Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mascha de Bruin, Head of Cluster Interior & Retail bij Easyfairs Nederland:

"Gelukkig zijn we een gezond bedrijf en kunnen we deze tijd dragen"

"Al met al was het een zeer bijzonder jaar waarbij ontzettend veel gebeurd is wat niemand van te voren kon bedenken. Gelukkig zijn we een gezond bedrijf en kunnen we deze tijd dragen. En het allerbelangrijkste is dat wij allemaal gezond zijn." Dat zegt Mascha de Bruin.

2020 was voor veel ondernemers een roerig jaar. Zo tegen het einde van het jaar, dat gedomineerd werd door de perikelen rond Covid-19, blikken we met een aantal personen uit de branche terug op het afgelopen jaar. Ook nemen we alvast een kijkje in 2021. Wat gaat ons het nieuwe jaar brengen? 

Die vragen leggen we voor aan Mascha de Bruin, Head of Cluster Interior & Retail bij Easyfairs Nederland, in onze branche vooral bekend van Trendz en InCoDa.

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: 2020 was wel een heel bijzonder jaar. Covid-19 heeft flink zijn sporen achtergelaten in Nederland en in de wereld. Natuurlijk vooral bij de mensen die we hebben moeten verliezen, de mensen die nog aan het vechten zijn voor hun leven en diegene die bezig zijn met het hersteltraject. Het is onwerkelijke allemaal en helaas zijn we er nog niet.

Nederland bevindt zich in een rollercoaster. Met sommige sectoren en segmenten gaat het heel goed, terwijl het voor andere een tijd van overleven is. Wat betreft Easyfairs en onze events zijn ook wij hard geraakt. Niet alleen kijkend naar het financiële plaatje, maar ook vanuit persoonlijk perspectief. Wij halen energie uit het organiseren van events en dat levert ons tegelijkertijd heel veel plezier op. Zeg maar gerust: er gaat geen dag voorbij of er is wel een event van Easyfairs gaande. Maar dat is nagenoeg tot stilstand gekomen en dat doet pijn. Gelukkig was en is Easyfairs een heel gezond bedrijf en kunnen we wat incasseren, maar het hakt er natuurlijk wel flink in.

Wat betreft het cluster Interior & Retail zijn we van start gegaan met een zeer succesvolle Trendz voorjaar editie in 2020. De Evenementenhal in Gorinchem was vol, zowel de hal beneden als de Next Level. De exposanten in home decoration en lifestyle hebben goede zaken gedaan en nieuwe relaties ontmoet. De bezoekers afkomstig uit o.a. de woninginrichting, bloemisterijen, tuincentra en speelgoedzaken hebben flink ingekocht. Daarnaast is er veel inspiratie opgedaan en zijn de kennissessies goed bezocht. Op naar de volgende Trendz editie met weer veel vernieuwingen zou je zeggen.

Helaas liep het allemaal anders. Corona kwam en zorgden ervoor dat we vanaf maart nauwelijks events hebben georganiseerd en voor de collega’s was het vooral thuiswerken. Dat was even wennen. We moesten Interieur Collectie Dagen gaan verplaatsen. Het vertrouwen onder de exposanten daalde zeker gezien de lange voorbereidingstijd voor een beursdeelname. We hebben deze beurs kunnen verplaatsen naar 2021.

Gelukkig werden de coronamaatregelen rond de zomerperiode versoepeld en ontstond er weer meer vertrouwen. Dat bood kansen voor Trendz najaar. We hebben er dan ook alles aan gedaan om een mogelijkheid te creëren voor een veilige beurs. Dus met 1,5 meter afstand, mondkapje, invoering van tijdslots, desinfecterende handgel, een corona toolbox voor de exposanten, plexiglas schermen, extra beveiliging, extra ehbo, bredere gangpaden, een aparte ingang en uitgang, aan alles is gedacht.

De verschillende afdelingen binnen Easyfairs hebben keihard gewerkt om een zo veilig mogelijk event te kunnen neerzetten wat heeft geresulteerd in een SGS certificaat. Het keurmerk van SGS is een internationale keuringsautoriteit op het gebied van veiligheid. Dit betekent dat wij in alle opzichten en voor iedereen een veilige beurs kunnen bieden.

Diverse exposanten van Trendz najaar 2020 hebben mede daarom ook het vertrouwen gehad in een goede najaar editie. Helaas niet in augustus (dat was nog net iets te vroeg) maar wel één maand later. Het werd een speciale Trendz editie met minder exposanten en minder bezoekers, maar zeker wel een succesvolle én een leerzame. Veel exposanten hebben goed verkocht, er zijn veel nieuwe bezoekers geweest en de kwaliteit van de bezoeker was hoog, omdat er bijna steeds een zeer goede match was.

Helaas was het gevoel van een event organiseren van korte duur, want het event dat gepland stond na Trendz (de tweewielervakbeurs Vélovak) moesten we helaas toch verplaatsen. Zo hebben we de afgelopen periode steeds moeten schakelen. Wat kan wel? In welke periode zou het coronavirus voorbij zijn? Past dit in de planning voor 2021/2022? Wanneer komen de vaccins? Wanneer zijn er sneltesten enz? Helaas hebben we door deze onzekere periode onlangs Interieur Collectie Dagen voor een 2de keer moeten verplaatsen (van januari 2021 naar september 2021) en ook Trendz in januari is te onzeker bevonden en hebben we in overleg met de exposanten verplaatst.

Ik (en namens het hele team Interior & Retail) hoop en wens dat iedereen in 2021 een prachtig en vooral gezond jaar tegemoet gaat, dat men kan werken aan een economisch herstel en we gauw weer mooie events kunnen organiseren om diverse community’s bij elkaar te brengen.

Fijne feestdagen gewenst en tot gauw!