Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Recticel doet grootste overname ooit, maar matrassenafdeling gaat wel in de verkoop

Het Belgische Recticel, in de interieurbranche vooral bekend van de matrassenmerken BEKA en Swissflex, heeft volgens dagblad De Tijd de grootste overname ooit gedaan. Het bedrijf, wereldwijd actief in de branches isolatie, bedding (waarin het naar eigen zeggen de nummer 2 aanbieder in Europa is van matrassen en bedbodems), flexible foams en automotive, heeft een kwart miljard op tafel gelegd voor de overname van FoamPartner, een Zwitserse specialist in technisch schuim.



Bij FoamPartner werken 1100 mensen en de omzet bedroeg in 2019 271 miljoen euro. De divisie Flexible Foams, die voortaan Engineered Foams heet, groeit door de overname van 361 miljoen euro omzet naar 637 miljoen, een pak groter dan de isolatiedivisie (247 miljoen), meldt De Tijd.

Volgens de krant bekijkt Recticel de opties om de matrassenafdeling (bedding) af te stoten, waardoor het tot een nieuwe strategie komt met de twee divisies die de hoogste marges hebben. 'Voor de isolatiematerialen was dat al 12,8 procent, voor de Flexible Foam 10,3 procent. Met de overname van Foam Partners zal die stijgen naar 12,4 procent. De marge van bedding was 7 procent'.

De Tijd weet verder te melden dat isolatie en technisch schuim de speerpunten van het 'nieuwe' Recticel worden. 'Het gevolg is dat de matrassenafdeling (bedding) niet meer tot de kernactiviteiten hoort', schrijft de krant.
'CEO Olivier Chapelle begint een 'strategische review' voor de afdeling. Naast matrassen is de afdeling onder meer via de Lattoflex-lattenbodems bij het brede publiek bekend. De marges in de sector staan al jaren onder druk door de opkomst van onlinespelers als Emma en Simba, die eenvoudige maar goedkope matrassen verkopen. KBC Securities raamt de afdeling 6 keer de jaarlijkse brutobedrijfswinst waard, 144 miljoen euro.'

Lees hier het complete artikel.

Publicatiedatum: