Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Meubelwinkels laten een enorme volumegroei zien in 2020 ten opzichte van 2019'

Niet alle branches in de retail lijden onder de coronapandemie. Bouwmarkten, doe-het-zelfzaken en meubelwinkels laten een enorme volumegroei zien in 2020 ten opzichte van 2019. Dat melden Gerarda Westerhuis en Ward van der Stee namens ANB/Amro.

Een blik in de showroom van BAAN, dat al 86 jaar zitmeubelen produceert.

Hoewel de groei na mei afneemt is deze in oktober met 22,9 procent nog steeds ruim boven het niveau van 2019. De woonbranche deed het tijdens de eerste golf (in april en mei) minder goed, maar ze herstelde snel en inmiddels maakt de branche een even grote groei door als de bouwmarkten. De transactiedata van ABN AMRO laten eenzelfde beeld zien: bestedingen in tuin- en doe-het-zelf winkels en vanaf mei ook in meubelzaken zijn sterk toegenomen. 


 
Mogelijke verklaring voor deze positieve cijfers is dat mensen meer geld uitgeven aan hun huis en tuin in plaats van deze te besteden aan vakanties en andere vrijetijdsbestedingen. Hier zijn wegens alle overheidsmaatregelen de mogelijkheden zeer beperkt. Veel evenementen concerten en sportbijeenkomsten zijn immers afgelast. We zien dus een verschuiving van uitgaven in leisure naar uitgaven in de retail sector. Corona heeft de trend van “verthuizen” – een term die brancheorganisatie INretail heeft geïntroduceerd en waarmee het investeren in je huis wordt bedoeld – in een stroomversnelling gebracht. Het verplichte thuiswerken en thuisblijven tijdens de lockdowns heeft dit verder versterkt; het wordt steeds belangrijker om van thuis een fijne en comfortabele plek te maken.

Lees het volledige rapport 'Stand van de Retail'.

Publicatiedatum: