Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Diederik Kersten, directeur van groothandel voor decoratieve en lifestyle producten

"Is het nog van deze tijd dat een accountmanager met een auto van de zaak klanten bezoekt?"

"In 2021 draaien we qua omzet door zoals in het afgelopen topjaar. Alle stoplichten staan op groen. Vlak na de eerste lockdown heb ik gezegd: we gaan gewoon in de aanval, onder meer door extra voorraad in te kopen. Dat heeft z'n vruchten afgeworpen", vertelt Diederik Kersten, die samen met zijn broer Jan-Hidde het familiebedrijf Kersten runt.

In een interview met Wonen360 gaat de mededirecteur - in het bijzijn van Denise van Geffen (medewerkster Marketing, Media & E-commerce) - in op de actuele ontwikkelingen. Door Covid-19 wordt de interieurmarkt flink opgeschud en menig ondernemer tot nadenken gezet. Zo ook Diederik Kersten.

Kersten BV is een groothandel voor decoratieve en lifestyle producten. De familie Kersten houdt van het ontwerpen en uitzoeken van woonaccessoires. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug naar 1946. In dat jaar begon Jan Kersten senior met het in- en verkopen van fotolijstjes. Dit gebeurde onder de naam Atelier De Zilveren Lijst. Het zou nog tot 1969 duren voordat de naam Kersten BV gebruikt zou worden. Jan Kersten junior schreef dat jaar Kersten BV officieel in. Aan het roer van Kersten staat inmiddels de derde generatie. In 1995 namen de huidige eigenaren Diederik en Jan-Hidde Kersten het bedrijf officieel over van hun ouders.

72 landen
Anno 2020 ontwerpt, selecteert en importeert Kersten nog steeds producten van over de hele wereld en worden winkeliers en ondernemers op alle continenten en in 72 landen bediend. Een ervaren decoratieteam creëert tweemaal per jaar een nieuwe collectie waarin de essentie van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van huisdecoratie wordt samengevat. Deze collecties brengt het bedrijf in Nieuwegein onder in diverse thema's zodat haar concepten makkelijk geïmplementeerd kunnen worden in iedere winkel of onderneming.



Verschuiving
Ook Kersten BV ziet in 2020 de omzet toenemen. "We zien dat veel mensen voor direct gebruik kopen, dat is wel een verschuiving. Als voorraadhoudende importeur hebben we in principe alles in huis, maar het kan de volgende dag zo maar anders zijn", vertelt Diederik. "Er worden nu vooral soft releases gedaan: we verkopen meer met daarbij hogere orderwaardes", voegt Denise eraan toe.

Volgens Diederik kunnen mensen nu beter relativeren dan na de eerste persconferentie van Rutte. "Niet iedereen gaat meer in een hoekje zitten. We willen het gezellig maken. Daarom heb ook ik al twee weken eerder een kerstboom gekocht. Veel mensen denken ook: laten we dit jaar wat extra doen. Er is behoefte om naar buiten te trekken. De huizenmarkt zou instorten, maar de prijzen gaan alleen maar omhoog."

Duitse markt
Volgens Denise is het in deze coronaperiode zaak om als bedrijf in te blijven spelen op de behoeften van klanten. "Wij onderhouden nauwe contacten, weten daardoor precies wat onze doelgroep wilt."
"Vroeger waren we blij als we met kerst uitverkocht waren, nu kunnen we nog gewoon leveren", gaat Diederik verder. "De Duitse markt kocht altijd tot de dag dat advent begon (rond 15 november) kerstartikelen in, daarna stopte het. Nu voor het eerst sinds tijden wordt er nog steeds besteld. Ook vanuit Frankrijk. Ook Engeland doet flink mee; we zijn nu al orders van het komende voorjaar aan het verschepen. Daar speelt de Brexit nog een extra rol."

Van D- naar A-label
Vier jaar geleden maakte Kersten BV de ommezwaai van D- naar A-label. Alleen de beste producten worden nog verkocht, van klassiek tot super trendy en van landelijk tot modern. "Voor in al deze werelden hebben we producten die klanten nodig hebben", zegt Denise.
"We zitten voor op de trends", vervolgt Diederik. "Zijn heel vernieuwend. Ik wil alleen goeie dingen verkopen. We vinden het ook leuk om gekke dingen te doen die zeker in het begin niet altijd even commercieel zijn. Vaak wordt het dan toch nog een succes. 
Tegenwoordig mag je ook alles mixen. Vroeger werd er dan van stijlruis gesproken. Dat is nu niet meer aan de orde. Hergebruik van artikelen mag weer. Vroeger bouwde je een nieuw huis en deed je alles weg en kocht je alleen nieuwe interieurproducten. Dat is niet meer."

Vooruitblik
De nabije toekomst zien Diederik en Denise zonnig in voor het bedrijf. Op het moment wordt de voorjaarshowroom vernieuwd. Vanaf 1 januari kunnen klanten daar al hun inkopen doen. Ook voor Kerst 2021. Daarna gaan de normale woonartikelen er weer in. "Klanten die niet kunnen komen, worden in de gelegenheid gesteld om de virtuele showroom te bezoeken. Dat werkt goed. Als een klant een product wilt zien, dan loopt de betreffende vertegenwoordiger ernaar toe", vertelt Denise, die sinds twee jaar werkzaam is bij Kersten en daar de e-commerce afdeling heeft opgezet en nu verder uitbreidt inclusief webshop. "Je ziet steeds meer een verschuiving naar het online gedeelte. Als een klant niet naar de showroom kan komen, dan is digitaal de oplossing. Samen met een collega spelen we daar op in."



Salesteam
Dat steeds meer klanten gebruik maken van de digitale snelweg, stemt Diederik tot nadenken. Of het nog wel van deze tijd is dat een accountmanager met een auto van de zaak klanten bezoekt, zo vraagt hij hardop af. "Dat is toch de oude wereld", concludeert hij. "Klanten willen zelf online inkopen doen of naar de showroom komen wanneer het hun uitkomt. Verder verwacht ik een toenemende verschuiving van beurs naar showroom. Hier hebben we een toonzaal van 1250 m2 en kunnen bezoekers alle producten zien en voelen, op een beurs moet je het al gauw doen met zo'n 300 m2. Niettemin zullen beurzen blijven bestaan, want ook ik wil met eigen ogen zien wat er in de wereld gebeurt, wat andere bedrijven doen en wat kleuren doen", zegt Diederik tot besluit.

Meer informatie:
J. Kersten BV
Galvanibaan 14
3439 MG Nieuwegein
www.kerstenbv.nl 
info@kerstenbv.nl