Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Tips van Fagerhult voor goede thuiswerkplek

Effecten thuiswerken tijdens Covid-19-crisis

Fysiek ongemak, pijn en houdingsproblemen, dit zijn een paar van de effecten van het thuiswerken tijdens Covid-19. Steeds meer mensen werken vanuit huis vanwege de Covid-19-pandemie. Hoewel wegblijven van kantoor en ‘social distancing’ van cruciaal belang zijn om de verspreiding van het virus tegen te gaan, kan thuiswerken wel tot gezondheidsproblemen leiden. Hier volgt een aantal van de risico’s om in de gaten te houden evenals tips om van houding te wisselen op je thuiswerkplek.

In Zweden is het ziekteverzuim wegens lichamelijke en mentale klachten sinds vanaf het najaar 2020 sterk toegenomen (Previa). Een zorgelijke ontwikkeling waar niet snel een einde aan lijkt te komen. Nieuwe cijfers van de Zweedse bedrijfsgezondheidszorgonderneming Previa wijzen uit dat het aantal mentale klachten onder Zweedse werknemers niet eerder zo hoog lag. In de rest van de wereld lijkt het thuiswerken eveneens een zware wissel op mensen te trekken. Soms moet het werken vanuit huis worden gecombineerd met het thuis onderwijzen van kinderen en vaak is er onvoldoende werkruimte beschikbaar of ontbreekt het aan de juiste kantooruitrusting.

Velen dachten dat het thuiswerken van korte duur zou zijn maar inmiddels is duidelijk dat het nog wel even zo door zal gaan en nemen de uitdagingen voor het waarborgen van de gezondheid op de thuiswerkplek alleen maar verder toe.

Er gaat niets boven het kantoor
Voor een recent onderzoek in Italië werd de impact van thuiswerken op werknemers onderzocht. Er werd gekeken naar de productiviteit, voldoening, werkgerelateerde stress en klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat (MSK) van de deelnemers. De studie keek naar de thuiswerkplekken van de deelnemers en de manieren waarop zij omgingen met fysieke activiteit en het langdurige zitten.

De deelnemers aan het onderzoek stelden dat zij minder productief waren (39,2%) maar ook minder gestrest (39,2%) en evenveel voldoening ervaarden (51%) dan bij het werken op kantoor. De deelnemers gaven aan last te hebben van klachten aan hun houdings- en bewegingsapparaat, zoals lage rugpijn (41,2%) en nekpijn (23,5%). In 50% van de gevallen bleek de nekpijn zelfs te zijn verergerd. De groep die last had van fysieke klachten gaf ook aan minder voldoening uit hun werk te halen. Het onderzoek leidde tot de conclusie dat de thuisomgeving vaak geen geschikte werkplek is en een verhoogde kans op mentale problemen en klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat geeft.

Schermtijd en slaap-waakritme
Het werken vanuit huis leidt echter niet alleen tot ergonomische problemen maar kan ook andere gevolgen hebben. De pandemie heeft voor eenieder van ons andere lokale voorwaarden gecreëerd en een wisselende mate van vrijheid in het inrichten van ons dagelijks leven. Men kan makkelijk ‘vast’ komen te zitten achter het scherm. Vandaag de dag worden deze toestellen meestal ook voor andere activiteiten dan alleen het werk gebruikt. Voor sommigen heeft dit geleid tot slaapproblemen en in een enkel geval zelfs tot een depressie.

Er is een bewezen verband tussen de blootstelling aan blauw licht, zoals van een mobiel apparaat op laptopbeeldscherm, en een verstoring van het slaap-waakritme. Hoewel iedere lichtbron de productie van melatonine kan remmen, is het effect van blauw licht in de avonduren het sterkst. Onderzoekers van Harvard voerden een proef uit waarbij het effect van 6,5 uur blootstelling aan blauw licht werd vergeleken met de blootstelling aan groen licht met dezelfde helderheid. Het blauwe licht remde de aanmaak van melatonine twee maal zo sterk als het groene licht en verstoorde het slaap-waakritme eveneens twee maal zo sterk (3 uur tegenover 1,5 uur).

Doorbreek de cyclus -  niet het ritme
Wat zou je dan kunnen doen om je thuiswerkplek productiever en ergonomisch verantwoorder te maken? Nou, probeer je werk af te stemmen op het ritme van je lichaam in plaats van ertegenin te gaan.

“We moeten niet vergeten dat we in de menselijke geschiedenis pas een relatief korte tijd binnenshuis actief zijn,” zegt Henrik Clausen, directeur van de Fagerhult Lighting Academy. Onze aangeboren biologische aard is gebaseerd op het leven buiten en slapen onder de sterrenhemel. We zijn afhankelijk van de daglichtcyclus voor onze innerlijke balans. Als je dus thuis werkt, probeer dan tijdens je werkdag wat daglicht op te vangen. Maak bijvoorbeeld ’s ochtends een wandeling of ga tijdens de lunchpauze even een blokje om. Misschien kun je zelfs je koffiepauze gebruiken om even naar buiten te gaan? Probeer je bureau indien mogelijk bij een raam te plaatsen en laat de dynamiek van het daglicht dat van buiten komt je innerlijke ritme in evenwicht brengen gedurende de dag. Zorg er ook voor dat je over de juiste elektrische lichtbronnen beschikt voor het verlichten van je werkplek, zodat je goed kunt zien en je ogen niet onnodig vermoeid raken.

De sleutel om fysieke ongemakken en houdingsproblemen te voorkomen, is het creëren van een gevarieerde en flexibele werkplek, de mogelijkheid om de statische cyclus te doorbreken en in plaats daarvan een betere doorstroming te bevorderen, of dit nu de bloeddoorstroming naar je hersenen of die van ideeën is.

Al met al heeft deze nieuwe situatie bij velen tot uitdagingen en irritaties geleid en we hopen dat deze ongewone verandering in het dagelijks leven binnenkort aangenamer zal worden. Vergeet niet aardig voor jezelf te zijn en zoek de lichtste plaats in je omgeving op, waar dit dan ook mag zijn.”

Acht tips voor een goede thuiswerkplek
Zorg voor de juiste zithouding
Wanneer de keukentafel die enige beschikbare plek is, zorg er dan wel voor dat je goed zit met een degelijk rugleuning. Een kussentje in de onderrug kan dienen als extra ondersteuning. Als de stoel te laag is, leg dan een extra kussen op de zitting. De onderarmen moeten op het tafelblad kunnen rusten zonder dat je je schouders op hoeft te trekken.

Wees creatief
Kijk eens goed rond in je huis. Zijn er wellicht minder voor de hand liggende plekken waar je aan kunt werken of van werkhouding kunt wisselen? Een plank of ladekast kunnen bijvoorbeeld uitstekend als stabureau dienen. Voel je vrij om op verschillende plaatsten in je huis te werken.

Let op het licht
Zorg ervoor dat je voldoende licht hebt. Misschien kun je een makkelijk verplaatsbare vloerlamp gebruiken. Probeer schitteringen echter te vermijden. Daglicht is ook belangrijk voor een gezonde werkplek. Probeer als dat mogelijk is je thuiswerkplek zo in te richten dat je zo nu en dan even uit het raam kunt kijken.

Voorkom schouderklachten en een ‘gierennek’
Probeer je computer op de juiste gezichtshoogte te plaatsten. Werken met een laptop op schoot is niet bevorderlijk voor je nek.

Wissel regelmatig van houding
Let erop dat je niet urenlang in dezelfde houding blijft zitten. Blijf daarom niet op dezelfde plaats zitten tijdens een digitale vergadering. Sta op tijdens vergaderingen of ga even op de bank zitten. Het is belangrijk om regelmatig van houding te wisselen.

Gun je ogen rust
Wanneer je veel tijd achter een computerscherm doorbrengt, gun je ogen dan af en toe even rust. Kijk uit het raam of naar iets anders en geef je ogen een pauze van een paar minuten.

Neem op afstand een koffiepauze
Neem regelmatig een digitale koffiepauze met één of meer collega’s om te vragen hoe het met iedereen gaat.

Doe tussendoor een dansje
Sta ieder uur even op om de bloeddoorstroming in gewrichten en spieren te bevorderen. Een eenvoudige manier om wat meer te bewegen tijdens de werkdag is even pauze te nemen en tien keer op te staan uit je stoel of misschien kun je tussendoor een dansje doen op je favoriete liedje? Als je een telefonische afspraak hebt, probeer deze dan eens te doen terwijl je een korte wandeling maakt. 

Meer informatie:
Fagerhult
www.fagerhult.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven