Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Interview met Dominique Lampe (53) van Inside Blinds:

"Binnen een jaar starten we een merk waarvan men zal zeggen: 'Wat heeft hij nu weer gedaan?!'"

Volgend jaar is het 30 jaar geleden dat zaakvoerder Dominique Lampe (53) zijn bedrijf Inside Blinds oprichtte. Een internationaal actief bedrijf dat hoogwaardige raamdecoratie op maat maakt in het eigen atelier in Roeselare. Zijn echtgenote Nancy werkt er sinds 1998, vlak nadat ze elkaar hadden leren kennen. Inmiddels is het 2021 en heeft het echtpaar de opvolgers al in de coulissen staan: hun drie dochters. "Shauni is al actief, op de marketingafdeling. De tweede dochter komt binnenkort de gelederen versterken en de derde studeert nog. Als we straks compleet zijn, kan het echt gaan spetteren", zegt Dominique met een glimlach.
Volgend jaar wordt met de ingebruikname van een compleet nieuw bedrijfspand, waarvoor over een maand of vier de eerste paal de grond ingaat, de kroon gezet op het 30-jarig jubileum.

Dominique Lampe met zijn echtgenote Nancy.

Inside staat voor 'Interior Innovation from within'. Alle ontwerpen komen van de hand van oprichter en creatieveling Dominique Lampe, die constant met nieuwe ontwikkelingen bezig is en de beschikking heeft over een arsenaal 3D-printers. "Dat is meer dan een hobby", geeft hij toe. "Je kunt er heel makkelijk nieuwe items mee ontwikkelen, zonder dat je grote investeringen moet doen. Verder vragen een paar klanten wel eens om een bepaald product, dat kunnen we dan volledig in eigen beheer maken en in kleine oplages produceren als het moet. We printen nu al meer dan 100 items voor productie. Als we dat uit hadden moeten besteden, waren we normaal gesproken zeker 2 miljoen euro kwijt geweest."

Een kijkje bij de 3D-printers, die een belangrijke plaats innemen binnen het productieproces van Inside Blinds.

Concurrentie
"Hoe ik terugkijk op de afgelopen 30 jaar? Op dit moment is het vooral de bedrijfsopvolging die het interessant maakt. Ik hoop dat onze dochters de continuïteit van Inside Blinds kunnen waarborgen en ook nieuwe wegen durven in te slaan. Door corona is internetverkoop sterk opgekomen. Op dat gebied moeten veel van onze klanten nog stappen maken. Velen willen zich afschermen van de buitenwereld, maar ik heb juist geleerd dat concurrentie je sterker maakt. Hoe meer concurrentie, hoe meer kans je hebt om je eigen producten te verkopen.
Maar om terug te komen op je vraag over de voorbije 30 jaar. De wisselsnelheid van productgroepen is enorm toegenomen. Ik heb in de loop der jaren heel wat zien komen en gaan. Ben in die drie decennia altijd bezig geweest met nieuwe dingen. Daardoor bleef Inside Blinds in de kijker staan. Constant moet je werken aan nieuwigheden, nu meer dan ooit. Vaak gaat het om kleine dingen die een grote invloed hebben, zoals afdekkapjes waardoor die lelijke schroefjes niet meer zichtbaar zijn. Maar ook rolgordijnen op batterijen en een bepaald optreksysteem. Verder hebben we als R&D-team een ingenieuze oplossing bedacht waardoor we de spleet (de afstand tussen stof en muur) van 35 mm tot 19 mm kunnen reduceren en de kop van de motor quasi onzichtbaar hebben gemaakt. Deze unieke troef hebben we gepatenteerd."

In 2021 wordt een nieuw bedrijfspand met etage in gebruik genomen.

Nieuw gebouw
In het komende jubileumjaar wordt een compleet nieuw bedrijfspand met een etage in gebruik genomen. In september gaat de eerste paal de grond in. "De productieruimte wordt in de nieuwbouw meer dan verdubbeld", vervolgt Dominique. "Dan hoeven we niet langer gebouwen bij te huren, zoals we dat nu doen. De bedrijfsgrond is schaars, vandaar dat we gekozen hebben voor een verdieping. Een tweede etage werd heel moeilijk, omdat we zware productiemachines hebben. In het nieuwe onderkomen investeren we ook in een R&D-centre. Samen met het opleidingscentrum zal R&D een belangrijke plaatst innemen in de verdere uitbouw van ons aanbod. Op die manier willen we een bloeiende toekomst bieden aan ons bedrijf en onze klanten. In april 2022 hopen we het pand officieel te kunnen openen, gelijktijdig met de viering van ons jubileum. De volgende generatie kan vervolgens op haar gemakje groeien. Hopelijk is het vlug te klein."

