Interview met CEO en co-founder Joost Brugmans van Orderchamp:

"Ik ben trots op onze retailers en merken, want ze hebben een bizarre periode achter de rug"

Orderchamp maakt een stormachtige periode door. Het inkoopplatform groeide vorig jaar met liefst 20.000 retailers en 900 merken. Daarnaast is het sinds kort ook actief in Duitsland, de vijfde markt alweer. Tijd om Joost Brugmans (CEO en co-founder) een aantal prangende vragen voor te leggen.

CEO Joost Brugmans (midden) met de andere co-founders Max Verduyn (links) en Menno Wolvers.

Als je terugblikt op het voorbije jaar 2020, wat had dan anders gemoeten?
"2020 is voor ons, net als voor zovelen, een hectisch maar bovenal leerzaam jaar geweest. We zijn in dat jaar gegroeid van 5.000 naar 25.000 retailers en van 300 naar 1.200 merken. Ons transactievolume is x10 gegaan en we hebben meerdere landen geopend. Ook zijn we gestart met ons 'Bestel nu, betaal later'-programma, waar we retailers de mogelijkheid bieden om tot 60 dagen na de bestelling te betalen. Dit hebben we door de corona implicaties iets later dan gepland gelanceerd en had ik, als ik er nu naar terug kijk liever eerder naar buiten gebracht. We hebben met deze flexibele betaaloplossing inmiddels duizenden retailers blij kunnen maken in lastige tijden - daar doe je het natuurlijk voor."

Orderchamp is inmiddels bijna twee jaar onderweg. Hoeveel retailers hebben zich in die periode aangesloten? Ben je daar trots op?
"Op dit moment zijn er 30.000 retailers en 1.500 merken aangesloten. Hier zijn we ontzettend trots op! Onze retailers zijn blij met het continu toenemende aanbod en de ruime inkoopvoorwaarden, en onze merken profiteren van onze groei in het buitenland. We zetten de groei gewoon door in 2021!"

Begin vorige maand kondigde Orderchamp haar uitbreiding aan in Duitsland. Hoe is die eerste maand verlopen?
"Een betere lancering hadden we ons niet kunnen wensen. Duitse retailers zijn erg te spreken over ons inkoopplatform. We hadden al een flinke groep Duitse kopende retailers en die is na de marktlancering via de Duitse pers alleen maar toegenomen. We hebben al een volledig Duits team en we hebben plannen om een kantoor te openen. Het Duitse transactievolume is sinds de officiële lancering ook weer verdubbeld, in slechts één maand tijd. Als dit zo doorgaat, zijn we binnen een aantal maanden onze thuismarkten voorbij."

In amper twee jaar actief op een vijfde markt. Gaat dat niet te snel? Kan de organisatie dat wel aan?
"Het gaat zeker snel, maar we lanceren pas in een nieuwe markt na uitvoerig testen en zodra we er echt klaar voor zijn. Met werknemers die de taal spreken en een gezonde bestaande klantengroep die al actief is in de markt. Daarmee zetten we de puntjes op de i voordat we helemaal uitrollen. Het bestaande wholesale ecosysteem is ook internationaal, dus we krijgen ontzettend veel kansen voorgeschoteld. Prioriteren is daarom belangrijk - maar tot op heden gaat ons dat erg goed af."

Hoe vergaat het Orderchamp in deze coronaperiode?
"We zien een hoop fysieke retailers die een webshop zijn gestart tijdens de lockdowns. Dit moedigen wij alleen maar aan en dit versterkt de weerbaarheid van de retailer. Vandaar dat we sinds de uitbraak van COVID-19 versneld zijn gaan samenwerken met partners in eCommerce/POS. We bieden koppelingen aan voor o.a. Lightspeed, Shopify, CCV Shop, Woocommerce en Mijnwebwinkel. Op deze manier kunnen retailers de bestelde producten direct importeren in hun webshop (zoals afbeeldingen en teksten), en hebben merken een directe voorraadkoppeling tussen Orderchamp en hun B2B webshop. Daarnaast zie je dat de trend ‘local shopping’ de komende periode gaat doorzetten. Wat erg goed is voor de zelfstandige retailer in de achterafstraatjes en buitenwijken."

Orderchamp vindt het belangrijk om alleen merken op het platform te hebben die passen bij jullie visie. Op het gebied van waarden: waar staat het inkoopplatform precies voor?
"Wij staan voor merken met een eigen verhaal, waar retailers zich mee kunnen onderscheiden in hun eigen lokale community. Merken die geen dertien-in-een-dozijn producten aanbieden. Hedendaagse consumenten zijn op zoek naar karakter en vinden waarden als duurzaam, eco-friendly, handgemaakt en sociaal maatschappelijk belangrijk - en wij dus ook. Wij geloven dat zelfstandige retailers die zich focussen op merken met deze waarden, op de lange termijn succesvoller zijn en het verschil kunnen maken t.o.v. saaie ketens of online reuzen."

In juni 2020 vertelde je in een interview met Wonen360 dat winkeliers meer dan 60.000 producten bij ruim 800 merken kunnen inkopen. Waar staat de teller nu op? Is op dat gebied het einde nog (lang) niet in zicht?
"Het platform telt inmiddels 175.000 producten en 1.500 merken. En op dit moment komen er zo’n 200 merken per maand bij. We groeien gestaag door zodat we retailers kunnen blijven verrassen met nieuwe inspirerende merken. En onze merken vinden steeds meer afzet in heel Europa. Daarnaast blijven we het platform verbeteren, zodat retailers dagelijks in aanraking blijven komen met product suggesties op basis van verkoopdata."

Een doel van Orderchamp is om constant de in- en verkoopervaringen te verbeteren. ‘Het inkoopplatform moet zo goed zijn, dat een winkelier​ er steeds weer terugkeert.’ Slagen jullie daar in?
"Onze klantretentie is erg sterk. We zien dat een grote groep retailers om de 3 dagen het platform bezoekt. Dat is belachelijk sterk voor een marktplaats. Je kan het bijna een social platform noemen. Onze gecureerde campagnes zijn erg in trek en omdat we zoveel nieuwe merken toevoegen is er altijd wel iets nieuws te ontdekken." 

2021 is inmiddels drie maanden onderweg. Terugkijkend, waar ben je dan het meeste trots op?
"Het was weer behoorlijk schrikken toen op half december de winkels dicht moesten. In eerste instantie zou dit maar 2-3 weken duren. 'We moeten even de kerstperiode dicht om spreiding van het virus te voorkomen'. Dat werd 3,5 maand en inmiddels zijn winkels enkel op afspraak open. In die tijd zijn we toch weer hard doorgegroeid omdat we zijn blijven investeren in de markt en echt een probleem oplossen voor retailers en merken (afname in kleine aantallen, scherpe marges, digitaal inkopen en achteraf betalen - terwijl we merken gegarandeerd en direct uitbetalen). Ik ben trots op onze retailers en merken, want ze hebben echt een bizarre periode achter de rug. We zijn er bijna!"

Tot slot: wat doe je eigenlijk in je vrije tijd, in deze coronaperiode?
"Haha, nou niet zo extreem veel. Een beetje sporten, hier en daar een bezoekje aan een vriend of kennis. Voor onze collega’s organiseren we af en toe een leuk digitaal evenement, bijv. op de vrijdagavond. Zo hadden we laatst een bingoavond via Zoom! Erg leuk om met je collega’s in vrije tijd wat te ondernemen, want het is zeker niet altijd makkelijk met ingeplande kantooruren. Iedereen kan niet wachten om weer met een heel team samen te zijn. Ervaringen te delen en samen te werken", besluit Joost Brugmans.

Meer informatie:
Orderchamp
Korte Leidsedwarsstraat 49-A
1017 PW Amsterdam
+31 20 308 0808
support@orderchamp.com 
www.orderchamp.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven