Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tilburgs bedrijf voert duurzaamheidslabel CO2 Neutral Product

Capi Europe wil met design bloempotten nu ook de woonkamer binnendringen

Op het Tilburgse bedrijventerrein Vossenberg rijden Tesla's en Coolblue vrachtwagens af en aan. Tussen deze grootheden zit een Brabantse parel: Capi Europe, dat afhankelijk van het seizoen aan gemiddeld 60 tot 70 mensen werk biedt. Een bedrijf dat onder andere design bloempotten voor binnen en buiten maakt. Producten die 100% recyclebaar zijn en héél lang meegaan.


Het bedrijf is aan de Asteriastraat in Tilburg gehuisvest.

Capi Europe is goed voor 21.500 m2 aan kantoren, showroom, fabriek en logistieke ruimte. In dit ruim vier voetbalvelden grote complex produceert het ook nog eens klimaatneutraal. Het bedrijf mag sinds deze maand het label CO2 Neutral Product voeren. 'De producten moeten lang en eerlijk met de consument meegroeien, net als het bedrijf zelf', zo redeneert men. Woordvoerster Joy van Roessel is stellig. "Het is als bedrijf je plicht om duurzaam bezig te zijn."

Joy van Roessel poseert in de imposante B2B-showroom van Capi Europe, waar ook events worden gehouden en een heuse bioscoopzaal te vinden is.

Het is bijna 25 jaar geleden dat Toine van de Ven een eenmanszaak in het Brabantse Udenhout startte. Hij stortte zich op betonnen beelden en ornamenten. Vanuit het Brabantse dorp was het vervolgens een grote stap naar het enorme Azië. Met zijn ondernemerskarakter wist Toine al snel zwaar terrazzo uit Vietnam te importeren. "Nooit liet hij zijn klanten, veelal vrouwen, zelf de zware producten tillen. Vanuit die gedachte vertaalde Toine rond 2014 de look & feel van zijn zware bloempotten, naar lichtgewicht varianten met verschillende structuren", legt Joy uit. "Met natuurlijk kleuren die mensen niet snel beu raken, want we gaan altijd voor een lange levensduur. Dus geen felle tinten in ons assortiment."

In de fabriek werken 24/7 twaalf robots.

Twaalf robots
Met zijn service, eerlijkheid en innovatie, heeft Van de Ven in amper zes jaar tijd van Capi één van de meest unieke Europese bedrijven in bloempotten gemaakt. Vooruitgang zit in de genen van Capi Europe. Toekomstgericht en innovatief denken en werken nemen dan ook een belangrijke plaats in. In 2014 werd de eerste Made in Holland-collectie uitgebracht. Nu al wordt 50% van de omzet vanuit de fabriek, die inmiddels over twaalf robots beschikt, in Tilburg gerealiseerd. "De Rib-collectie, die in 2016 op de markt werd gebracht, is qua verkoop onze beste productgroep", geeft Joy aan. 
De andere helft van de omzet wordt vanuit China gerealiseerd. "Daar werken we al 20 jaar samen met dezelfde families, ambachtsmensen die hun vak verstaan. Door onze nauwe contacten en doordat Toine regelmatig afreist, weten we dat deze fabrieken schoon werken."

Een blik in de showroom, waar ook een bioscoopzaaltje is te vinden.

Interessant interieurproduct
De bijzondere design bloempotten waarmee Capi de wereld verovert, zijn licht van gewicht – ondanks het robuuste exterieur – en  weerbestendig. Ze passen in iedere tuin en op elk terras of balkon. "We leveren nu vooral aan tuincentra, terwijl het ook voor woonwinkels een zeer interessant interieurproduct is", vindt Joy. Volgens haar ligt daar voor de komende jaren nog een mooie kans te wachten. 

In 2019 introduceerde Capi Europe de Rain barrel. "Biodiversiteit en water zijn twee belangrijke elementen op aarde. Als we lokaal kijken, dan is Tilburg qua zomertemperatuur de warmste stad van Nederland. Dat komt mede door al die tegeltuinen. Dus vinden we het ook als Capi steeds belangrijker om steden groener te maken. Een mooie regenton kan daar aan bijdragen. Anders loopt het water zo het riool in." 

De producten van Capi zijn herkenbaar aan de oranje binnenkant.

Keurmerk 
Elke bloempot uit de Made in Holland-collectie wordt vanaf deze maand voorzien van het keurmerk CO2 Neutral Product. "Met Capi Europe zijn we de eerste in de branche met dit label. Uiteraard zijn we blij met deze mijlpaal. Maar we we zien nog meer mogelijkheden om onze duurzame visie ten volle waar te maken. Volgens Toine is dit pas het begin", weet Joy.

Toine van de Ven heeft inderdaad serieuze ambities met zijn bedrijf. "We leveren onze Made in Holland-collectie over de hele wereld: Australië, Azië, Canada, het Midden-Oosten en natuurlijk Europa. We zijn trots op ons succes, maar weten als geen ander dat daar een grote verantwoordelijkheid bij hoort. Vooral als het gaat om het milieu. We doen wat we kunnen, passen aan waar we kunnen en compenseren de rest. We werken 100% klimaatneutraal, maar hebben natuurlijk als doel om ook zonder compensatie CO2-neutraal te worden."
"En wat we verkondigen, dat doen we ook", vult Joy nog aan. "We vertellen de waarheid; wat we zeggen, maken we waar. Transparant zijn en eerlijkheid vind je terug in de kernwaarden van ons bedrijf."

Het CO2 Neutral-Label garandeert dat bedrijven die dit label ontvangen actief hun lokale en wereldwijde klimaatimpact berekenen, verlagen en compenseren. In tegenstelling tot 'greenwashing' kan dit label alleen verkregen worden dankzij serieuze, aantoonbare klimaatinspanningen. Het label wordt uitgereikt door het onafhankelijke bureau Vincotte.

Het bedrijf pakt elke verbetering op die maar enigszins mogelijk is.

Grow a greener life
"We zien wat voor consequenties de klimaatverandering heeft op onze samenleving", gaat Van der Ven verder. "We voelen een enorme en oprechte drang, of liever gezegd plicht, om mede het tij te keren. Recyclen kan iedereen, maar er kan zoveel meer. We pakken elke verbetering op die maar enigszins mogelijk is: gedreven, efficiënt en snel. Dat zit in ons DNA. Uiteindelijk wil je naar een situatie toe waarbij het voor het milieu beter is om bloempotten te produceren dan om niets te doen."

Kort gezegd helpt Capi mee om de boel op te ruimen. "Onze producten zijn niet alleen 100% recyclebaar, ze hebben ook een zeer lange levensduur en maar liefst tien jaar garantie. We doen aan reshoring: met onze productie in Nederland besparen we 80% energie ten opzichte van traditioneel rotatiegieten. Binnenkort draait ons hele bedrijf op zonne-energie. Op termijn gaan we ook produceren met biobased materialen. Zo blijven we doorgaan", blikt Van de Ven ambitieus vooruit. "We willen als Capi voorloper en tegelijkertijd een stoer merk zijn", voegt Joy er nog aan toe. "No guts, no glory."

Het CO2-keurmerk is voor Capi een volgende stap in de goede richting. "Onze missie is niet voor niets 'Grow a greener life', omdat we de plicht hebben voor toekomstige generaties te zorgen", besluit Van de Ven.


Capi Europe neemt voor haar klimaatcompensatie deel aan het COMACO Landscape Management Project dat duurzame landbouw en bosbehoud bevordert in Zambia. De belangrijkste doelstellingen van het project zijn het verminderen van ongecontroleerde ontbossing en het vergroten van de netto bosbedekking.

Meer informatie:
Capi Europe
Asteriastraat 17-19
5047 RM Tilburg
+31 13 511 50 50
info@capi-europe.com
www.capi-europe.com