze hebben we onlangs in Uden geopend."



Op de vraag of Sanitairwinkel ook last heeft van de schaarste in grondstoffen en stijgende prijzen kan Jeroen duidelijk antwoorden. "De prijzen hebben wij over de gehele linie iets verhoogd. Dit is een minimale stijging, maar niemand ontkomt er aan. We hebben te maken met de torenhoge transportkosten en de schaarste aan grondstoffen. Nu maakt dit voor ons niet direct uit, want we merken dat de klant minder bewust met prijzen bezig is. Ons voordeel is ook dat klanten vaak een volledige badkamer aanschaffen en niet alle producten last hebben van deze prijsstijging, in een complete badkamer valt de stijging dus vaak wel mee."



Ambassadeurs
"Onze klanten maken we ambassadeurs van Sanitairwinkel en Sawiday. Het is net influencermarketing. Klanten posten het eindresultaat op hun social media, taggen ons en vervolgens komt een andere klant bij ons in de winkel die de foto laat zien en zegt 'die badkamer wil ik ook'. Anno 2021 kunnen bedrijven haast niet zonder deze ambassadeurs."

Meer informatie:
Sanitairwinkel | Sawiday
www.sanitairwinkel.nl