Afgelopen vijf jaar is lifestylemerk Zusss gegroeid als kool. "Toen we dertien jaar geleden begonnen was het meer als grapje. We wilden onze creativiteit kwijt", vertellen de zussen Femke van der Hoef en Sietske van Hartingsveldt. "Het is nooit de bedoeling geweest dat we een heus merk zouden worden. Maar we werden door vrienden en bekenden zo goed ontvangen dat het allemaal anders is gelopen." Met AVerest Capital als nieuwe investeerder aan boord gaan ze hun lifestyle merk verder uitbreiden en zelf weer naar de basis.
Femke van der Hoef (rechts) en Sietske van Hartingsveldt.
In 2008 zijn de zussen begonnen op een zolderkamertje met het maken van kussens. "We wilden onze creativiteit kwijt en dat kon met het naaien en ontwerpen van kussens. Er zijn toen twee consumentenfairs georganiseerd door ons en toen kwamen de aanvragen binnenstromen. We dachten, 'een KvK- en BTW- nummer wordt nu wel van groot belang willen we facturen kunnen sturen. Zo gezegd zo gedaan. De naam Zusss hebben we eraan gekoppeld omdat we met drie zussen zijn. De oudste Sietske, Middelste Liesbeth en daarna Femke. Liesbeth doet niets binnen het bedrijf maar is vanaf dag een al onze grootste fan."
Lifestylemerk
Wat begon met kussens leidde al snel naar shawls en tassen. "We willen ontwerpen maken waar vrouwen blij van worden." Dat dit een succes zou worden bleek al op de Jaarbeurs in Utrecht. "We hadden daar een kleine stand gehuurd en stonden daar met onze producten. We gingen er nuchter heen met een gevoel we gaan een leuke tijd hebben. Maar eenmaal gearriveerd stond de rij tot aan buiten voor onze stand. We beseften toen pas hoe een grote fanbase Zusss had opgebouwd in een korte tijd."
Het duo ging naast de huidige collectie verder kijken naar wat bij Zusss zou passen. "De hoofdmoot van onze passie is dat we er blij van willen worden. De financiële horizon heeft altijd op plaats twee of drie gestaan. We kunnen wel een product toevoegen aan de collectie dat verkoopt als een speer maar als het niet bij Zusss past dan wordt het niet aan de collectie toegevoegd."
Tijdens het dagelijks leven komen vaak de ideeën voor een nieuw product naar boven. "Toen we onze kledinglijn lanceerden liepen we er tegenaan dat we geen eigen schoenen in de collectie hadden. Dit kan niet zeiden we tegen elkaar. Zo hebben we er ook maar een eigen schoenenlijn naast gelanceerd. Alle concepten moeten kloppen, tot in de kleinste puntjes. Dus ook de schoenen passen bij de passie en kernwaarden die Zusss heeft." Het tweetal handelt met het bedrijf uit de kernwaarden basic, stoer, uniek en een beetje eigenwijs. Maar ook in de keuken bedachten ze "Hoe leuk zou het zijn om ook een eigen servieslijn te ontwerpen". Ook dit werd in werking gezet. "We worden steeds meer een lifestylemerk."
De twee zijn inmiddels ook aan het kijken om het home assortiment verder aan te vullen met Zusss producten. "Met het toevoegen van (klein)meubelen aan ons assortiment kunnen de ruimtes in huis steeds meer gevuld worden met Zusss." Wel leggen ze de nadruk eerst op kleinmeubelen om zo stapje bij beetje het Zusss verhaal compleet te maken.
Investeerder
Op den duur waren de zussen bezig met het leiden van het bedrijf en het ontwerpen. "De druk werd hoog, je houdt veel ballen tegelijk in de lucht en blijft in je eigen bubbel kijken." Daarom hebben ze besloten om met de investeerder AVerest Capital verder te gaan. "Zij kijken van buiten naar binnen. Zelf doen we het tegenovergestelde. Met de nieuwe kansen die zij zien hopen we het merk nog verder te laten groeien." Zusss heeft meer dan 450 verkooppunten in de Benelux maar dit willen ze verder uitbreiden. "Op de Duitse markt zie ik ons ook nog wel op floreren."
Door het aantrekken van een nieuwe partij hebben Femke en Sietske meer tijd voor hun passie; het ontwerpen van collecties. "We vinden het belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf doet waar ze goed in zijn en dicht bij zichzelf blijven. Ook wij moeten dit doen. AVerest Capital zal niet op de stoel van het bedrijf gaan zitten maar meer meekijken naar de kansen die de markt biedt. Zo blijft Zusss zijn identiteit behouden maar wordt de volwassen vrouw die het bedrijf inmiddels is geworden bestuurd door een volwassen mind die de groeifase doorzet."
Met het meer focussen op ontwerp en design willen de dames terug gaan naar de basis. "Afgelopen jaren zijn we op den duur achter onszelf gaan aanrennen en dit willen we nu veranderen."
Duurzaamheid
Niet alleen in de bedrijfsvoering wil het bedrijf verandering aanbrengen. Ook als het gaat om duurzaamheid en samenleving. "We hebben een collectie waarvan we met een deel van de opbrengst Stichting Het Vergeten Kind steunen. Zij zetten zich in voor kinderen die onzichtbaar zijn in de samenleving en in hun thuissituatie niet worden gewaardeerd.
Qua duurzaamheid kijken wij in bijna alle gevallen naar de drie P's; Planet, People en Profit. Dit wil zeggen dat we niet altijd binnen Europa onze producten laten maken. Soms is er in een Aziatisch land een goed recyclebeleid dat beter is voor onze ecologische footprint dan binnen de EU. We kiezen dan toch voor een productie verder van huis." De twee proberen de productielanden te verspreiden over de gehele wereld. "Zo zijn we met een pandemie niet afhankelijk van een bepaald land. Zo deed bijvoorbeeld in april 2020 Italië de fabrieken dicht, wij hadden toen nog andere toeleveranciers die wel de producten leverden."
Sfeer
De sfeer en het gevoel dat het merk met zich meebrengt is in de ruime showroom van het bedrijf in Ridderkerk al goed te proeven. "Hier ontvangen wij onze B2B klanten. Zij zijn altijd erg enthousiast en kijken dan ook zeker om dit over te gaan brengen naar de consument door bijvoorbeeld een echte Zusss shop. Wie weet dat dit in de toekomst eraan gaat komen."
Meer informatie:
Zusss
Klompenmakerstraat 11
2984 BB Ridderkerk
[email protected]
www.zusss.nl