"Dat we nu in een lockdown zitten geeft ons de ruimte om nieuwe producten te bedenken. Normaal gesproken een proces dat nooit stilstaat. Als Janssens Oriënt Carpets Holland blijven we vernieuwen. Op het gebied van materialen, kleuren en constructietechnieken willen we in de tapijtenbranche vooraan staan. Straks op Nieuwegein zullen we heel wat nieuwe vloerkleden laten zien", blikt Patrick Janssens (51) alvast vooruit op de komende vakdagen in De Woonindustrie.
De Tilburgse tapijtenhandelaar zit al zo'n 35 jaar in het vak ("sinds m'n 16e") en weet precies hoe alle hazen lopen. De keten "die loopt van schaap tot consument" heeft wat hem betreft weinig geheimen meer; de ruim 100 jaar oude onderneming is helemaal bij de tijd en kent alle ins en outs op de vloerkledenmarkt. Het bedrijf, dat Patrick samen met broer Michael runt, weet opvallend goed in te spelen op actuele situaties zoals die zich tijdens deze coronapandemie openbaren. "Je moet altijd een plan B hebben", reageert hij nuchter.
De nieuwigheden waarover Patrick het heeft zijn tapijten gemaakt van melkproteïne, mais, aloë vera, sojabonen en rozenbladen. "Ook cradle to cradle, dus producten die oneindig kunnen worden hergebruikt of die onschadelijk kunnen worden afgebroken, is een term dat goed bij ons past, met name bij label Carpetrebel. We gaan constant met de tijd mee, duurzaamheid hoort daar ook bij. De eerste kleine monsters zijn inmiddels binnen, de volgende stap is om deze te vertalen naar grote tapijten. Alles is al gecertificeerd, we kunnen deze kleden tegen commercieel aantrekkelijke prijzen aanbieden", weet hij nu al.
Turkije
Patrick is druk in de weer met het uitrollen van tientallen vloerkleden als we de Tilburgse showroom binnenstappen. "Deze komen uit Turkije, ook een nieuwe ontwikkeling voor ons bedrijf. Door de hoge container-, hogere grondstofprijzen en verminderde productiecapaciteiten zijn we gaan kijken waarop we kunnen besparen. We hebben gezocht naar goede alternatieven die we onze klanten aan kunnen bieden. Zo zijn we uitgekomen in dit opkomende Europese land Turkije, waar ook al eeuwenlang tapijten worden gemaakt. Niet alleen de transportkosten zijn lager, ook de levertijden korter. Richting onze relaties werken we altijd op basis van klanttevredenheid; we proberen steevast een levertijd van tussen de 10 en 12 weken aan te houden.
Uiteraard blijven we actief vanuit India; je moet je afkomst nooit verloochenen. De eigen productie-units in dit land draaien 'gewoon' door. Daar hebben we weinig problemen mee, doordat we de werkschema's van de werknemers hebben aangepast, waardoor er minder mensen tegelijkertijd aan het werk zijn."
Naam opgebouwd
De wendbaarheid van Janssens Oriënt Carpets Holland is groot te noemen. "We zijn zo flexibel dat we redelijk eenvoudig kunnen schakelen. Dat komt door onze jarenlange ervaring; we zitten kort bij de bron. Beheersen verder de hele keten, weten alle wegen te bewandelen. In de afgelopen 100 jaar hebben we enige naam opgebouwd. We doen alles in het besef dat het morgen allemaal anders kan zijn. We blijven nuchtere Brabantse ondernemers", zegt hij met een brede lach.
Sterke combinatie
Volgens Patrick moet je anno 2021 als bedrijf zowel fysiek als online goed voor de dag komen. "Wil je zaken blijven doen, dan is dit een sterke combinatie. Dus niet alleen online of alleen een showroom. De online hype die na de eerste coronagolf ontstond, is niet in die hoedanigheid gebleven. Mensen lopen ook graag een winkel binnen; ze willen beleving, een product zien, voelen en ruiken."
De lockdown heeft ook zijn bedrijf in de greep. "Maar we krijgen redelijk onze orders binnen. Het is allemaal wat minder, maar we klagen niet. We werken voor onze B2B-klanten alleen op afspraak. Met Perez komen we ook bij de consument thuis, dan maken we een vrijblijvende zichtafspraak op locatie, in het eigen interieur van de klant."
Exportmarkt
Volgens Patrick staat de exportmarkt op de deur van zijn bedrijf te kloppen. "We krijgen steeds meer aanvragen. Hoe dat kan? Ze vinden ons via internet en ook via de nieuwsbrief van Wonen360, waarin we met een opvallende banner (zie afbeelding hierboven, red.) staan.
Het gaat er daarnaast om dat we als bedrijf een grote diversiteit aan producten hebben. Meer dan 100.000 m2 vloerkleden in alle soorten en maten van modern tot traditioneel hebben we op vooraard. Onze collectie is zeer breed. En mochten we een keer iets niet hebben, dan denken we erover na hoe we dat wel in huis kunnen halen. Mits we er een bepaald gevoel bij hebben, want we gaan wel uit van een bepaalde kwaliteitsstandaard. Betrouwbaarheid vinden klanten belangrijk, dat willen we ook met onze producten uitstralen. What you see is what you get. Ook de ondergrens heeft bij ons een bepaalde standaard", besluit Patrick.
Meer informatie:
Janssens Oriënt Carpets Holland B.V.
Zevenheuvelenweg 2
5048 AN Tilburg
013 468 61 88
www.janssens-orient.nl
Carpet Rebel
www.carpetrebel.com
Perez Vloerkleden
www.perezvloerkleden.nl