Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Veetõusme over de groei en toekomst van OCCO in Nederland:

"We hebben alle merken die (interieur)architecten willen gebruiken"

In nog geen vijf jaar tijd is OCCO marktleider geworden in Estland. Dit kunstje wilt het bedrijf komend jaar in Nederland gaan uitvoeren. Paul Veetõusme heeft met zijn digitale tool een gat in de markt gevonden. Een programma waar de interieurarchitect en interieurdesigner toegang hebben tot een enorm reservoir aan actuele mogelijkheden: direct inzetbaar in hun digitale ontwerptekeningen én met actuele prijzen voorhanden.


Iela Chau, Ander Sõõrumaa en Paul Veetõusme.

Persoonlijk

De tool die OCCO heeft ontwikkeld is bestemd voor interieurarchitecten die werken op projectbasis. Er zijn geen abonnementskosten aan verbonden. "Wij vinden het belangrijk dat we iedereen die OCCO gebruikt persoonlijk hebben ontmoet", vertelt Paul in het interview in het nieuwe pand in Amsterdam. Speciaal voor deze persoonlijke contacten is de Estlander overgevlogen naar de stad waar hij zijn hoofdkantoor wil gaan vestigen. Samen met Iela Chau, de Nederlandse countrymanager, legt hij de nodige contacten.

"De ruimte die we aan de Sarphatikade zijn ingetrokken wordt onze nieuwe vestiging van waaruit we willen gaan opereren." Na de zomer komt Paul samen met zijn vrouw Marian, die ook werkzaam is binnen het bedrijf, en kinderen naar Amsterdam. "De zomer blijven we nog in Estland, het is dan veel mooier daar dan hier in Nederland", grapt hij.


Het ontwerp van het hoofdkantoor in Amsterdam is gemaakt door Casper Schwarz.

Nieuwe pand
De vestiging in Amsterdam telt twee verdiepingen. Het pand is nog niet ingericht maar heeft al de nodige charme met zijn hoge plafonds. Lopend over de begane grond vertelt Paul dat er een ruimte komt voor architecten om te werken. "We zullen hier alle stalen hebben, geen papieren catalogussen maar echt de stoffen zodat iedereen kan zien wat de kwaliteit is wanneer het is het ontwerp is verwerkt." Later in het souterrain waar we in een van de vergaderruimtes plaats nemen laat hij de renders zien die zijn gemaakt met de eigen tool. "Zoals je ziet niet van foto's te onderscheiden", zegt hij trots.
"Hier komt een ruimte waar besprekingen gehouden kunnen worden maar ook voor diners met klanten en ander soort events." Uit de ontwerpen blijkt dat OCCO zijn persoonlijke relaties met de gebruikers hoog in het vaandel heeft. "We zijn toegankelijk voor iedereen en dat willen we niet veranderen."



Merken
De tool kent honderden verschillende merken. "De tool kent honderden verschillende merken. "We hebben alle merken die (interieur)architecten willen gebruiken. Inmiddels hebben we ook Nederlandse merken zoals Fest Amsterdam toegevoegd om zo meer aansluiting te vinden in Nederland. We willen nog meer merken van Hollandse bodem toevoegen aan onze tool."

In de tool zitten van de (design)merken producten voorgeprogrammeerd die de architect/interieurontwerper zo kan gebruiken. "Doormiddel van inspiratie- of productfoto's van het merk zelf kan er gezocht worden in de database. Zo kan je sfeerfoto's omzetten in een eigen ontwerp."



Groei
In Estland is OCCO een waar begrip. "Vraag je de inwoners naar een ontwerptool of iets dergelijks wordt het bedrijf van Paul als eerste genoemd. Met de voeten aan de grond in Nederland willen we dat hier ook worden. We kunnen de architecten zoveel werk en tijd besparen dat we ze dit niet willen onthouden." Na Nederland is ook de rest van Europa aan de beurt.
Deze groei gaat niet vanzelf vertelt Paul. "Over een jaar willen we samen met Estland in totaal 70 werknemers hebben. Dus ook voor Amsterdam zoeken we nog ambitieuze collega's."

Daarnaast is OCCO ook nog op zoek naar een investeerder uit de interieurbranche om het bedrijf verder uit te breiden. "We zijn inmiddels geen startup meer en beschikken over eigen liquide middelen. Maar met de hulp van een investeerder kunnen we nog sneller de interieurbranche in Europa voorzien van onze tool."

Meer informatie:
OCCO
occo@occo.digital    
www.occo.digital