Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roel Kennis van RIHO International B.V. in Tilburg:

"Gemaakte inhaalslag zorgt ervoor dat we in 2020 een mooie omzetstijging hebben gezien"

"De orderintake in Nederland is nog steeds op peil", vertelt salesmanager Roel Kennis van RIHO International BV. Volgens de Tilburgse sanitairproducent weten veel klanten heel creatief om te gaan met de verkoop in deze coronatijd. "Daarnaast blijven installateurs 'gewoon' doorwerken. Wat ik me wel afvraag: als straks de showrooms open zijn, gaan mensen die dan weer massaal bezoeken? Persoonlijk denk ik van wel; je wilt de producten toch zien en voelen. Aan de andere kant: bepaalde doelgroepen blijken online en thuis advies heel prettig te vinden. Met name 65-plussers vinden het niet fijn om vijf of zes showroom af te lopen. Dat is tenminste wat ik hoor van klanten. Voor de retail blijft het dus van belang om zowel de online als offline presentatie verder te optimaliseren en op elkaar af te stemmen. Omnichannel is de toekomst en daarin vervult de fysieke showroom een essentiële rol ", zegt Roel, die alle noviteiten van RIHO voor 2021 belicht en uitlegt waarom de productiefaciliteit in Tsjechië een heuse metamorfose ondergaat.

Salesmanager Roel Kennis van RIHO International BV.

2020 is voor RIHO zeer goed verlopen. "Zeker in Nederland hebben we een uiterst positief resultaat geboekt. Dat zeg ik met enige gene. Bij onze Zuiderburen bijvoorbeeld, waar we al bijna 25 jaar een fabriek in Diest hebben waar badmeubelen worden gefabriceerd, was het lastiger. Daar gingen de winkels eerder en ook langer dicht. Omzet technisch gezien was het in België een stuk moeilijker. Duitsland daarentegen was weer wel heel positief", vertelt Roel, al jaren werkzaam voor RIHO waar ook alle winsten terug in het familiebedrijf worden gestopt met als doel om telkens weer een stapje verder te komen.

Grote volumes
Naast Nederland, België en Duitsland heeft de sanitair producerende onderneming ook verkoopvestigingen in Polen, Hongarije, Roemenië en Tsjechië. In laatst genoemde land staat sinds 1994 een eigen fabriek, waar baden, douchebakken, whirlpools en douchecabines worden gemaakt. "Daar hebben we vooral de laatste maanden te kampen gehad met coronabesmettingen en ondervinden we nu nog enige hinder van. We zijn de fabriek volop aan het automatiseren, waardoor we nog efficiënter kunnen produceren. Er is sterk geïnvesteerd in de robotisering van de productielijnen om vrijstaande baden in grotere volumes te kunnen produceren. We hebben in het afgelopen jaar behoorlijk wat moeite moeten doen om aan de vraag van de markt te kunnen voldoen. Maar omdat onze fabrieken in Europa staan, hebben we gelukkig wel constant goed door kunnen draaien."

Rethink Plug & Play in hoogglans wit acryl, rechthoekig met strakke binnenvorm, geïntegreerde sleufoverloop en witte pop-up. Een badombouw is niet nodig.

Research & Development
In de afgelopen drie jaren heeft RIHO veel geld en energie gestoken in Research & Development, waar op het hoofdkantoor in Tilburg vier mensen continue bezig zijn met nieuwigheden en verbeteringen. "Met name de badenmarkt beweegt eerlijk gezegd qua ontwikkelingen weinig. Wij merken nu duidelijk dat we producten op de markt zetten die nauw aansluiten op de vraag in de Europese maar zeker ook de Nederlandse markt. De inhaalslag die we gemaakt hebben zorgt ervoor dat we in 2020 een mooie omzetstijging hebben gezien."

RIHO onderscheidt drie productgroepen, te weten: 1. Baden (acryl baden en whirlpools), Solid Surface en thermae baden; 2. Douchen (bakken, vloeren, cabines en wanden); 3. Badmeubelen. De corebusiness bestaat vooral uit de productie van inbouwbaden, waarbij het omzetaandeel van de vrijstaande acryl baden én de back to wall baden (die tegen één of twee wanden staat) sterk toeneemt. "De back to wall baden maken een sterke opmars. Die hebben niet alleen een mooie uitstraling, maar zijn ook snel geplaatst waardoor er flink op arbeid bespaard kan worden. Ideaal voor bedrijven die veel orders hebben en handen te kort komen."

