Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Home & Living grootste online groeier in 2020

Woonbranche gaat omnichannel

Verschillende onderzoeken laten zien dat corona ons shopgedrag heeft veranderd. Vooral bij de koop van meubelen was er in het verleden terughoudendheid via de online kanalen. Vaak startte de zoektocht naar nieuwe meubelen wel online, maar werd de uiteindelijke aankoop in de winkel gedaan. Lockdowns en social distancing hebben ervoor gezorgd dat de laatste stap in het proces, de aankoop, nu ook noodgedwongen online gebeurt. Deze vorm wordt ook wel multichannel-distributie genoemd.

Omnichannel gaat nog een stap verder en biedt de klant een naadloze, continue koopervaring over elk device. Het maakt dus niet uit of de klant online winkelt of de winkel bezoekt, de ervaring is voor hem of haar hetzelfde.

Het gewijzigde shopgedrag richting online blijkt ook uit de onlangs gepresenteerde Thuiswinkel Markt Monitor 2020, dat door GfK is uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

“De branches die dit jaar het meest zijn gegroeid in online bestedingen zijn Home & Living, DIY/Garden, Sport & Recreatie, Food/Nearfood en IT. Deze categorieën zijn allen positief beïnvloed door de coronacrisis, waarin trends als thuiswerken en klussen in en rond het huis hebben gefloreerd.”

De online bestedingen in het marktsegment Home & Living zijn maar liefst 83% gestegen in 2020. Door de beweging richting online hebben diverse groothandels en retailers alle zeilen moeten bijzetten om nieuwe bestel- en orderprocessen op te zetten.

Online vs. traditioneel
De grote vraag is of na de pandemie alles terugkeert naar de traditionele fysieke kanalen. Kopers zijn gewend geraakt aan de online kanalen en het gemak dat ermee gepaard gaat. De algemene opinie is dat een deel van de verschuiving naar online het ‘nieuwe normaal’ zal worden. Dus zittend op de oude bank, wordt de nieuwe online besteld.

Ook zal een deel terugkeren naar de traditionele fysieke kanalen. De overgang naar omnichannel, is dus zeker geen verspilde moeite of weggegooid geld. Een goed doorgevoerde omnichannel strategie zorgt o.a. voor efficiëntere processen, snellere levertijden en lagere voorraden.



Gijs Verhoeven van ShopX: “Voor onze formule moet je zowel online als offline aanwezig zijn. Door de website komen meer mensen naar de winkel, ik schat zo’n 85%. Onze doelgroep is heel breed, van jong tot oud. De mensen gaan voor kwaliteit en willen graag in de winkel kijken voordat ze iets kopen.”

Omnichannel software
Wil je echt omnichannel actief zijn, dan moet je meer doen dan alleen een winkel en een webshop hebben. De processen, mensen én technologie moeten één geïntegreerd geheel zijn. Op dit vlak neemt de omnichannel software van Logic4 je veel werk uit handen. Het is een flinke uitdaging om alle systemen met elkaar te verbinden en goed te laten samenwerken. Denk aan webshop, kassa, PIM, CRM, orderverwerking, voorraadbeheer, boekhouding en meer. Met Logic4 hoeft dat niet, want alles rondom webshop en backoffice zit in één systeem. Alle klant- en verkoopgegevens staan op een centrale plek. Daardoor heb je meer inzicht, meer overzicht en meer controle. Bovendien heb je meer tijd om waarde toe te voegen aan jouw webshop en fysieke winkel en zo de meest succesvolle omnichannel retailer te worden!

In 8 stappen naar omnichannel succes?
Ja, stuur me de whitepaper

Al meer dan 300x gedownload!

Meer informatie:
Logic4 alles-in-één webshop & ERP
www.logic4.nl
053-4361408