De stemming onder consumenten was in november minder somber, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -26, tegen -30 in oktober. Consumenten waren minder pessimistisch over het economisch klimaat. Ook de koopbereidheid was minder negatief.
Met -26 lag het consumentenvertrouwen in november ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-7). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
FOTO © Arne9001 | Dreamstime.com.
Het oordeel van consumenten over de economie was minder negatief. De deelindicator economisch klimaat ging van -61 naar -53. Vooral over de economie in de komende twaalf maanden waren consumenten minder somber dan in oktober. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden was ook minder negatief.
De koopbereidheid kwam in november uit op -7, tegen -9 in oktober. Consumenten waren optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in oktober. Hun oordeel over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.