Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Langzaam worden voorraden aangevuld en dalen de prijzen"

Containertekort verplaatst zich naar Amerika

Al enige tijd wordt de meubelimport vanuit Aziƫ vertraagd door een groot tekort aan containers. Begin deze maand publiceerde Wonen360 een artikel waarin te lezen is dat de tekorten na Chinees nieuwjaar zouden teruglopen. "Inmiddels is het bijna twee weken geleden dat de Chinezen nieuwjaar hebben gevierd en zien we meer containerschepen de haven in en uit gaan", vertelt Florian Frese van Container xChange.



"Dat er meer containerschepen de havens binnenkomen in onder andere Shanghai wil niet zeggen dat het level van containers weer op het oude niveau is. Langzaam worden de voorraden weer aangevuld in de havens en zullen de prijzen ook geleidelijk dalen."

Hoe erg de situatie was, is te zien in de Container Availability Index (CAx). De index is ontwikkeld door Container xChange en houdt miljoenen containerbewegingen bij om de beschikbaarheid van apparatuur te bewaken en te voorspellen. "Een index van 0,5 beschrijft een evenwichtige markt, onder de 0,5 een tekort aan containers. Inmiddels zitten net boven de 0,5 dus gaan we de goede kant op."

Voor Shanghai, een stad die traditioneel bekend staat om een tekort aan containers, bereikte de index in december 2020 een record dieptepunt van 0,13 voor 40DC's en een nog lagere 0,08 voor 40HCs. Een min van 75% en 83% ten opzichte van het uitrustingsniveau in het eerste kwartaal van 2020.

Waar in AziĆ« het probleem zichzelf aan het oplossen is blijkt aan de andere kant van de wereld het containertekort weer toe te nemen, volgens Florian. "Verrassend genoeg is er nu een tekort aan containers in Los Angeles", aldus Florian Frese, Marketing Lead bij Container xChange. De Europese meubelbranche zal hier weinig gevolgen van ondervinden. 

"De waarden van de Container Availability Index daalden in week 49 van het vorige jaar tot slechts 0,27 voor 20DCs en 0,29 voor 40DCs. Een min van 57% voor beide containertypen ten opzichte van de gemiddelde indexwaarden voor week 1-48." In China krabbelt alles nu weer langzaam op maar wanneer dit in de Verenigde Staten het geval zal zijn is nog niet duidelijk."

Over Container xChange
Container xChange is 's werelds toonaangevende online platform dat door meer dan 600 bedrijven wordt gebruikt om zeecontainers te kopen, verkopen en leasen. Containergebruikers en -eigenaren gebruiken het platform om containers te vinden, samen te werken met doorgelichte partners en de operationele werk belasting te automatiseren. Gestart door Dr. Johannes Schlingmeier en Christian Roeloffs in 2017, heeft het bedrijf nu meer dan 100+ medewerkers met hoofdkantoor in Hamburg, Duitsland.

Meer informatie:
Container xChange
www.container-xchange.com