Afregeling hoort ook bij de werkzaamheden.

Nieuwigheden
Voor de consument heeft Inside Blinds onlangs een module ontwikkeld waarmee stalen zijn op te vragen. Die worden vervolgens in een gouden envelop naar de (potentiele) klant verstuurd. 
Verder is Squid vernieuwd. Als Squid OP wordt het op de markt gebracht. Het is een dichtergeweven gordijnstof, waardoor nog minder zonlicht naar binnen komt. Ook is er een Best Off-collectie van de beste stoffen op de markt gebracht, heeft Francq Colors nieuwe kleuren ontwikkeld en is er een transparante gordijnstof ontwikkeld met de look en feel van velours. "Die bestaat nog niet, is uniek voor de markt. Het is een hele zachte stof", licht Dominique toe. Verder heeft Inside Blinds ook de oudoorcollectie aangevuld.

Op de designafdeling worden de puntjes op de i gezet. 

Terugblik
Het coronajaar 2020 heeft Inside Blinds goed doorstaan. "We hebben een week of vijf stilgelegen. Gelukkig zijn we een gezond bedrijf, waardoor we bij de bank een deeltje konden doen om deze periode goed door te komen. Nadat we op de 2e dag na Pasen weer opgestart waren, puilde de orderportefeuille uit. Toen ook de winkels weer opengingen in de tweede week van mei, zijn we sindsdien niet meer gestopt. Als ik nu de cijfers van 2021 vergelijk met die van 2019, dan groeit de omzet met 40 tot 45%. Dat is wel heel veel, maar gelukkig kunnen we dat opvangen. Ook hebben we nagenoeg geen last van vertraagde toeleveringen, omdat we veel van onze stoffen betrekken van mijn broer die Lampe Textiles runt. We kochten sowieso al heel weinig in Azië, omdat ik niet geloof in goedkoop. Daardoor ondervinden we maar een fractie van de problemen die andere  bedrijven hebben."

Een overzicht van de sampleservice die Inside Blinds biedt.

"Wat de toekomst brengt? Ik geloof in personaliseren, maar dat moet je niet te ruim gaan zien. Het is een modewoord van tien jaar geleden. In opmars is het organische, de natuurlijke stoffen. Mensen willen daarnaast craftsmanship. Het ambachtelijke komt steeds meer terug. Daar geloof ik ook echt in; mooie, speciale dingen maken. Geen goedkope spullen. Als retailer verdien je ook meer aan producten die je inkoopt voor 50 euro en verkoopt voor 100 euro dan aan materialen die je aanschaft voor 5 euro en vervolgens aan de man moet brengen voor 10 euro", stelt Dominique een eenvoudige rekensom voor. "Je moet ook minder op prijs inzetten, maar de goede dingen aanprijzen; de uniekheid van een topproduct aanstippen. Nederlanders willen altijd iets met korting kopen. In België speelt dat veel minder. Als Inside Blinds hebben we ons de laatste jaren niet gericht op de prijs, maar op unieke en mooie producten en op de service. Die maken het verschil."


Stoffen worden geprint (l.), en een lamineermachine voor rolgordijnen.

Nieuw merk
"Binnen nu en een jaar starten we met een nieuw merk waarvan men zal zeggen: 'Wat heeft hij nu weer gedaan?!'. We zijn een kleine onderneming, alleen op die manier kunnen we het verschil maken. Ik denk dan ook graag out of the box. Het creatieve proces stelt niks voor voor mij. Daar hoef ik me niet voor in te spannen. Soms heb ik teveel plannen; ik ben nu met 20 tot 30 nieuwe producten bezig. Ik heb het ene nog niet afgewerkt of ik ben al met het andere bezig. Er staan dan ook nog heel wat projecten op stapel. 
Alles maken we lokaal, dat zal ook zo blijven. Ik raad mijn kinderen aan om in België te blijven produceren, dan blijven de klanten ook bij je kopen."

Meer informatie:
Inside Blinds NV
Ovenstraat 12
8800 Roeselare
+32 51 24 62 90
www.insideblinds.com
www.etcdesigncenter.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven