Olaf van Egeraat van Sense Company:

'Geur heeft invloed op aankoopgedrag van klanten in de showroom'

Bezoekers die de showroom binnenkomen nemen de eerste minuut verschillende waarnemingen. Een daarvan is de geur. Olaf van Egeraat, geurmarketeer bij het geurenbedrijf Sense Company vertelt hoe belangrijk geur is voor een showroom.

"Vanaf het eerste moment dat je bezoekers je showroom binnenkomt krijgen ze een bepaald gevoel. Het interieur, de kleuren, het licht, de muziek. Het komt allemaal samen. Het reukorgaan wordt hierin vaak vergeten. De reactie op geur is er altijd, het is een reactie die je niet kan uitschakelen. Een passende geur oftewel complementaire geur heeft niet alleen een plezierig effect. Een prettige omgeving heeft namelijk allerlei commerciële voordelen. Van een prettigere winkelbeleving tot het beïnvloeden van het koopgedrag van je bezoekers."



Complementaire geuren

"Complementair komt van het woord complementeren, wat letterlijk ‘aanvullen tot een geheel’ betekent. Complementaire geuren zijn aanvullend op de ruimte waarin deze verspreid wordt. Het is dus niet de samenstelling van de geur zelf die een ruimte al dan niet complementair maakt, maar hoe deze passend en aanvullend is op de overige interieur kenmerken. Je kunt daarbij denken aan passend materiaalgebruik, lichtgebruik, interieurstijl. Bij een showroom waar vooral hout in is verwerkt, kiest men vaak voor een houtige geur opgebouwd om een totaalbeleving te creëren in de showroom."

Voordelen.
"Een passende omgevingsgeur zorgt niet alleen voor een plezierig effect. Het heeft ook voordelen voor een showroom. Wetenschap heeft dit in verschillende studies aangetoond dat het verspreiden van een complementaire geur voordelen heeft voor een commerciële ruimte. Het is voordeel van een complementaire geur is de positieve invloed die het heeft op het koopgedrag. Onderzoek gedaan door University of New South Wales in Sydney (2010) liet zien dat wanneer de geur paste bij het product, consumenten meer tijd besteedden aan het product, in tegenstelling tot een niet passende geur voor producten. Een prettige geur zorgt voor een positief gevoel en kan bepalend zijn in het koopgedrag van consumenten."

"Daarnaast zorgt complementaire geur ook voor een betere winkelbeleving. Verschillende onderzoeken in een gesimuleerde retailomgeving lieten zien dat goed humeur in een plezierige omgeving een direct gevolg heeft op de winkelbeleving. Het gevolg is een betere beoordeling van je gasten en een langer verblijf in je winkel. Uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam (2016) is namelijk gebleken dat het shoppers 30 procent meer tijd doorbrachten in een winkel als de geur passend was in vergelijking met shoppers in een periode zonder geur. Dat terwijl ze ook dachten dat ze minder tijd hadden besteed."

Blijvend effect
"Onderzoek laat dus zien dat een passende geur meer geeft dan alleen een plezierig effect. Maar het kan zijn dat jij en je bezoekers naar verloop van tijd  ‘geurenblind’ worden. Dit betekent dat je bezoekers de geur minder gaan ruiken, Als er een continue blootstelling aan een geur plaatsvindt is het reukorgaan minder vatbaar voor de geur, met als gevolg dat het effect in de ruimte minder is. Dit kun je voorkomen door af te wisselen met een soortgelijke complementaire geur. Zo behoud je het spontane effect op je bezoekers en daarmee de commerciële voordelen voor jouw showroom."

Meer informatie:
Sense Company
olaf@sense-company.com 
www.sense-company.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven