Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met sales- en marketingmanager Edward Vervisch:

"Als Copahome zijn we ambitieuzer dan ooit"

"Het aantal ruiten neemt niet af, echter de weg naar die ruiten zal de komende jaren veranderen. Dat is het volgende grote vraagstuk waarmee we moeten werken. Als Copahome hebben we in de afgelopen jaren voor een solide basis gezorgd. Het team staat er, dat is het allerbelangrijkste. Daarmee kunnen we de toekomst aan. Daarnaast hebben we in ruim twee jaar tijd maar liefst twaalf collecties vernieuwd. Vroeger deden we een à twee collecties per jaar. Als Copahome zijn we ambitieuzer dan ooit."
Dat zegt sales- en marketingmanager Edward Vervisch, die een aantal jaren geleden de gelederen kwam versterken in Kortrijk, waar vader Patrick eveneens aan het roer staat en vooral alle markt- en productkennis in huis heeft. De onderneming levert al meer dan 35 jaar maatwerk in raamdecoratie met als grootste productcategorieën rolgordijnen, horizontale jaloezieën, doupli en plissé. De laatste jaren heeft het familiebedrijf onder leiding van Patrick en Edward Vervisch een radicale, positieve ommezwaai gemaakt.

In minder dan twee jaar zal Copahome alle bestaande collecties vernieuwd hebben.

De voorbije jaren heeft het Belgische bedrijf fors geïnvesteerd om het vizier van het bedrijf 100% op de toekomst te richten. In de afgelopen paar jaar is ingezet op de opbouw van een sterk, vooral jong team met de nodige beroepskennis. "Op alle afdelingen zijn er mensen bijgekomen waarvan ik zeg: wauw, wat een toppers! Vooral mensen die de zaken beter kunnen dan ikzelf, lacht de 32-jarige Edward. "Die mensen zorgen samen met de werknemers die al (wat) langer in dienst zijn voor een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf. We overtreffen keer op keer onszelf. Het is niet voor niets dat we in de afgelopen 2,5 jaar twaalf collecties hebben vernieuwd. Zo'n moordend tempo hadden we voorheen niet kunnen realiseren", geeft hij toe. "Een dag heeft te weinig uren om alle plannen te kunnen realiseren. Ondanks corona is er een hecht team ontstaan, ook al maakt het verplichte telewerk dat niet altijd even gemakkelijk."

Productiebedrijf
In Servië heeft Copahome sinds 2018 de beschikking over productiebedrijf Talent4Blinds (T4B). "We doen nu alles zelf, begonnen daar met vijf mensen, inmiddels werkt er honderd man met een eigen managementteam. We maken er producten zoals houten en aluminium jaloezieën, plissé- en doupligordijnen en Easy Fit-systeem. Dat zorgt voor een eenvoudige montage zonder boren, gemonteerd in een kader, rechtstreeks aan te brengen op het kozijn met magneetstrips. Verder produceren we ook voor Europese bedrijven onder private labels."
In de afgelopen paar jaar werden alle twaalf collecties van Copahome herzien. Dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. "Na de lancering zagen we de omzet flink groeien. De verticale jaloezieën is nog de enige collectie die we nog moeten vernieuwen. Deze doet het heel goed in België, maar is iets minder interessant voor de Nederlandse markt."

Creëer een natuurlijke sfeer in je huis met een veelzijdige collectie gordijnstoffen Nature & Casual.

Welbevinden
De directie steekt veel energie in het welbevinden van het personeel, dat uit een gezonde mix van twintigers en meer ervaren collega’s bestaat. Vorige week woensdag (12 mei) werd een fust bier aangerukt en iedereen getrakteerd op een koel biertje. "Gewoon een leuk sfeertje creëren; de boog hoeft niet altijd gespannen te staan. En we wilden de collega’s bedanken voor de inzet in het afgelopen jaar waar het soms niet gemakkelijk werken was", aldus Edward. Van de werknemers wordt wel het nodige verlangd, zo blijkt uit het manifest HOME, dat staat voor Hands-on (elke werknemer moet als een ondernemer te werk gaan en kansen creëren), Ontzorgen (het belang van de klant staat voorop), Meesterschap (te allen tijde topkwaliteit leveren) en Enthousiasme (open en eerlijk communiceren). Wie zich in deze vier kernwaarden kan vinden en zijn talenten goed weet te benutten, krijgt volop doorgroeimogelijkheden. "Alles bij elkaar opgeteld zorgt het voor dynamiek om samen dingen te realiseren. We hebben lang gezocht naar een bepaald evenwicht van mensen die hier al lang werken en nieuwe mensen. Dat hebben we nu gevonden."

Opleidingen
Familiebedrijf Copahome doet er alles aan om de kennis en kunde van het personeel op peil te houden. Sinds kort wordt zwaar ingezet op opleiding. Men kan tot twee opleidingen per week volgen, uiteenlopend van een salesman die uitleg krijgt over een nieuwe collectie tot een collega die alle informatie krijgt over de werking van het interne bestelsysteem. "Elk individu kan er wel 100 per jaar volgen. We hebben opleidingen over marktkennis, productkennis, rapportering etc.
Mensen binnen je bedrijf zijn zo belangrijk, daar moet je wel in investeren. De juiste attitude is daarom enorm belangrijk. Binnen ons team verkiezen we altijd mensen die passie tonen en willen leren. Vaak hebben zij aan een half woord genoeg."

Dankzij de nieuwe shop-in-shop creëer je een prachtig beeld van de producten.

Go Forest
De onderneming in binnenzonwering en raamdecoratie investeert niet alleen in werknemers, ook duurzaamheid draagt zij hoog in het vaandel. Vandaar dat Copahome een samenwerking is aangegaan met Go Forest, dat bedrijven inspireert en motiveert om toekomstgericht te handelen, onder meer door het planten van bomen. "In september lanceren we een duurzame collectie. Ook later dit jaar komen we met nieuwe collecties", kondigt Edward alvast aan.

Op innovatief gebied is Copahome ook een andere koers gaan varen. "Vroeger keken we vooral naar de concurrentie, nu hebben we het Pa- en Ma-team, bestaande uit Pascal en Marnik die samen goed zijn voor 70 jaar ervaring. Zij worden als de tovenaars gezien binnen het bedrijf. Hebben onder ander het kindveilige systeem Child Safe bedacht. Dat systeem werd onlangs nog door het vakblad Z&R genomineerd voor de Product of the year award 2021."

Verder heeft Copahome shop-in-shops ingericht en de samenwerking gezocht met lokale standbouwers, met name timmermannen die door de corona werkloos thuis zaten en binnen het bedrijf goed ingezet konden worden. Daardoor konden we ook snel uitleveren. Al worden de grondstoftekorten wel een probleem. Als ondernemer moet je altijd nadenken over het volgende. Maar je moet wel stilstaan bij succesjes, die hebben we woensdag gevierd met een potje bier."

Meer informatie:
Copahome
Meensesteenweg 137
8500 Kortrijk
+32 (0)56 35 32 33
www.copahome.com 
info@copahome.com