Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Missie van Interface om opwarming van de aarde om te keren, één tapijttegel tegelijk

De meeste mensen denken, bij bedrijven die ernaar streven hun CO₂-emissies te verlagen, vooral aan technologiebedrijven. Maar om werkelijk impact te hebben op de gigatonnen aan jaarlijkse uitstoot waarmee de opwarming van de aarde wordt versneld, moeten bedrijven in allerlei sectoren, niet alleen technologie, verder gaan dan enkel CO₂-neutraal te werken en moeten ze streven naar de ontwikkeling van CO₂-negatieve oplossingen.



Maar wat betekent CO₂-negatief eigenlijk? Simpel gezegd: de term ‘ CO₂-negatief’ beschrijft oplossingen, technologieën of producten die resulteren in minder CO₂ in de atmosfeer van de aarde. Dit concept kan beelden oproepen van enorme filters, het opzuigen van lucht en eliminatie van CO₂-uitstoot. Gelukkig is het allemaal niet zo ingewikkeld.

De droom van CO₂ in grote hoeveelheden uit de lucht zuigen, en daarmee het probleem omkeren in plaats van onder controle houden, is op dit moment in financieel opzicht geen haalbare optie. Maar er bestaat al een zeer interessante benadering van CO₂-negativiteit en die omvat, heel tegenstrijdig, het omarmen van koolstof. Wat wellicht nog verrassender is, is dat de industrie die verantwoordelijk is voor het stimuleren van deze veelbelovende stap, niet degene is die als ‘high-tech’ wordt bestempeld, namelijk de tapijttegelfabrikant.

In de afgelopen 25 jaar is commercieel vloerfabrikant Interface erin geslaagd zichzelf te profileren als een duurzame koploper na het ‘dolksteek in de borst-moment’ van de oprichter van het bedrijf, Ray Anderson. Dit moment opende zijn ogen voor de dringende noodzaak een nieuwe route voor het bedrijf uit te stippelen. Daarmee deed hij de door olie gedomineerde tapijtindustrie op zijn grondvesten schudden door te stellen dat Interface vastbesloten was om het eerste duurzame, en uiteindelijk klimaatherstellende bedrijf ter wereld te worden.

En in 2020 gaat Interface, dat inmiddels CO₂-neutraliteit over de gehele levenscyclus van zijn tapijttegels en veerkrachtige vloerproducten heeft gerealiseerd, nog verder. In 2021 zal het bedrijf ook andere sectoren wakker schudden met de introductie van een tapijttegel die CO₂-negatief is van cradle-to-gate (vanaf de grondstoffen tot en met het eindproduct).

Lees verder op de site van Interface.

Publicatiedatum: