Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Minimaal een maand geen koopavonden en maximaal 30 klanten in een winkelruimte'

"Nee, een intensievere periode in de politieke lobby dan nu het geval is, kan ik me niet herinneren. Ook geen tijd waarin het belang van directe lijntjes in de Haagse arena zo doorslaggevend is geweest als in deze coronacrisis. De snelheid waarmee in ambtelijke kring beslissingen worden genomen, is ongekend. En houd je onvoldoende contact binnen je netwerk, dan sta je snel met 3-0 achter en kun je je visakte ophalen", schrijft algemeen directeur Jan Meerman (foto) van INretail in zijn wekelijkse column.

Meerman kreeg er  lucht van dat de overheid het volgende pakket maatregelen op wilde leggen: (1) schrappen van koopavonden, (2) verbod op de winkelzondagen en (3) een absoluut maximum van 30 klanten per winkel. Er hing zelfs een algehele lockdown in de lucht.

Vervolgens was het de taak van Meerman en de zijnen om argumenten aan te dragen die de plannen van een overtuigend ander inzicht konden voorzien. "Voor het schrappen van de koopzondagen ging dat betrekkelijk eenvoudig. Men had onvoldoende stilgestaan bij de drukte die zou ontstaan op zaterdag, als de koopzondag moest verdwijnen. Dat argument voor spreiding werd snel overgenomen.

Lastiger bleek dat voor de beoogde maatregelen om de koopavonden minimaal voor een maand weg te strepen en maximaal 30 klanten in een winkelruimte toe te staan. Pas vlak voor de persconferentie wisten we die van tafel te krijgen. Alleen het uur eerder dicht – van 's avonds negen naar acht uur, hebben we moeten toegeven. Ik beschouw dat als wisselgeld voor het schrappen van de one size fits all-benadering van maximaal 30-klanten per winkel. Fnuikend voor retailbedrijven met veel vierkante meters", aldus Meerman.

Lees hier de complete column op de site van INretail.

Publicatiedatum: