'Geachte klanten en relaties, door de onstuimige groei in 2020 zijn wij op dit moment niet in staat om de bedrijfsactiviteiten te continueren. Op dit moment zijn wij in overleg met betrokken partijen om tot een oplossing te komen. Wij verwachten hier op korte termijn meer duidelijkheid over te kunnen geven', is op de site van Kijkshop.nl te lezen.
Blijkbaar heeft het overleg niets opgeleverd, want gisteren (woensdag 31 maart) zijn de online platforms DirectSale.nl, PlazaSale.nl en Kijkshop.nl failliet verklaard. Op z'n zachtst gezegd een merkwaardige situatie, omdat De Ondernemer op 1 maart jl. in een interview met CEO Konrad van den Bosch concludeerde dat hij met de koop van Kijkshop.nl jaloersmakende omzetten behaalt. De Ondernemer stelde Van den Bosch de vraag: Wat kunt u zeggen over de recente omzetcijfers en uw ambities? Zijn antwoord: "In 2018 was de omzet van A.D.A.M. 5,4 miljoen euro, een jaar later was dat 10,9 miljoen. In 2020 schoot het omhoog naar 27,5 miljoen. Die enorme stijging komt vooral door het succes van Kijkshop.nl. En de eerste twee maanden van dit jaar laten weer een verdubbeling van de omzet zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar."
Hoge omzetten zeggen niets, zo blijkt maar weer, want op het moment van het interview stonden DirectSale.nl, PlazaSale.nl en Kijkshop.nl blijkbaar al op omvallen. "De kleine winstmarges bleken te klein om te overleven", concludeert verslaggever Robert Misset vandaag in De Volkskrant.
Zielig persoon
Op trustpilot wordt al sinds begin maart steen en been geklaagd. Een van de meest recente reviews laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Ene Yolly schrijft: 'Voor de medewerkers is het erg. De eigenaar is een oplichter. Al maanden bestellingen niet leveren en dan leuk begin maart op internet in een interview verkondigen hoe goed het wel niet gaat. Mensen konden ook nog steeds bestellen en betalen. Je bent wel een zielig persoon als je weet dat je niet gaat leveren maar klanten toch laat bestellen. De eigenaar was waarschijnlijk aan het proberen zoveel geld buit te maken van de klant. Meerdere orders geannuleerd en niet terugbetaald. Vertraagde orders geen leveringen. En dan je grote mond open doen in een interview oh ja het gaat zo goed enz. Beetje achterbaks om klanten te laten bestellen terwijl je al zelf weet dat je waarschijnlijk failliet gaat.
De eigenaar wist dit waarschijnlijk en hoopte zijn schulden zo iets minder te maken. De naam Kijkshop is behoorlijk besmeurd doorstart zit er niet in denk ik. Ik hoop dat wij ons geld krijgen.'
Reageren? leo@wonen360.nl