Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Boltze wil anderen laten genieten en helpen te groeien'

Een verkeerd geleverd product is in 1964 de start geweest van Boltze, sindsdien uitgegroeid tot een van de marktleiders in woonaccessoires met een jaaromzet van meer dan 120 miljoen euro. Handelsagent Wilbert van Ommen vertelt er graag over in de showroom van Boltze in Essen (DE). Met hem bespreken we het verleden en de toekomst van het familiebedrijf dat gespecialiseerd is in decoratie en kleinmeubelen.


Handelsagent Wilbert van Ommen.

Hoe het allemaal begon...
Male en Werner Boltze waren in de jaren '60 succesvolle textielverkopers. Ze lieten stoffen vanuit Azië naar Hamburg komen en verkochten ze door vanuit de garagebox. Tussen de stoffen zat toevallig een kist met decoratieartikelen. Male raakte direct geïnspireerd door de mooie kleine items waarmee zij haar huis kon verfraaien en knusser kon maken. "Mooie dingen die je blij maken", vertelt Wilbert. "Zij wilde meteen dat andere mensen ook van deze kleine accessoires konden genieten."

Zittend op de bank in hun woonkamer wist Male haar Werner te overtuigen. Hij ging ervoor, wilde haar ondersteunen, haar zien groeien, haar gelukkig maken. Het is nog altijd de basis van Boltze – anderen mensen laten genieten en helpen te groeien.



In 1999 nam Adrian Boltze de dagelijkse leiding over van zijn ouders. Nu werken meer dan 260 medewerkers dagelijks mee. In Nederland is Wilbert van Ommen al zo´n 15 jaar het aanspreekpunt van Boltze. "En ook hier zien wij Boltze steeds groter worden. We leveren aan tuincentra, woonwinkels, meubelzaken, bloemisten, cadeauzaken, noem maar op. Je vindt ons in de volle breedte."

Dat het familiebedrijf het goed voor elkaar heeft, is te zien bij binnenkomst in de showroom in Essen. Enthousiast vertelt Wilbert over de zojuist gerestylde showroom (1400 vierkante meter), waar nu net als in de showroom in Hamburg de nieuwe collectie Spring/Summer 2022 te zien is in verschillende thema's en stijlkamers. "Twee keer per jaar wordt alles eruit gehaald, tot vloeren en wanden toe. Vervolgens krijgt de nieuwe collectie haar plek en wordt ook onze Every Day-collectie weer helemaal opnieuw neergezet. Dat zijn de hardlopers die doorlopen. Boltze Home Collection telt in totaal zo´n 11.000 producten, waarvan 7.000 elk jaar nieuw zijn."



Onderscheidend
"De klanten staan bij ons voorop, net als in elk ander bedrijf. Maar wij proberen net dat stapje extra te zetten", gaat Wilbert verder. "Kijk bijvoorbeeld naar onze nieuwe webshop. De klant kan nog sneller en eenvoudig collectioneren en bestellen. Hij kan op zijn persoonlijk account precies zien wat hij eerder heeft besteld en doet een artikel het goed, dan kan hij met één druk op de knop het zo weer bestellen. Geen extra zoekacties meer nodig."
Als de bestelling geplaatst is, gaat het logistieke proces meteen van start. "In Hamburg staat ons volledig geautomatiseerde distributiecentrum. Hier worden de zendingen automatisch gepakt en verzonden", schetst Wilbert. "De Every Day-collectie kan veelal à la minute worden uitgeleverd. Ideaal dus voor de klant, want dat betekent dat hijzelf geen grote voorraden hoeft te houden. Hij kan continu putten uit het magazijn van Boltze. De seizoensartikelen worden ook tijdig voor het seizoen geleverd. Klanten kunnen zelf het weeknummer aangeven."



Ondertussen draait het volgens Wilbert ook meer en meer om een eigen unieke collectie. Eigen designs en ontwerpen; daar houden klanten van. "Elk jaar proberen we dan ook steeds meer eigen ontwerpen te hebben. Eigen dessins, creatieve vormen – steeds meer in eigen beheer." Hij pakt een eekhoorntje. "Neem dit bijvoorbeeld. Deze is nergens terug te zien, doordat wij het zelf hebben ontworpen qua vorm en kleur. Zo kunnen wij ook nog sterker inspelen op de diversiteit in onze klantenkring. Zowel als het gaat om doelgroep als om regionale voorkeuren. Is in Duitsland bijvoorbeeld roest weer meer in trek en in Nederland een groeiende vraag naar zwarte deco items, dan kunnen wij op beide inhaken."

Productie
De productie wordt bij Boltze nauwlettend gevolgd vanuit haar eigen kantoor in China. De circa twintig medewerkers bezoeken regelmatig fabrieken en voeren ook zelf  gedurende het hele proces kwaliteitscontroles uit. "Dankzij die inzet, weten wij ons retourpercentage laag te houden, wat ook voor onze klant prettig is", vervolgt Wilbert.
"Klanten kunnen ook zelf met ideeën komen. Voor dergelijke special imports moeten we wel een aantal stappen in het productieproces aanpassen, maar vanaf een bepaald aantal is dit dus mogelijk."



Toekomst
Boltze is zo uitgegroeid tot een wereldwijde speler. Naast het Europese vasteland, zijn de producten te vinden op bijvoorbeeld Malta, maar ook in Israël, Curaçao, Brazilië en ook Rusland. "In Nederland zijn we met onze producten ook goed vertegenwoordigd", weet Wilbert. "Maar het merk Boltze mag nog wel bekender worden. Daarom liggen wij voor de winkelier nu ook bij Tica in Aalsmeer en Trends en Trade in Venlo. Zo krijgt Boltze meer en meer naamsbekendheid."

Meer informatie:
Boltze Home Collection
Hermann-Drescher-Weg 15
45329 Essen, Duitsland

wilbert.vanommen@boltze.de   
www.boltze.com