Dinsdag 23 februari werd tijdens de persconferentie bekendgemaakt door premier Rutte dat winkels vanaf 3 maart weer klanten mogen ontvangen, maar dan wel op afspraak. Per verdieping mogen maximaal 2 klanten tegelijk zijn. Ook moeten klanten minimaal 10 minuten in de winkel zijn om te voorkomen dat ze elkaar te snel afwisselen. Daarnaast moeten zij zich 4 uur voor een bezoek aanmelden.
Veel ondernemers reageerden vol verbazing en onbegrip op deze nieuwe maatregel. Anderen waren juist heel erg blij hun deuren weer te mogen openen en verwelkomden de eerste klanten enthousiast.
'Hoe wordt het winkelen op afspraak ontvangen door klanten en ondernemers?'
Deze vraag legden we een aantal ondernemers uit de meubelbranche voor.
Paul Berden, algemeen directeur van Berden mode, wonen & meer: "We zijn blij dat we deels al open kunnen en maken er het beste van. Helaas is twee klanten per verdieping niet werkbaar. In het begin van corona werd uitgegaan van 10 m2 per klant. Het zou goed zijn om nu 100 m2 per klant te doen als volgende versoepeling. Nu zijn er meer aanmeldingen dan dat we klanten mogen ontvangen. De klant en wij zijn er klaar voor en nu de overheid nog. Met 100m2 per klant kunnen we de veiligheid prima waarborgen. Bij de supermarkt en op het veerpont loop je meer risico om besmet te raken."
Corne van Waay, van woonwinkel Van Waay Interieurs: ''Het is super fijn om weer open te mogen. Wij zijn zeer blij, de agenda’s zitten al twee weken voor alle adviseurs vol. Gistermorgen hadden wij de rode loper voor onze klanten uitgerold en de eerste klanten overhandigden wij een bos bloemen. Het was voor deze klanten gewoon een feestje om weer naar de winkel te mogen.
Klanten melden zich massaal via onze website en telefonisch aan, wij nemen telefonisch contact met deze klanten op en reserveren dan tijdsblokken afhankelijk van de wens van de klant. Ook blijven wij klanten aan huis bezoeken, deze tijd vraagt veel inspanning van onze medewerkers. We hopen dat er snel andere maatregelen komen, want 1 klant per verdieping met een winkel van 6000 m2 dus 2 klanten per sessie is erg jammer. We kunnen veel meer klanten aan.
Samen met de brancheorganisatie InRetail blijven we lobbyen voor meer maatwerk en betere regels. De regels zoals we die in het voorjaar van 2020 hadden kunnen uitstekend mee werken; 1 klant per 25 m2 als het 1 klant per 50 M2 zou moeten zijn is dat voor veel winkels ook werkbaar."
Hermen Bouman van Woonboulevard Poortvliet: ''Natuurlijk zijn we blij met het feit dat we eindelijk weer open mogen al, is het dan op afspraak en onder strikte voorwaarden. We merken dat zowel klanten als verkoopmedewerkers erg blij zijn dat er weer wat mogelijk is. Gisteren (woensdag 3 maart, red.) was er dan ook een ontzettend leuke vibe in de showroom. We hopen dat het de eerste stap naar volledige heropening is.''
Ronald van Schouwen van LaminaatenParket.nl Eindhoven: ''Op 26 oktober heb ik met groot enthousiasme de achtste winkel van Laminaat en Parket geopend in Eindhoven. Mede door deze sterke formule en de marketing campagnes die we zijn begonnen kon ik direct goed van start en hadden we een flinke aanloop van klanten. Helaas moest ik binnen twee maanden mijn winkel sluiten, dus was het wel even spannend hoe we hier mee om moesten gaan. Echter door volledig in te zetten op het uitlenen van showborden en het gratis advies aan huis bleven we contact houden met onze klanten en wisten we ook nu toch nog leuke opdrachten binnen te halen."
De LaminaatenParket winkel in Eindhoven.
"Nu we weer op afspraak klanten mogen ontvangen, kunnen we weer langzaam doen waar we goed in zijn en wat we leuk vinden. Samen met klanten een leuke vloer uitzoeken in onze ruime en veilige winkel van 1000 m2. Je merkt bij de klanten vooral dat ze het erg fijn vinden om naar onze winkel te komen en dat ze het fijn vinden dat ze ook echt even een half uur rond mogen kijken en van advies voorzien worden. En als ze toch nog meer tijd nodig hebben mogen ze enkele showborden mee naar huis nemen en maken we gewoon een vervolgafspraak. Waar we tijdens de lockdown vooral hoorde dat het niet meer leuk was om je (nieuwe) woning (op-)nieuw in te richten krijgen we nu dus vooral positieve reacties en kunnen er weer keuzes worden gemaakt.
Je merkt aan alle collega’s bij de vestigingen bij Laminaat en Parket, maar ook bij collega-winkelondernemers, kappers, etc. dat we blij zijn dat we weer “de wei in mogen”. Ondanks dat het nog beperkt is, vind ik dat we positief moeten blijven en vooral moeten kijken wat we wel mogen en kunnen. Overigens vind ik ook dat er snel een beslissing moet worden genomen voor alle horeca ondernemers. Ik ben er van overtuigd dat deze ondernemers op een veilige manier gasten kunnen ontvangen."
Ook uw mening geven?
Laat het ons weten via info@wonen360.nl