Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Jos de Smit van de Eekhoorn Dutch Furniture:

"Online bestellingen zijn bijna verdubbeld; opbergmeubelen waren niet aan te slepen"

"Voor onze salesmensen is het heel fijn werken in het Experience Center, dat inmiddels voor 80, 90% klaar is. De omzet is mede door deze nieuwe afdeling aanzienlijk gestegen. Het is lastig om er precies de vinger op te leggen, maar dat het voor een positieve bijdrage zorgt, is absoluut een feit. Het gemiddelde orderbedrag is sinds de ingebruikname beduidend hoger dan normaal", vertelt Jos de Smit van de Eekhoorn Dutch Furniture, dat een jaar geleden niet alleen het Experience Center officieel in gebruik nam, maar ook een distributiecentrum met kantoor.

In een interview met het directielid gaat hij in op mogelijke bedrijfsovernames en het betreden van de Duitse en Franse meubelmarkt. Verder kijkt hij terug op het afgelopen jaar. Ook laat De Smit blijken dat hij graag in de keuken van andere bedrijven kijkt. "Maar niet naar ondernemingen in onze branche, want die zijn te traditioneel", vindt hij.


Het architectonische gebouw is meer dan 16 meter hoog en biedt 190.000 m3 ruimte voor de gehele collectie. 

Als je over de A7 rijdt, doemt het pand met een hoogte van bijna 17 meter al van verre op. Het gebouw heeft een inhoud van 190.000 m3 voor de complete collectie van De Eekhoorn Dutch Furniture, dat een breed assortiment heeft. Het bedrijf levert normaal nagenoeg alles uit voorraad. De producten die verkocht worden, zijn volumineus, waardoor een groot distributiecentrum nodig is.
De Eekhoorn Dutch Furniture had tot een jaar geleden nog vier verschillende locaties. Inmiddels is dat gereduceerd naar twee. Alleen de meubelfabriek zit nog op dezelfde locatie in Zwaagdijk-Oost. 

Commercieel directeur Jos de Smit op de trap die toegang geeft tot het Experience Center.

Het bedrijf is eigendom van de drie broers Jos, Winfried en Gerard de Smit. "Vader Aart de Smit is er ooit mee gestart", legt commercieel en marketingdirecteur Jos, die ook P&O in zijn portefeuille heeft, uit.  "Toen opa overleed, kocht hij zijn pachtboerderij die van de Domeinen was. Maar moeder wilde er helemaal niet wonen. Uit fatsoen is hij er gaan produceren om zijn eigen winkel te bevoorraden. Hij maakte vooral meubelbouwpakketten van massief hout. Eerst voor zijn eigen bouwmarkten, maar omdat die verkopen zo goed verliepen ook aan andere."

Zo werd de basis gelegd voor een succesvol bedrijf dat inmiddels werk biedt aan 250 medewerkers. Nog steeds produceert en levert het stoere, eigentijdse (bouwpakket)meubelen. Sterk punt is dat deze producten voor 95% uit voorraad leverbaar zijn. Inmiddels worden ze verkocht in meer dan 25 landen via meer dan 1500 online en offline verkooppunten.

De Eekhoorn beschikt over een eigen developmentafdeling van vier tekenaars en twee stylisten, die kantoor houden op de Experience-afdeling waardoor ze in direct contact staan met klanten en ook dicht bij de bestaande producten werken. Altijd makkelijk om even snel te kijken hoe die ene stoel er ook weer uitzag.
"We hebben drie takken van sport waarvoor we produceren: bouwmarkten, speciaalzaken en online partijen. Al voor de corona-uitbraak was 50% van onze omzet door online verkopen. Dat is alleen maar verder gestegen."

Een project waar ze bij De Eekhoorn trots op zijn siert middels een metershoge afbeelding (van fotograaf Nathan Reinds) een stukje wand in het Experience Center.

De Eekhoorn heeft niet veel geleden onder covid-19. Wel werkt ongeveer de helft van het kantoorpersoneel thuis. De prachtige bar in het Experience Center zit normaal gesproken vol lunchende werknemers, maar oogt verlaten als we Jos rond 12 uur interviewen. "Er wordt nu op de eigen werkplek geluncht. Het coronavirus heeft tot voor kort nauwelijks onze regio aangedaan, maar juist nu loopt het aantal besmettingen iets op."

