Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe is het Orderchamp na de kapitaalinjectie van 16,5 miljoen euro in de eerste weken vergaan?

Begin mei was Orderchamp groot nieuws. De Nederlandse scale-up haalde twee jaar na de oprichting € 16,5 miljoen groeikapitaal op voor verdere expansie in Europa. Via het online platform kunnen retailers producten voor hun eigen (web)winkel inkopen bij meer dan 2000 verschillende Europese merken. Merken krijgen op hun beurt via het platform toegang tot 40.000 retailers uit heel Europa. 

Hoe is het inkoopplatform het na de kapitaalinjectie vergaan? Wat is er allemaal los gekomen toen het nieuws de wereld werd in geslingerd? Zijn er al concrete piketpalen geslagen? Wat wordt de volgende (grote) stap van Orderchamp? Deze en andere vragen leggen we CEO en co-founder Joost Brugmans voor.

"We zijn vooral heel blij dat door die investering van 16,5 miljoen nog meer merken kunnen aansluiten en retailers kunnen helpen aan unieke producten die voor hen het verschil kunnen maken in hun winkel", steekt Joost van wal. "We hebben veel felicitaties gekregen vanuit onze gebruikers, super om te zien. Ook konden we het grote nieuws op 6 mei eindelijk aankondigen aan het hele Orderchamp team. Het was voor hen natuurlijk een ontzettende stimulans om te zien hoe de aankondiging is opgepakt door de media. We zijn in elk land waar we actief zijn in de grootste media outlets gepubliceerd, en soms wel meerdere keren. Maar wat ik mooi vond, is dat het daarna gewoon weer business as usual was. Iedereen ging weer aan de slag met volle focus en motivatie. Het huidige team heeft de eerste fase van Orderchamp gebouwd, nu is het tijd voor de volgende fase, waarin we verder gaan schalen. Stilstaan is geen optie."

Beste maand ooit
"Mei 2021 was onze beste maand ooit, zowel in omzet op het platform, alsook in aantal nieuwe aangesloten merken en retailers. We hebben bijna 250 nieuwe merken toegevoegd en nagenoeg 5000 retailers. In één maand! En de groei is nog steeds aan de gang. We zien vooral veel internationale groei; hierop gaan we nu verder bouwen. We zijn daarmee de grens van 40.000 aangesloten retailers en 2.000 merken gepasseerd! Op dit moment staan er tientallen vacatures open op onze vacature-pagina. Als het meezit, dan zijn we voor het einde van dit jaar gegroeid van 40 naar 80 man. En dit is hard nodig om het groeiende aantal transacties in goede banen te leiden!"

Talent
Orderchamp heeft momenteel ruim 35 vacatures open staan. Joost: "Na de aankondiging hebben we ontzettend veel aanmeldingen van kandidaten gehad. Die zijn we nu aan het doornemen, maar daarnaast zijn we nog steeds heel erg hard op zoek naar het beste talent. Deze investering heeft ons nationaal en internationaal op de kaart gezet als top-tier scale-up - en daar willen mensen graag voor werken. Daar ben ik erg dankbaar voor en het is ook een beloning voor het harde werk van het huidige team, want ik kan niet ontkennen dat je in een hypergroei fase ook wel eens wat dingen ziet en hoort kraken. Maar dat hoort erbij."

Orderchamp ziet ook dat steeds meer merken zich bij het inkoopplatform aansluiten. "In het begin was het iets uitdagender, omdat je afzetmarkt nog niet heel groot is. Maar nu we de Benelux, Frankrijk en Duitsland bedienen, is het voor steeds meer (grote) merken binnen Home & Living - zoals Marie-Stella-Maris en Blomus -  interessant om nieuwe afnemers te vinden op ons digitaal inkoopplatform."

Wat wordt de volgende (grote) stap van Orderchamp?
Joost: "Zoals eerder gemeld focussen we ons met name op onze internationale footprint en zijn we bezig met het uitbouwen van ons team om zowel de commerciële als technische teams uit te breiden. In de komende 6 maanden verwachten we wederom te verdriedubbelen - dit kan alleen met de juiste mindset, de beste mensen en enorme focus. Die ligt momenteel op het versterken en uitbouwen van onze marktposities in de Benelux, Duitsland, en andere Europese landen."

Orderchamp opent op korte termijn een kantoor in Duitsland. "Dan kunnen we die markt nog beter bedienen", vervolgt Joost. "Duitse retailers kopen graag van Nederlandse merken, en Nederlandse retailers zijn weer geïnteresseerd in Duitse merken. Met onze flexibele betaaltermijnen tot 60 dagen na bestelling, gratis verzending en maandelijks honderden nieuwe merken staat de basis er voor verdere groei in Europa!"

Als CEO is Joost Brugmans ook blij dat het inkoopplatform binnenkort weer activiteiten kan ondernemen met het hele Orderchampteam. "We organiseren binnenkort onder meer ons jaarlijkse Summer Event. Daar kijken we erg naar uit. Het was een heftige lockdownperiode van een paar maanden voor de retailwereld, maar we zijn er eindelijk doorheen. Mede daardoor verwacht ik de komende periode verder te kunnen groeien", besluit hij.

Meer informatie:
Orderchamp
Korte Leidsedwarsstraat 49-A
1017 PW Amsterdam
+31 20 308 0808
support@orderchamp.com   
www.orderchamp.com