Uit de Vloerbedekking Trendmonitor 2020 blijkt dat het online zoekvolume naar vloerbedekking in de eerste helft van 2020 met 67% is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. 'Een duidelijk gevolg van de coronapandemie, want ook andere productgroepen voor in en om het huis laten dit jaar een forse stijging zien van het online zoekvolume', meldt Marktdata. 'Men is meer thuis. Daarnaast besteedt men minder aan vakanties, buiten de deur eten en recreëren, waardoor een groter deel van de bestedingen terecht komen bij de productcategorieën voor in en om het huis. Het zoekvolume van specifiek parketvloeren nam echter beduidend minder sterk toe', aldus de onderzoekers, die het online zoekgedrag van de consument naar parketvloeren onder de loep heeft genomen.Vloerkledenwinkel verkoopt o.a. De Munk Carpets vloerkleden.
Marktdata.nl heeft een uitvoerige analyse uitgevoerd van de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de Vloerbedekking Trendmonitor 2020. De analyses van Google data zijn uitgevoerd op het zoekverkeer naar vloerbedekking gerelateerde zoekopdrachten in de periode juli 2016 tot en met juni 2020. Eerst is er een database samengesteld van alle zoekopdrachten die aan vloerbedekking gerelateerd zijn. Hiervoor zijn alle data verzameld van gerelateerde zoektermen op het gebied van vloerbedekking, zoals vloerkleden, pvc vloeren, laminaat, tapijt, vinyl, houten vloeren, deurmatten, parketvloeren, vloertegels, het laten leggen van vloeren etc. Al deze databestanden zijn met elkaar ontdubbeld en hieruit is een database voortgekomen met statistieken over meer dan 110 miljoen zoekopdrachten en circa 17.000 verschillende zoektermen. Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 2,2 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar vloerbedekking. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in de tweede helft van het jaar 2016 nog “slechts” krap 1,6 miljoen zoekopdrachten, in de eerste helft van het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld bijna 3,8 miljoen keer gezocht naar vloerbedekking. Daarmee is het zoekvolume in drie en een half jaar tijd met 139 procent toegenomen.
Grootste zoekvolume
Het zoekvolume van alle zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Het zijn met name algemene zoektermen die een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben. De consument start de oriëntatiefase veelal met een algemene zoekterm en focust zich vervolgens, naarmate het oriëntatieproces vordert, op meer specifiekere zoektermen. De drie zoekopdrachten met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar zijn “vloerkleed”, “pvc vloer” en “laminaat”. De term “vloerkleed” behaalt een gemiddeld maandelijks zoekvolume van meer dan 72.000 zoekopdrachten. Overigens betreft het vermelde zoekvolume cijfers over zowel enkelvoud als meervoud, dus van zowel de zoekterm “vloerkleed” als “vloerkleden”.
Parketvloeren
Het zoekvolume van parket steeg in het jaar 2017 met 10 procent, waarna de groei van het zoekvolume in het jaar 2018 bleef steken op 2 procent. In het jaar 2019 nam het zoekvolume toe met 10 procent. In de eerste helft van 2020, dus tijdens de corona crisis, nam het zoekvolume met 33 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is in drie en een half jaar tijd het zoekvolume met 55 procent toegenomen. Dat is aanzienlijk minder dan het totaal aan zoekopdrachten gerelateerd aan vloerbedekking, dat in dezelfde periode met 139 procent is toegenomen. Deze lagere score van parket zien we in alle vier de jaren terug. Hieruit kunnen we concluderen dat parketvloeren steeds minder populair zijn onder de consument.
Trends en ontwikkelingen
Het meest gezochte woord, gerelateerd aan parket, is lamelparket. Maandelijks werd er in de afgelopen vier jaar ruim 6.600 keer een zoekopdracht uitgevoerd met de termen “lamel” en “parket” in de zoekopdracht. Daarnaast wordt er zeer frequent gezocht naar keramisch, visgraat en eiken parket. Keramisch parket is geen houten parket maar bestaat uit keramische tegels met niet alleen de kleur van een houten vloer maar ook de houtstructuur en het reliëf. Door de moderne productietechnieken is keramisch parket nauwelijks meer van een échte houten vloer te onderscheiden. Keramisch parket wordt tegenwoordig in verschillende houtmotieven aangeboden. De afgelopen vier jaar werd er maandelijks gemiddeld ruim 4.100 keer in de Google zoekmachine gezocht op visgraat parket.
Bron: www.marktdata.nl