Schumacher is net een beetje kleurrijker geworden. F. Schumacher & Co., het moederbedrijf van het historische stoffenmerk, heeft het D2C verfmerk Backdrop overgenomen. De medeoprichters van de startup, Natalie en Caleb Ebel, blijven aan om het bedrijf te leiden, net als de zeven werknemers. De prijs van de overname werd niet bekendgemaakt.
Gezien de handelsfocus van Schumacher en de D2C-oorsprong van Backdrop, is de stap in sommige opzichten een beetje een raadsel - er zijn maar weinig 130-jaar oude stoffenhuizen die buzzy disruptieve startups overnemen. Onder leiding van Yumusaklar heeft Schumacher echter de neiging getoond om dingen wat anders te doen. Een paar onorthodoxe stappen van de afgelopen jaren zijn: het snel versnellen van de release kalender om elke maand nieuwe stoffen te droppen, het samenwerken met onconventionele medewerkers zoals Johnson Hartig van Libertine, het overnemen van Homepolish's digitale activa en deze omzetten in het jonge design netwerk Freddie, en het herlanceren van de interne publicatie, The Bulletin, als het glossy shelter magazine Frederic.
In dat licht bezien past de overname van Backdrop in een patroon van inventiviteit en experimenteren. Het zal ook een stap zijn in de richting van een expliciete poging om een jonger publiek te bereiken.
"Ik ben altijd nieuwsgierig naar innovatie," zegt Yumusaklar. "De manier waarop Backdrop de verfindustrie wil ontwrichten vanuit het perspectief van de klantervaring - van het merk tot de manier waarop ze de blikken hebben ontworpen - is heel slim. ... Er is ook een vrij grote erkenning dat millennials de komende vijf jaar het grootste cohort huizenkopers zullen worden, dus voor ons zal het spannend zijn om veel te leren over het targetten van dat publiek."
Hoewel de bedrijven qua strategie nauw op elkaar zijn afgestemd, zullen de twee redelijk gescheiden entiteiten blijven, althans op de korte termijn. Backdrop blijft in zijn thuisbasis Californiƫ en zal voornamelijk een online distributiestrategie blijven volgen. (Verwacht niet dat Backdrop zich met stoffen zal gaan bezighouden - evenmin zullen Schumacher-vertegenwoordigers binnenkort met verfblikken gaan strooien).
De voor de hand liggende onmiddellijke mogelijkheid tot synergie is voor Backdrop om het netwerk en de infrastructuur van Schumacher te gebruiken om zijn handelspubliek uit te breiden. Hoewel het bedrijf aanvankelijk werd gelanceerd met consumenten in het achterhoofd, vond het al snel een enthousiast professioneel publiek en lanceerde het een handelsprogramma (ontwerpers krijgen 20 procent korting op de verkoopprijs en kunnen verdere kortingen krijgen bij volumebestellingen). Op dit moment bestaat minder dan 25 procent van Backdrops klantenbestand uit handel, maar dat aantal kan gemakkelijk groeien, zegt Caleb.
Yumusaklar zegt echter dat de operationele synergiƫn slechts een deel van de vergelijking zijn - een groot deel van de aantrekkingskracht was gewoon het samenwerken met een energiek jong merk dat stappen zet in een enigszins stugge industrie. "Caleb en Natalie steunen om de groei die we nu zien op volle snelheid voort te zetten, is de belangrijkste focus," zegt hij. "We zijn erg enthousiast."
Bron: businessofhome.com