Weltevree is een Nederlands designmerk, opgericht in 2007. Het in Amersfoort gevestigde bedrijf is producent van hedendaagse duurzame producten die als doel hebben de gebruiker en diens omgeving te activeren. Het team ontwikkelt al twaalf jaar inventieve producten in samenwerking met diverse ontwerpers en uitvinders, zowel met gevestigde namen als met opkomend talent.
Rechts de iconische Dutchtub Original in de oranje kleur.
Welbehagen en tevreden
''Bij Weltevree geloven we in de ervaringen die je op kunt doen in je directe omgeving", vertelt Derk Jan Hoeksema (sales & marketing manager) in de showroom in Amersfoort waar de populaire, iconische oranje Dutchtub Original direct opvalt. Gek genoeg is dit ook nog eens de meest verkochte kleur van dit model.
''Onze missie is om bij te dragen aan een bewuster, socialer en tevreden leven door producten te creëren die stimuleren om de omgeving te verkennen en deze op een nieuwe manier te gebruiken.'' De Dutchtub Original is een echte blikvanger, comfortabel en makkelijk te verplaatsen en wordt volgens de salesmanager heel veel ingetekend door tuinarchitecten in ontwerpen.
De hierboven genoemde visie van Weltevree is direct terug zien in de showroom: gezellig, gekleurde Stringlights die de oude fabriekshal verlichten, de nieuwe Bended serie, die onlangs is gelanceerd, meerdere Dutchtubs en de populaire Fieldchairs, afgestyled met een zacht bontje. “Weltevree gaat om welbehagen en tevreden zijn met je omgeving. Oude boerderijen in Nederland zijn hier vaak naar vernoemd. Het is een huiselijk gevoel: daar waar je op je plek bent.”
Gekleurde Stringlights boven de Forestry table.
Interactie
De producten van het Nederlandse designlabel vragen om interactie en komen pas echt tot leven wanneer ze in gebruik zijn. Ook al hebben ze een voorliefde voor mooie producten die goed in elkaar zitten, in onze ogen zijn ervaringen je meest waardevolle bezit.
Elk product van Weltevree is gemaakt om deze ervaringen het hele jaar door te ondersteunen. ''Onze producten zijn ontworpen met duurzaamheid als belangrijk speerpunt en gemaakt van eerlijke materialen die jarenlang meegaan. Een transparant productieproces en ervaren partners zijn een onlosmakelijk onderdeel van onze werkwijze. We maken weloverwogen keuzes en blijven onszelf voortdurend uitdagen om je te verrassen met bijzondere ideeën en inspirerende producten.''
Het bedrijf krijgt vaak de vraag waarom hun producten duurder zijn dan soortgelijke producten. ''Neem bijvoorbeeld onze iconische outdoor-oven. Een soortgelijk model wordt op meerdere sites voor de helft goedkoper aangeboden, maar kunnen nooit een garantie van tien jaar geven. Wij streven naar duurzaamheid en kunnen dit ook aantonen met de kwaliteit die onze producten hebben.''
Drukke coronatijd
Het huiselijke gevoel, dat het merk wilt creëren met hun producten, is wel degelijk gelukt afgelopen maanden in de Nederlandse huishoudens. ''We hebben het enorm druk. Mensen gaan sinds de corona-uitbraak anders hun tuin inrichten en hier anders naar kijken. Zo heeft een tuin tegenwoordig een lounge- en eetgedeelte, met daarnaast soms een stukje wellness. Wij hebben voor elke plek passende producten en ervoeren dat deze ook erg in trek waren de afgelopen maanden.''
Toch was deze drukte qua aankoopinteresse niet het enige dat Weltevree bezig hield afgelopen tijd. ''Ook wij hebben helaas heel veel last gehad van lange levertijden. Op het moment hebben we zelfs een levertijd van 50 weken! Hierdoor zijn we op zoek naar plekken binnen Europa om onze producten elders te laten ontwikkelen, om zo sneller te kunnen leveren.''
Groei
Het Nederlandse label groeit gestaag door aan de Nijverheidsweg-Noord 40A te Amersfoort, waardoor de huidige werkruimte en showroom te klein zijn geworden. ''Wel een uitdaging op dit moment,'' reageert Derk Jan op de lange levertijden en grondstoffenschaarste. Toch heeft het bedrijf mooie groeistappen in het vooruitzicht. ''Volgend jaar verhuizen we naar een groter pand, enkele straten verderop in Amersfoort, aan het water. Op deze nieuwe locatie kunnen we ook genieten van een tuin, zodat we onze producten daar kunnen presenteren. We zien hier erg naar uit, omdat het erg krap wordt op deze locatie.'' Ook staan er meerdere productlanceringen op de planning.
Het bedrijf richt zich momenteel op Duitsland en de Benelux, maar wil haar vleugels ook gaan spreiden naar Scandinavië en Frankrijk. ''We zien steeds meer orders vanuit deze landen komen, dus gaan hier ook meer op inspelen. De verkoop in Groot-Brittannië is echter door de Brexit helaas wel wat afgenomen", besluit Derk Jan.
Meer informatie:
Weltevree
Nijverheidsweg-Noord 40A
3812 PM Amersfoort
+31 (0)33 2037037
info@weltevree.nl
www.weltevree.nl