24 uur per dag
De fabriek draait al maanden 24 uur per dag op volle toeren. "Vlak na de eerste lockdown hebben we de nachtploeg geschrapt, maar na 4, 5 weken moest die weer aan het werk worden gezet. Niet alleen bouwmarkten draaiden goed, ook grootwinkelbedrijven als een Leen Bakker.
Van alle producten die we verhandelen, wordt 1/3 in eigen huis geproduceerd en 1/3 in Oost-Europa. De rest komt uit Azië", legt Jos uit. In de fabriek in Zwaagdijk-Oost worden alleen grootschalige series (vanaf 200 stuks) geproduceerd. Verder wordt ook alleen gebruik gemaakt van FSC-gecertificeerd hout en watergedragen lakken. Binnenkort wordt het nieuwe dak voorzien van 2720 zonnepanelen. "Ook de afvalstromen hebben we goed onder controle. Waar we nu mee bezig zijn, is het vervangen van tempex in de verpakkingen. Daarvoor in de plaats willen we afvalplankjes in de te versturen pakketten verwerken."

Leuk sfeerplaatje in het Experience Center, waar het label BePureHome wordt geshowd. Voor deze collectie heeft het bedrijf zich laten inspireren door rijke materialen en warme tinten.

Opbergmeubelen
Van origine werkt De Eekhoorn vanuit de discountgedachte. Inmiddels wordt er vooral geproduceerd voor het middensegment waarbij de prijs/kwaliteitverhouding nog steeds heel scherp is. Als Jos de recente ontwikkelingen binnen de meubelbranche moet beschrijven, ziet hij dat vooral kleinere winkels het moeilijk hebben. "Dat zien we terug in de cijfers. Met name woonwinkels in binnensteden hebben het zwaar. Omdat daar alles op slot zat, vonden er ook geen impulsaankopen plaats. Daar moeten deze vaak leuk en gezellig ingerichte winkels het van passanten hebben. Grotere zaken hebben het in 2020 goed gedaan. Online winkels hebben hun slag geslagen. Het aantal online bestellingen is bijna verdubbeld. De opbergmeubelen, van kleding- tot boekenkasten, waren niet aan te slepen."

In het Experience Center stap je een vernieuwende omgeving bomvol wooninspiratie. Een showroom van de merken WOOOD, BePureHome en vtwonen in verschillende stijlstudio’s. 

Vier merken
De Eekhoorn heeft een portfolio met vier merken, ieder met een eigen positie in de markt. De BePureHome collectie wordt met een luxe uitstraling gepresenteerd terwijl de focus van WOOOD vooral ligt op het ontwerpen van functionele meubelen. De collectie van vtwonen heeft een eigen karakter en loopt altijd een stap vooruit en Basiclabel is altijd uniek met eigen collecties en retailformules.

De Eekhoorn Dutch Furniture heeft in de afgelopen decennia naam en faam opgebouwd als een bedrijf dat snel nieuwe producten ontwikkelt, continue collecties vernieuwt en hoofdzakelijk uit voorraad kan leveren. Ook rechtstreeks aan consumenten zoals dat voor vele webshops wordt gedaan. "Dat directe leveren zie je steeds meer", zegt Jos.

Frankrijk en Duitsland
Over pak 'm beet vijf jaar wil De Eekhoorn dat er veel meer naar het buitenland wordt geëxporteerd. "Dan is 50% van wat we produceren voor de Nederlandse markt bestemd en 50% voor export. Targetlanden zijn Frankrijk en Duitsland, daar willen we breed aanwezig zijn. Verder is de verwachting dat als we naar de afzet kijken 75% online wordt verkocht en zo'n 25% via woonwinkels.

We werken nu ook voor de Duitse markt aan een systeem dat onze klanten alleen maar plaatjes hoeven te verkopen en orders door te schieten. Wij wikkelen de rest af. Op nog wat laatste testen na is het systeem klaar voor gebruik. Dat wordt de komende maanden uitgerold", onthult Jos.

Bedrijfsovername
Ook slaat De Eekhoorn nieuwe wegen in. "De categorieën outdoor en verlichting zijn nu nog redelijk klein, die gaan we de komende periode verder uitbreiden. Dan kan het zo zijn dat we bedrijven uit Nederland of Duitsland overnemen, om op dit manier specialistische kennis in huis te halen. Al met al is er nog genoeg groeipotentie en ruimte binnen de interieurbranche. Mijn middelste broer is de technicus, de oudste is gespecialiseerd in automatisering. Op dat gebied investeren we veel geld. We vinden met z'n allen ICT net zo belangrijk als het ontwikkelen van producten. Op dat gebied lopen we voor op concurrenten. Ik mag graag naar andere bedrijven kijken. Niet in onze branche, want die is te traditioneel. Ik kijk liever naar bedrijven als bijvoorbeeld VanMoof, dat met veel succes fietsen ontwerpt en verkoopt. Van zulke ondernemingen kun je nog wat leren."

Als je het centrum binnenstapt, word je direct in woonsferen gebracht.

Meer informatie:
De Eekhoorn Dutch Furniture
Hoofdkantoor, Experience Center & DC
Jan Tinbergenweg 1 
1689 ZV Hoorn
www.deeekhoorn.com 
info@deeekhoorn.com