Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containertekort leidt tot drama meubelbranche, voorraden raken op bij groothandels

Voor de coronacrisis leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Er waren genoeg containers voor een redelijke prijs om meubels naar Europa te verschepen vanuit Azië. Dit is nu tijdens de crisis wel anders. De prijzen voor containers stijgen met 400% zo richting de zesduizend euro per container. Als men tenminste aan een container kan komen, want veel rederijen zijn uitverkocht en hebben geen ruimte meer aan boord. Dit meldt nieuwsplatform Nikkei Asia.



"Het is ellende in Azië met het verschepen van onze meubels", laat Kelly van Hoof weten van meubelgroothandel Benoa uit Helmond. "De productie gaat allemaal door. De voorraden in India worden weer aangevuld maar er zijn geen containers beschikbaar om naar Nederland te verschepen." 

Normaal duurt het overzee vervoeren van meubels ongeveer drie weken maar nu kan dit inclusief wachttijd wel oplopen tot twee maanden. Groothandels in Nederland kampen met voorraden die kleiner worden en een vraag die stijgende is.

Er lijkt ook geen duidelijk einde in zicht te zijn, en sommigen voorspellen dat het zal duren tot in het eerste kwartaal van 2021, aangezien de vraag naar de VS uitzonderlijk sterk blijft. Er is meestal nog een hoogseizoen voor vrachtvervoer voorafgaand aan het Chinese Lentefestival in februari, dat dit jaar misschien zelfs nog verder wordt verlengd. Laatste weken is het tekort in China in grote getale aan het stijgen. Er is dusdanig weinig vervoerscapaciteit beschikbaar dat de hoogste bieder de container krijgt. Bedragen voor een container lopen op tot €20.000,-.