Bocci verkoopt ontwerpmethode van niet uitgebrachte prototype kaars

Het Canadese merk Bocci biedt het fabricageproces voor een prototype van een kaars die nog niet op markt is gebracht te koop aan als NFT (non-fungible token). Dit doet zij in een tijdperk waarin ontwerpbureaus steeds vaker blockchaintechnologie benutten om meer inkomsten te genereren uit hun digitale middelen.

De virtuele doe-het-zelf-kit is voorzien van instructies voor het maken van de 64 candle kan en gaat vergezeld van een video over het fabricageprocedé. De kit wordt nu als ‘limited edition’ van de 64 aangeboden via Rarible, een marktplaats voor digitale verzamelobjecten.

Iedere kit is gekoppeld aan een NFT, dat fungeert als blockchain-gebaseerd authenticiteits- en eigendomsbewijs.

Deze technologie, waarvan de populariteit de laatste maanden explosief is toegenomen, geeft ontwerpers en kunstenaars met digitale werken, evenals 3D-rendering ontwerpers, zoals Andrés Reisinger en Alexis Christodoulou, de mogelijkheid om hun stukken rechtstreeks aan klanten te verkopen.

Nu beginnen ook gevestigde designmerken, zoals Bocci, NFT’s te benutten om digitale documenten achter hun ontwerpen tot producten te ontwikkelen. Te denken valt aan video’s, tekeningen en instructies, waar voorheen geen markt voor bestond.

Kaarsen kunnen ‘op eigen risico’ worden gemaakt

De 64 kaars van Bocci dateert uit 2018 en bestaat uit tere, filigraan tentakels, die worden gecreëerd door de gesmolten was te laten afkoelen rond een lont in een centrifuge gevuld met scherven ijs.

“We werden geconfronteerd met het feit dat dit product moeilijk te verschepen is,” vertelt Omer Arbel, mede-oprichter van Bocci, aan Dezeen.

“We vatten toen het idee op om de 64 in massieve ijsblokken te gieten en deze vervolgens op dezelfde manier als vers vlees of vis te verschepen, waarna  verzamelaars het object op de plaats van bestemming konden laten ontdooien.”

Dit bleek echter een zeer duur en tijdrovend proces te zijn, waardoor het ontwerp op de plank belandde, samen met alle gegevens over de fabricage.

Arbel zag echter wel kansen met NFT’s om het idee achter dit ontwerp en de video te ontwikkelen tot een verkoopbaar product.

“We waren blij toen we beseften dat NFT’s het mogelijk zouden kunnen maken om ons ontwerp toch te ‘verschepen’, zij het virtueel,” zegt hij. “We kunnen het niet bij je thuisbezorgen maar je moet zelf een exemplaar maken!”

“Het is technisch mogelijk maar het fabricageproces vereist wel hete was en centrifugale krachten. Het maken geschiedt dus geheel op eigen risico,” voegt Arbel eraan toe.

NFT’s verheffen marginale gebeurtenissen tot gespreksonderwerp

Elke DIY-kit van Bocci wordt verkocht voor 0,05 Ether, de tweede grootste cryptovaluta na de Bitcoin, die een waarde van ongeveer €75 vertegenwoordigt. Met deze lancering zet het bedrijf haar eerste schreden om in de toekomst digitale verzamelobjecten in haar designcollecties op te nemen.

Volgens Arbel biedt dit ontwerpers de mogelijkheid om het idee achter een project te verkopen in plaats van het fysieke product.

“Als studio en creatief team hechten we bij de ontwikkeling van producten veel belang aan ideeën en innovatie,” zegt hij.

“Laten we eens kijken naar een andere discipline: de geschiedenis,” vervolgt Arbel. “Hoeveel impact hebben fictionele karakters uit de literatuur en popcultuur op echte gebeurtenissen gehad.”

“En wat te denken van ‘non-events’? Wat is de impact van gebeurtenissen die niet plaatsgevonden hebben op de loop van de geschiedenis? Is deze impact te vergelijken met die van gebeurtenissen die wel hebben plaatsgevonden? NFT’s maken het mogelijk om deze ‘non-events’ te verheffen tot gespreksonderwerp.”

Zorgen over fraude en milieu-impact van NFT’s

Nu steeds meer kunstenaars en ontwerpers zich in de wereld van NFT begeven en kunstwerken steeds hoge bedragen opleveren, zijn er zorgen over de potentiele fraudegevoeligheid van deze markt.

Simon Stålenhag en illustrator Derek Laufman behoren tot het groeiend aantal kunstenaars dat heeft vast moeten stellen dat hun werken zijn vervalst als NFT’s en zonder hun toestemming zijn verkocht.

Vorige week, nadat de uit Toronto afkomstige kunstenaar Krista Kim voor een half miljoen dollar het eerste NFT ‘Digitale Huis ter Wereld’ verkocht had, beweerde de 3D-artist van het project dat hij benadeeld was en niet het bedrag had ontvangen dat hem was beloofd.

Kim sprak zijn bewering tegen en voegde er aan toe dat hij goed beloond was voor zijn diensten maar dat zij het copyright op het project had.

Nu steeds meer ontwerpers NFT’s gebruiken, uit architect Chris Precht zijn zorgen over de duurzaamheid van blockchaintechnologie. 

“Het vervalsen van slechts één token in de blockchain kost evenveel stroom als ik in één maand verbruik,” licht hij toe, nadat hij er eerder vanaf zag om een paar van zijn digitale kunstwerken als NFT’s te verkopen.

Bron: Dezeen


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Instagram Facebook Rss Twitter LinkedIn

© Wonen360.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven