Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'35% van aankopen wordt online gedaan'

Hoe haal je de consument naar je winkel?

Het koopgedrag van consumenten is sinds corona aantoonbaar veranderd. De consument is veel gerichter gaan winkelen en veel mensen zijn door de crisis noodgedwongen overgestapt op online winkelen, ook binnen de retailsector. "Maar wat gebeurt er als de crisis straks voorbij is en we weer ‘normaal’ kunnen winkelen? Wat gaat de klant dan doen? Vervalt hij dan terug in zijn oude patroon of is zijn koopgedrag structureel gewijzigd? En vooral: hoe kun jij ervoor zorgen dat de consument weer naar de winkel komt?", vertelt Managing Director Marc Colijn van het gelijknamige IT- bedrijf in een blog.



Online oriënteren en kopen

Uit een onderzoek van ABN AMRO (2020) naar het koopgedrag van consumenten blijkt dat maar liefst 53% zich eerst online oriënteert, voordat hij tot aankoop overgaat. Voor de woonbranche ligt dit percentage nog hoger, namelijk op 68%. Ook het percentage online aankopen is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2015 deed gemiddeld 18% van de consumenten hun aankopen online, in 2018 was dit al gestegen naar 25% en nu koopt de consument gemiddeld 35% via het onlinekanaal.

Is die groei toe te schrijven aan een specifieke (leeftijds)groep? Onderzoek toont aan dat onder alle leeftijdsgroepen een duidelijke groei is te zien in online aankopen. Ook de voorkeur voor het onlinekanaal ten opzichte van de fysieke winkel is met gemiddeld 3% gestegen onder alle leeftijdsgroepen. Vooral onder de leeftijdsgroepen die voorheen het minst online actief waren (35-54 jaar en 55+) is een opvallende stijging te zien in het aantal online aankopen.

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ook de oudere consument sinds de uitbraak van de pandemie min of meer gedwongen is om online te bestellen. Een andere verklaring is dat mensen tijdens de coronacrisis meer gebruik zijn gaan maken van webshops en daardoor overtuigd zijn geraakt van het gemak van online winkelen. Een derde mogelijkheid is dat consumenten nu vaker thuis werken, waardoor ook het ontvangen van pakketten eenvoudiger is geworden.

Lees hier het complete artikel.

Meer informatie:
Colijn It
www.colijn-it.nl 

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer