Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Meest gezocht naar koudschuim matras'

Online wordt er het meest gezocht naar een koudschuim matras en qua afmeting een matras van 140 bij 200 cm. De consument zoekt nog altijd het vaakst een matras van Ikea. In het jaar 2020 nam het zoekvolume van matrassen van Decupré, Lavital en Riva procentueel gezien het sterkst toe. Dit blijkt uit de Beddenbranche Trendmonitor 2021.

Naar welke soorten matrassen wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal soorten matrassen onderscheiden. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen op het gebied van de matrassamenstelling. De procentuele verdeling van de onderscheiden soorten matrassen ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar

35,9 procent van het zoekvolume naar soorten matrassen heeft betrekking op een koudschuim matras. Het matrassoort op de tweede plaats heeft een aandeel van 24,5 procent in het zoekvolume. De aandelen in het zoekvolume zijn de afgelopen paar jaar licht verschoven. Zo winnen pocketvering matrassen terrein ten opzichte van de andere soorten matrassen. Het aandeel van pocketvering matrassen is in de afgelopen vier jaar met vier procent toegenomen. Benieuwd naar alle soorten en mutaties? Je leest het in de Beddenbranche Trendmonitor 2021.

In het jaar 2018 groeide het zoekvolume van de meeste soorten matrassen minder hard dan in de jaren er voor. Diverse soorten matrassen zagen het zoekvolume zelfs afnemen in 2018. In het jaar 2020 laten alle soorten matrassen, op het watermatras na, een sterkere toename van het zoekvolume zien dan in het voorgaande jaar. Het zoekvolume van pocketvering matrassen nam in 2020 procentueel gezien het sterkst toe. Maar ook het zoekvolume van de binnenvering matras nam fors toe.

Matrasmaten
Ten aanzien van afmetingen van matrassen is er gekeken hoe de verhoudingen liggen van het zoekgedrag naar matrassen. Onderstaand figuur toont de aandelen van de meest gezochte maten matrassen waarbij men zowel lengte als breedte heeft vermeld in de zoekopdracht.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Bij 23,5 procent van alle zoekopdrachten naar een matras van een bepaalde maat betreft het een matras van 140 bij 200 cm. 16,2 Procent van de gezochte matrassen heeft de maat 90 bij 200 cm. Op de derde plaats staat de matras van 160 bij 200 cm. Benieuwd naar alle maten en mutaties? U leest het in de Beddenbranche Trendmonitor 2021.

De zoekopdrachten naar bepaalde maten van een matras hebben vrijwel alleen betrekking op de breedte maal de diepte. Er wordt slechts zeer beperkt gezocht naar een matras van een bepaalde dikte. Voor zover dit wel gebeurt, vertegenwoordigt de dikte van 10 cm (topdekmatrassen) bijna de helft van het zoekvolume, gevolgd door 30 cm (33% van het zoekvolume) en 25 cm (19% van het zoekvolume).

Merken en winkelformules matrassen
Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van matrassen blijkt dat er relatief vaak gezocht wordt naar een specifiek merk of winkelformule. Naar welke merken en winkelformules wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van de meest voorkomende merken en (online) winkelformules is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk of winkelformule wordt gezocht in combinatie met de term “matras”. Deze toevoeging is noodzakelijk omdat je anders appels met peren gaat vergelijken. Diverse merken en winkelformules zijn namelijk ook actief op de markt met andere producten of de merk- of formulenaam heeft ook nog een andere betekenis.
 
Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het gemiddeld maandelijks zoekvolume naar de verschillende merken en winkelformules in combinatie met matras per jaar.


Jaar-op-jaar ontwikkeling van het zoekvolume.

Uit bovenstaand figuur blijkt dat het zoekvolume van matrassen en merken en winkelformules op het gebied van matrassen achterblijft ten opzichte van de groei van het zoekvolume van de gehele slaapbranche. In het jaar 2018 groeide het zoekvolume van merken en winkelformules op het gebied van matrassen met 21 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In het jaar 2019 bleef de groei van het zoekvolume van merken en winkelformules steken op 14 procent. In het jaar 2020 nam het zoekvolume toe met 34 procent, dat gelijk is aan de procentuele groei van het zoekvolume van matrassen. De slaapbranche als geheel noteerde echter een groei van 43 procent in het jaar 2020.

Opvallende groeiers
Welke ontwikkelingen zien we in het zoekgedrag naar merken en winkelformules in het jaar 2020? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in 2020 ten opzichte van het jaar 2019 van de drie snelst groeiende merken en winkelformules ten opzichte van de gemiddelde groei van de gehele markt. De gehele markt van merken en winkelformules op het gebied van matrassen groeide in deze periode met 34 procent. Onderstaand figuur geeft de relatieve stijging het duidelijkst weer. Door het totaal op 0% te stellen wordt de seizoensinvloed/autonome groei geneutraliseerd en krijg je de stijgers (groen) en dalers (rood) helder in beeld.


Relatieve procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2020 t.o.v. 2019

In 2020 ziet de top van de ranglijst van sterkste groeiers en dalers in het zoekvolume er anders uit dan in de voorgaande jaren. Decupré, Lavital en Riva laten een spectaculaire stijging zien het jaar 2020. Benieuwd naar alle overige merken en winkelformules? U leest het in de Beddenbranche Trendmonitor 2021.

Top-10 merken en winkelformules
Op basis van het jaarlijkse zoekvolume naar de merken en winkelformules op het gebied van matrassen komen we tot een jaarlijkse top-10 die in onderstaand figuur is weergegeven.



Top-10 meest gezochte merken en winkelformules voor matrassen per jaar

Ikea staat alle jaren op de eerste plaats. Sinds 2018 bezet merk/formule D de tweede plaats. Merk/formule G is van de zevende plaats in 2017 opgeklommen naar de derde plaats in 2020. 

Bron: Beddenbranche Trendmonitor 2021

Publicatiedatum: