Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amsterdam heeft primeur met kantoorconcept

Een kantoor dat huiselijk is ingericht, zonder bureaus en waarbij de huurder zelf de voorwaarden bepaalt. In Amsterdam is de opening van de eerste social office een feit. Dit nieuwe concept geeft een heel nieuwe dimensie aan het kantoor als ontmoetingsplek en is ideaal voor jonge, snelgroeiende bedrijven. 

Elke dag naar kantoor? Die tijd is definitief voorbij. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de manier waarop we ons werk hebben georganiseerd definitief is veranderd. Een passende bedrijfsruimte wordt daarmee belangrijker dan ooit. WeOutsmart.com heeft een nieuw kantoorconcept ontwikkeld dat hierop is afgestemd: het social office, een nieuwe manier van werken en huren. De eerste social office van Nederland is gevestigd in Amsterdam, in de Antiekwinkel.




Het nieuwe kantoor volgens founders van startups

Op basis van gesprekken met ruim 25 oprichters van startups, creatieve ondernemers en werknemers zijn de contouren geschetst waaraan het kantoor van nu zou moeten voldoen. Samengevat bevindt het nieuwe kantoor zich op een andere locatie, hoeft het minder te groot te zijn dan voorheen en is het compleet anders ingericht. 

- Inspiratie is een belangrijke factor bij de locatie van een bedrijfsruimte. Bereikbaarheid blijft daarbij belangrijk, maar minder dan voorheen.
- Een kantoor dient bij te dragen aan de identiteit van een onderneming. Een voorwaarde die in het bijzonder wordt gemist bij de onder startups populaire verzamelgebouwen.
- Het ontmoeten van collega’s en klanten staat centraal in de functie die een kantoor vervult, gevolgd door de mogelijkheid om je terug te kunnen trekken om ongestoord te kunnen werken. De gewenste sfeer wordt hierbij omschreven als ‘huiselijk’.
- Ondernemers benoemen de rigide voorwaarden van traditioneel zakelijk vastgoed als een belangrijke groeibeperking.  

Amsterdam heeft primeur met De Antiekwinkel
Met de behoeften van ondernemers en werknemers als uitgangspunt is De Antiekwinkel als prototype ontwikkeld. Als locatie is gekozen voor De Kerkstraat, een gezellig winkel- en horecagebied tussen de Magere Brug en de Utrechtsestraat. In de creatieve ruimte van ongeveer 70 vierkante meter zat voorheen een antiekwinkeltje en bevinden zich twee vergaderruimtes en zitjes. Bureau’s zijn er niet te vinden, wel een lederen Hemmingway-werkplekje bij het raam. De ruimte is niet wit, maar uitgevoerd in warm curcuma en primavera. De Antiekwinkel beschikt over een eigen keukentje uitgevoerd in goudkleur waar een salade of tosti kan worden gemaakt. Het interieur heeft met kraftwerk van jonge creatieve bedrijven meer weg van een boetiekhotel dan een traditioneel kantoor. 

"De huurder bepaalt zelf de huurtermijn en het niveau van voorzieningen. Daarbij bestaat de mogelijkheid voor onderverhuur binnen het netwerk van de ondernemer. Ook kan de ondernemer de ruimte aanbieden voor locatieverhuur op dagbasis, een soort van zakelijke Airbnb-service", vertelt Steven Jongeneel van WeOutsmart.com.

De toekomst van thuiswerken
In de Verenigde Staten wordt thuiswerken als een secundaire arbeidsvoorwaarde beschouwd. Ook in Europa en Nederland neemt thuiswerken al langere tijd een vlucht. Adviesbureau Strategy Analytics deed onderzoek en kwam tot de voorspelling dat het aantal thuiswerkers in 2022 wereldwijd zal groeien tot ruim 42%. Thuiswerkers zijn in veel gevallen weliswaar iets productiever, maar of dat op de lange termijn nog steeds zo is wordt betwijfeld. Divers onderzoek laat namelijk anders zien. Een gebrek aan communicatie wordt hierbij als belangrijkste reden gegeven. Per saldo lijkt een goede balans tussen thuiswerken en naar kantoor daarom ideaal. De Antiekwinkel in Amsterdam speelt in op deze behoefte. 

Meer informatie:
Antiekwinkel Amsterdam
www.antiekwinkel.amsterdam 

Publicatiedatum: