Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoofdstad noteert dieptepunt bezoekers

Het aantal bezoekers dat in de herfstvakantieweek van 19 tot en met 25 oktober in de Amsterdamse binnenstad werd genoteerd, daalde met maar liefst 73% vergeleken met vorig jaar. Van de dertien door INretail gemonitorde steden vielen er tien meer dan 40% terug in bezoekersaantallen vergeleken met 2019. De gemiddelde daling in bezoekers was 49%.


Een bijna lege Kalverstraat. FOTO © Joyfull | Dreamstime.com 

Economische impact

De maatregelen tegen de coronaverspreiding hebben een enorm effect op de binnensteden. De omzetontwikkeling verliep vorige week dramatisch voor ondernemers. Onze hoofdstad noteerde maar 36% van de omzet die in dezelfde week vorig jaar werd gerealiseerd. Groningen noteerde slechts 42% en wordt op de voet gevolgd door Utrecht met 46%. In de dertien grote steden was de omzet gemiddeld 44% minder dan in 2019. 

Overleg
INretail voerde vandaag overleg met onder meer de ministeries van Economische Zaken en Justitie & Veiligheid over de maatregelen die de retail neemt om de pandemie te helpen bestrijden. Er waren complimenten voor de aanpak in winkels. In aanloop naar de feestdagenperiode is het noodzaak dat consumenten op een veilige manier kunnen blijven kopen. Het is van groot maatschappelijke belang om winkels zoveel mogelijk open te houden. INretail heeft in overleg met de overheid en samen met andere brancheorganisaties aangescherpte veiligheidsrichtlijnen voor ondernemers opgesteld en nieuwe richtlijnen voor veilige winkelgebieden. Naast 1,5 meter afstand geldt nu bijvoorbeeld opnieuw één klant per tien vierkante meter, een streng deurbeleid en is duidelijk wie het voortouw neemt om coronamaatregelen in te voeren in de openbare ruimte van een winkelgebied. Vandaag startte INretail daarnaast een communicatiecampagne #veiligwinkelen.

Spreiden bezoekers
INretail stimuleert ondernemers lokaal te overleggen over gezamenlijke, ruimere openingstijden en adviseert consumenten in daluren aankopen te doen. Dat helpt bij het spreiden van bezoekers. 

Meer informatie:
INretail
www.inretail.nl 

Publicatiedatum: