Winkels die geen essentiële producten verkopen zijn sinds gisteren (10 februari) open voor het afhalen van online of telefonisch bestelde producten. Dat wordt Click en Collect genoemd. Er moet minimaal vier uur zitten tussen het bestellen en afhalen, om funshoppen te voorkomen.
De showroom van OOST Slaapcomfort.
Winkels uit de branche waren sinds half december gesloten, toen de tweede lockdown in Nederland van start ging. Daarvan waren onder meer supermarkten en apotheken uitgezonderd. Bouwmarkten mochten al eerder bestellingen laten afhalen omdat ze producten verkopen die nodig zijn voor reparatiewerkzaamheden in en aan het huis. Nu mogen ook de woonwinkels open voor afhaal.
Tijdens de lockdown hebben velen uit de interieurbranche de keuze gemaakt om thuis interieuradvies te geven. Nu de winkels weer open mogen voor afhaal krijgen ondernemers wat meer lucht. "We hebben onze deuren geopend voor afhaal. Het heeft voor ons niet veel nut maar het is in ieder geval weer iets", laat Guido de Ridder weten, marketeer bij TMC Wonen. "Klanten kunnen nu verf, stalen en kleine onderdelen afhalen. Maar de grote artikelen zullen pas bij opening van de winkels weer komen. Wel blijven we thuisadvies geven, we merken dat dit goed wordt ontvangen bij onze klanten. Het is niet te vergelijken met wanneer de winkel open is maar het geeft wel meer ruimte."
"Klanten kunnen komen afhalen als zij dit willen", vertelt eigenaar Eric Mostert van OOST Slaapcomfort. "Maar voor onze branche heeft het totaal geen zin", gaat hij verder. "We worden op deze manier absoluut niet geholpen. Het zou wel helpen als we op afspraak open zouden mogen gaan. We kunnen dan het aantal klanten hanteren dat in de winkel aanwezig is, ze beter helpen en aandacht geven." Maar zoals het er nu uitziet blijven de winkels nog tot 3 maart dicht. Dit heeft de overheid bekend gemaakt. "Zolang we dicht zijn kunnen klanten wel online bestellen maar matrassen willen velen toch testen van te voren."
Bij CASBA Wonen & Slapen is het slechts een pleister op de wond vertelt Isabelle Beverwijk, marketing- & communicatiemanager bij het bedrijf uit Zoeterwoude. "De afgelopen periode mochten we veel klanten thuis bezoeken met onze CASBA bij je thuis-service. Vanaf 10 februari is daar de optie Click & Collect bijgekomen, zodat voorraadartikelen en toonzaalmodellen afgehaald kunnen worden bij onze winkel. Hiervoor hebben we een mooi Click & Collect-punt ingericht bij de entree van onze winkel."
"Helaas is Click & Collect voor ons slechts een pleister op de wond, aangezien voelen, zien en beleven voor onze woon-, slaap- en designcollecties van groot belang zijn. We hopen snel weer volledig open te gaan en klanten op een veilige, verantwoorde én vertrouwde manier te ontvangen in onze ruime woonwinkel, zoals we dat al 40 jaar doen."
Waar vele woonwinkels een voorraad hebben of showroommodellen die verkocht mogen worden zijn er ook veel meubelmerken die enkel op bestelling werken. Zo ook meubelfabrikant Harvink laat eigenaresse Alette Trompetter weten. "Zien, zitten en voelen vormen de essentie bij de aanschaf van een duurzaam meubel. Vanaf vandaag mogen winkels open voor click en collect. Voor een aantal branches is dit wellicht een kansje. Voor de meubelbranche en de meubelretail waar advies en de verkoop van op bestelling gemaakte meubelen de boventoon voeren is dit niet het geval!
Een Harvink meubel wordt altijd op bestelling gemaakt. Harvink verzorgt de basis, maar over kleur, afmeting en stoffering heeft de klant het laatste woord. Wij zijn er trots op dat we in IJsselstein meubelen maken die uniek zijn en onderdeel uitmaken van iemand zijn (t)huis. Dus.... geen click en collect, geen voorraad artikelen...maar juist met zorg gekozen en met passie gemaakte meubels."