Whirlpools
Verder is RIHO een belangrijke speler op het gebied van whirlpools. "Die markt is jarenlang erg moeilijk geweest maar zien we nu toch weer licht stijgen. Dat komt mede doordat we als specialist ook in de ontwikkeling van whirlpoolbaden blijven investeren. Leuke gadgets zoals een touchscreen en muziek via een bluetooth verbinding zijn daar voorbeelden van. Kortom meerdere functionaliteiten in één product, dat heeft toekomst", weet Roel te vertellen.

Modesty is populair als hotelbad, verkrijgbaar met Sparkle Mood. 

Noviteiten
Op het gebied van noviteiten heeft RIHO een vrijstaand bad met bubbels ontwikkeld. Het Sparkle-Mood systeem is in eerste instantie uitgedacht voor de hotelmarkt maar biedt ook voor de privé badkamer een aantal aansprekende voordelen. Sparkle Mood zorgt voor de bubbels; een onderhoudsarm systeem met een fluisterstille luchtpomp voor 16 sparkle jets. Een eenvoudig te bedienen capacitieve 4-toets op de badrand met een kleurentherapie led verlichting zorgt voor de rest. En niet te vergeten B-Music – via bluetooth luisteren naar muziek terwijl je bad een speaker wordt.

Devotion, een vrijstaand bad met allure. Het combineert ligcomfort met een luxe uitstraling. Gemaakt van dubbelwandig, hoogwaardig wit acryl en is daarmee weinig gevoelig voor kalkaanslag. 

Een andere nieuwigheid is de Devotion serie. Het vrijstaande bad is ontworpen voor optimaal ligcomfort voor 1 volwassen persoon. Aan een kant is het bad hellend met een ruggensteun, de andere kant is recht. "Je kunt er heerlijk comfortabel in liggen. Het back-to-wall bad is wel symmetrisch en beide modellen zijn verkrijgbaar met Sparkle Mood systeem", legt Roel uit

Ook op het gebied van inbouwbaden zijn er noviteiten te melden. De nieuwe Rethink collectie kenmerkt zich door een modern design en het weglaten van chromen elementen. Gekleurde kranen zijn al jarenlang sterk in opkomst. Als badenfabrikant moet je daar iets mee. In de Rethink serie werken we met een sleuf overloop en pop-up waste in dezelfde kleur als het bad dus glans of mat wit. Ideaal te combineren dus met elke type bad of wandkraan.

"Ook blijven we investeren in baden voor kleine woonruimtes. Verder kan er nu bij 14 acryl inbouwbaden gekozen worden voor het installatiegemak van Plug & Play. De lange en korte zijde van het bad worden dan voorzien van naadloos vast verlijmde panelen in hetzelfde acrylmateriaal als het bad. Een badombouw is dan niet meer nodig. De ideale oplossing om een semi vrijstaand bad met een moderne, frisse look te creëren."

RihoSpring is de nieuwste badkamermeubel collectie van Riho. Een serie die dankzij de ruime keuze aan wastafels en verschillende afmetingen in elke badkamer past. 

Meubelcollectie
RIHO heeft ook een nieuwe meubelcollectie: RihoSpring, dat het laag tot middensegment bedient. Deze serie badkamermeubels is uit voorraad leverbaar, telt vijf verschillende wastafels met verschillende dieptes, twee types onderkasten in een houtdecor (Just Oak, Red Wood, Canella Brown en Charred Black) of gelakte lades in mat wit of hoogglans. Een persoonlijke touch kan het meubel krijgen met een set handgrepen, waarbij keuze is uit vijf verschillende trendkleuren. Naast Spring kan men ook kiezen voor Livit (een modulaire badkamercollectie die je zelf kunt samenstellen) of FromScratch (de luxe designcollectie).

Meer informatie:
RIHO International B.V.
Hermesstraat 10
5047 TS Tilburg
info@riho.com 
www.riho.com