Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met salesdirector Ruud Driessen (Van Baal Textiles):

"We zien een extra boost in 2021, omdat we snel kunnen leveren"

Van Baal Textiles is volop in beweging. Het Bredase familiebedrijf heeft de nodige groeipotentie en slaat de komende periode nieuwe wegen in. "Maar we kiezen altijd voor de geleidelijke weg, doen het stap voor stap", zegt Ruud Driessen (49), die al bijna 25 jaar bij de textielleverancier werkzaam is. "Het is een beetje mijn bedrijf geworden", zegt hij in een interview, waarin hij ingaat op verleden, heden en toekomst. "We zien een extra boost in 2021, omdat we als Nederlands bedrijf binnen zes weken kunnen leveren", geeft de gedreven sales director aan.

Sales director Ruud Driessen in een van de showrooms is Breda.

Van Baal Textiles is al bijna 40 jaar een succesvol familiebedrijf. Het ontwerpt, ontwikkelt en produceert woningtextiel. De Bredanaars maken in eigen beheer producten voor gordijnen, karpetten, kussens en woonaccessoires zoals tafelkleden en plaids, maar ook zit- en lig- en dierencomfort. Inmiddels zwaait de tweede generatie er in de persoon van Jean Paul van Baal de scepter. Hij doet dat al ruim 30 jaar.
In de periode 2006-2008 kwam zijn bedrijf in een stroomversnelling, nadat het zitzakken ging produceren. Hoezen werden elders gemaakt, in Breda silo's voor piepschuim gebouwd zodat de zitzakken in eigen beheer konden worden afgewerkt. "Wekelijks gingen duizend pallets de deur uit naar verschillende bouwmarkten. Dat was fantastisch", blikt Ruud glimlachend terug op deze mooie tijd.

Grootwinkelbedrijven
Vervolgens werd de stap gemaakt naar grootwinkelbedrijven, die veelal onder private label de zitzakken verkochten. Door alle drukte was er geen tijd meer om klanten te bezoeken. "Dat was eigenlijk wel prima, want we zetten in die tijd flinke volumes weg bij grootgrootwinkelbedrijven. Niet alleen zitzakken, maar ook kussens, plaids, tafelkleden", somt hij op.


Met haar merken streeft Van Baal ernaar om voor elk individu continu een comfortabele en stijlvolle woonomgeving te creëren.

Eigen fabriek
Om als leverancier in textiel alle facetten van het proces te controleren en niet afhankelijk te zijn van externe partners,
besloot Van Baal Textiles een jaar of tien geleden een eigen productiefaciliteit te bouwen in Tunesië. "Op het gebied van woningtextiel een land dat hele goede producten maakt. Inmiddels werken daar zo'n 50 mensen met een eigen managementteam. Veelal hoezen worden er geproduceerd die hier in Breda, waar we met 24 personen werkzaam zijn, worden gevuld en afgewerkt en daarna verpakt en getransporteerd naar de klant."

"Alle goederenvervoer van Tunesië naar Breda vindt via de weg plaats", gaat Ruud verder. "Daardoor kunnen we snel leveren. We hopen daarvan later dit jaar de vruchten te plukken, omdat veel andere bedrijven die van import afhankelijk zijn te maken hebben met leveringsproblemen. Daar hebben wij geen last van. Mede daardoor zijn we de concurrentie een stapje voor en hopen we op een extra boost in tweede helft van 2021, omdat we binnen zes weken kunnen leveren."

Markt ontploft
De fabriek in Tunesië draait momenteel overuren. Het interieurtextielbedrijf is ook specialist in dierartikelen. Het maakt onder andere onder het label WOOFF kussens, manden en ligbedden voor viervoeters die via distributeurs in 14 landen worden verdeeld. "Die markt is sinds covid-19 ontploft. Heel veel huishoudens investeren in goede spullen voor hun honden en katten, omdat ze niet op vakantie kunnen en daardoor hun geld steken in interieurproducten. Daarnaast zijn alle dierenasiels leeggekocht", weet Ruud. 

De Overseas Tailor Made collectie onderscheidt zich door een rijke serene uitstraling, perfecte mix met juiste value for money. 

Overseas
Van Baal Textiles doet zaken met tuin-, dier- en winkelketens. De collectie van Overseas voert de boventoon bij de Brabantse fabrikant. Deze kenmerkt zich door de inbreng van trendy dessins, actuele kleuren, mooie materialen in diverse structuren. Het concept biedt een eigentijdse assortiment met producten voor in en om de woning. Het gaat dan om een ruime collectie kussens en plaids, die als basis kunnen dienen voor styling van interieurs. Een stapje hoger is er de Overseas Tailor Made collectie, die onderscheidt zich door een rijke serene uitstraling, perfecte mix met juiste value for money. Gedurende het seizoen worden gelimiteerde oplages geproduceerd en hiervoor wereldwijd de meest luxe en modieuze stoffen en materialen gesourced. In huis worden actuele dessins en structuren ontwikkeld en perfect in kleurthema samengebracht. 

Met zo'n wigwam kunnen kids lekker in hun eigen wereldje  wegdromen.

Ook in menig kinderkamer ontbreken producten uit de Overseas Kidslife collectie niet. Van Baal heeft een ruim assortiment met bed-accessoires, wigwams, zitzakken en vormkussens. 
Naast een mooi gestyled interieur, verdienen ook trouwe viervoeters het allerbeste ligcomfort met een trendy touch, vinden ze bij Van Baal. Hiervoor biedt Overseas Petlife het juiste assortiment. 
Tot slot maakt ook de lounge collectie van Lebel deel uit van het bedrijf. Het assortiment hiervan bestaat uit diverse loungekussens, zitzakken en poefs in verschillende kleuren en goed te onderhouden materialen zowel voor in- als outdoor gebruik. 


Kussens dienen als basis voor een perfecte styling in elk interieur. 

Cash & Carry
In eigen huis heeft het bedrijf de beschikking over onder meer een Overseas showroom die net klaar is en daarnaast nog een Private Label toonzaal.
Om zoveel mogelijk (potentiele) klanten te bereiken die daarnaast op elk gewenst moment inkopen kunnen doen en ook een juist beeld krijgen van de ruime collectie van Van Baal Textiles, is het met een aantal shops vertegenwoordigd bij Cash&Carry Center Trends & Trade in Venlo en sinds kort ook bij Trademart Home&Living in Brussel. "Door in de Belgische hoofdstad te gaan zitten, proberen we ook de Belgische en Franse markt naar ons toe te trekken. De Overseas-collectie promoten we heel erg, omdat we die als merk nog beter in de markt willen zetten. Het bestaat al 20 jaar, ziet er duur uit maar wordt tegen een leuke prijs aangeboden. Over een week of zes starten we een compleet nieuw project, waarmee we alle markten in Europa bereiken. De komende tijd gaan we extra veel tijd en energie steken in België, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië", zegt Ruud tot besluit.

Meer informatie:
Van Baal Textiles B.V. 
Minervum 7218
4817 ZJ Breda
Tel: 0031-(0)765713050
www.van-baal.nl 
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer