Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Oude Groeniger (Silk-ka), producent van zijdebloemen:

"In meer dan 100 landen worden onze bloemen verkocht, maar Nederland blijft koploper"

"De interieurs van tegenwoordig worden niet meer afgemaakt met het plaatsen van meubels, maar juist door het decoreren met bloemen", vertelt eigenaar Patrick Oude Groeniger van Silk-ka. Een internationaal opererend bedrijf dat zijdebloemen verkoopt, die niet van echt te onderscheiden zijn. Bij vele dealers in Nederland zijn de bloemen uit Hengelo te vinden. Zelfs in het luxe segment zoals bij Louis Vuitton en Harrods is Silk-ka een goede bekende.



In eerste instantie was het niet de bedoeling om 33 jaar geleden te starten met kunstbloemen. "Ik wilde de bloemisterij overnemen van mijn ouders. Maar al vrij jong werd ik allergisch voor bloemen. Vanzelfsprekend zou het geen logische keuze zijn om in de bloemen verder te gaan. Maar toch had ik hier een passie voor en zocht ik naar een oplossing. Mijn broer zat destijds in de hydrocultuur en gebruikte zijdebloemen op plaatsen waar minder zon kwam. De planten kende ik al wel van bij mijn ouders uit de winkel maar ik had me er nooit echt in verdiept. Dit ben ik toen gaan doen totdat ik dacht, hier ga ik mijn werk van maken."

Patrick was 21 toen hij Silk-ka oprichtte. "Vrij jong om dan ineens een bedrijf te starten in een product dat niet populair was. Maar met onze achtergrond was het mogelijk om er een leuke draai aan te geven. Hoe meer eigen designs, hoe beter, dacht ik."
Patrick is op zoek gegaan naar een fabriek die voor hem zijde bloemen wilde gaan produceren. "Na een jaar of zeven konden we ook grotere bestellingen plaatsen bij onze fabrikanten en zo waren deze bereid om te investeren in meer nieuwe mallen."



Mierenneuken
"De bloemen zijn zo echt dat onze klanten een echte bloem soms aanzien voor een nepvariant. De producten die wij hebben worden zo gemaakt dat de vettigheid en het vochtige is aan te voelen wanneer deze in de handen ligt. Deze producten vergelijk ik ook wel eens met de Champions League. Het is echt mierenneuken dat wat we doen om ons eindproduct zo te krijgen. Om het hartje van een bloem te perfectioneren gaat soms wel een dag overheen. En dan heb je alleen het nog maar over het hartje... Nog geen mal of de rest van de bloem." Het bedrijf in Hengelo bestudeert de verschillende planten nauwkeurig. "Hoe kan het dat een roze bloem een ander hartje heeft dan de witte van hetzelfde soort?", geeft Patrick aan.

Nadat de bloem nauwkeurig is bestudeerd worden de mallen gemaakt. "Het maken van de juiste mal is ook een vak apart. Dit duurt soms wel dagen voordat deze is gemaakt voor een ontwerp. En dan te bedenken dat we per collectie zo een 700 designs hebben. Waarvan niet iedere bloem hetzelfde is. Het is belangrijk dat ze niet allemaal perfect zijn, er mag ook zeker een verdord blaadje aan zitten. Dit is in de natuur ook wel eens." 



Kleur
Om bij iedere bloem of plant de juiste kleur te krijgen is een vak apart. Je hebt roze en roze. Het kan chique ogen of juist kermisachtig. "Sommige klanten van ons hebben de bloemen wel eens vermengd met een ander merk. Van een afstand haal ik die van ons gelijk er uit. Het zit in de details en ik kan zeggen dat wij hier in ons vakgebied wel de beste in zijn."



Trends

Vroeger, toen Patrick zijn bedrijf startte waren zijdebloemen nog ver te zoeken bij de meeste bloemisten. Anno 2021 is dit wel anders. "Je ziet dat de tijden volledig zijn veranderd als het gaat om ons product. Jaren geleden werd een bos bloemen gekocht en op tafel gezet voor de gezelligheid. Nu is het meer een decoratiestuk dat niet weg te denken is in de interieurs van nu."

"Twintig jaar geleden zag je nog geen gouden takken in een boeket, tegenwoordig kan bijna alles. Al pak je een Chinese vaas en doe je daar allemaal verschillende bloemen in, het kan. Tegenwoordig wordt het dan art genoemd, een waar kunstwerk." 

Inspiratiebron
"Wat zijdebloemen betreft zijn wij voor anderen een inspiratiebron. Dit willen we blijven maar ook onze klanten meegeven. Daarom bezoeken wij jaarlijks wanneer dit kan de bloemenshow in Chelsea Flower Show. Hier haal ik samen met mijn team inspiratie vandaan om onze collecties samen te stellen maar ook zodat wij onze klanten kunnen leren om te collectioneren. Hier hebben wij een team voor zodat in de bloemisterijen de bloemen mooi uitkomen."



100 landen
Voor de coronapandemie nam Silk-ka jaarlijks deel aan Maison et Objet in Parijs. "Deze beurs is een verzamelplaats voor veel van onze internationale klanten. In meer dan 100 landen worden onze bloemen verkocht, maar Nederland blijft koploper. Andere landen lopen dan toch echt achter niet alleen met trends maar met alles betreft ons vakgebied. Als een bloemist in Milaan ons merk wilt verkopen vragen ze gelijk voor de regio Lombardije het alleenrecht te hebben. Nou in Nederland zitten er in zo een gebied meerdere verkooppunten van ons merk." 



In Hengelo zit het hoofdkantoor met showroom. "We hebben hier 28 medewerkers zitten. Maar wereldwijd hebben we er 45. Deze werken bijvoorbeeld in Florence waar we ook een showroom hebben maar ook als agent in West-Europa." Binnenkort opent in London een nieuwe showroom van het bedrijf. "In Groot-BrittanniĆ« en dan vooral in London zitten veel bloemisten die zonder budget mogen etaleren of bruiloften aankleden voor de rijken der aarde. Ook deze werken alle met onze producten. London volgt Nederland op de voet, als het gaat om de beste regio qua verkopen." Daardoor is de bekendheid in het hogere segment gegroeid de afgelopen jaren. "Louis Vuitton heeft voor een reclame met Emma Stone 30.000 bloemen afgenomen om deze bij het Louvre te plaatsen. Maar we hebben ook goed contact met Harrods, dat zijn etalages en winkel decoreert met onze zijde producten." 



Beleving

"Met ons merk proberen we beleving neer te zetten en daar zijn we ontzettend goed in. Dat willen we de komende jaren blijven doen om dan ook verder internationaal te groeien. Deze markt heeft afgelopen jaar door corona stilgestaan. Zodra de internationale beurzen weer mogen en kunnen proberen we hier weer aan deel te nemen om de beleving naar klanten te brengen", besluit Patrick.

Meer informatie:
Silk-ka
Jan Tinbergenstraat 201
7559 SP Hengelo
info@silk-ka.com
www.silk-ka.com