Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Valerie wil met haar merk klanten bewust maken van wat ze kopen

"Massaproductie zonder bezieling gaf bij mij de doorslag om het anders te doen"

Valerie Touw van Saudade Collective wil met haar pas gelanceerde merk een transparant en herleidbaar verhaal bij haar producten vertellen om zo klanten bewust te maken van datgene dat ze kopen. Dit idee kwam niet vanuit het niets, zo vertelt ze. "Tot oktober 2019 ben ik werkzaam geweest bij een groothandel in decoratie. Hier werkte ik als manager design en styling en was ik betrokken bij de totstandkoming van nieuwe collecties. Ik zag hoe dit proces er aan toe ging, massaproductie zonder bezieling dat gaf voor mij de doorslag om het anders te doen."


Initiatiefnemer en eigenaar Valerie Touw met rechts de Ribbelcollectie.

Valerie vertelt dat ze is gaan nadenken totdat ze tot iets kwam wat de ambachten kan redden. "Op en duur kwam ik op het idee om te gaan samenwerken met ambachtslieden. Ik vind het zelf leuk om te ontwerpen maar het maken van producten gaat me niet altijd even goed af. Naast dat het een doel van me is om ambachten in stand te houden en vernieuwende ontwerpen niet in Chinese fabrieken te laten verdwijnen, vind ik het ook belangrijk om ondernemers te laten verduurzamen. Vanuit deze gedachte is Saudade Collective ontstaan."

"Saudade Collective is dus een verzamelplaats geworden voor zorgvuldig geselecteerde interieurobjecten en sieraden, van makers die uitblinken in hun vak. Het platform vormt een brug van de maker, door verschillende culturen en landen, naar de consument. Op een ongedwongen manier informeert en inspireert het je op deze manier om bewuster kennis te maken met de echte waarde van wat je in je leven verzamelt."


Inneke van der Werff bezig in haar atelier aan de Ribbel collectie.

Eerste samenwerking
"Begin dit jaar ben ik van start gegaan maar toen kwam corona om de hoek kijken, iets waar ik een zwaar hoofd in had. Maar dankzij corona ben ik dichter bij huis gaan kijken en kwam ik met Ineke van der Werff in contact. Zij heeft een eigen ontwerpstudio en maakt in haar atelier de ontworpen producten. Samen hebben we de eerste collectie voor Saudade Collective ontworpen en in werking gezet. Dit is de Ribbel collectie geworden. Deze was eind van de zomer precies op tijd klaar voor de showUP in de Brabanthallen."


Valerie en Inneke op de showUP september dit jaar.

"ShowUP was de eerste beurs waar de Ribbel collectie gepresenteerd werd. Voor haar vorige baan had Valerie veel beursstands gestyled maar nog nooit zelf een beurs meegedraaid. "We wisten niet wat we konden verwachten. Ineke en ik zagen het ook als een soort leerles om te zien hoe onze producten door de markt werden opgepakt. Het is voor ons een goede beurs geweest, veel positieve feedback en leerzame kritiek."

De eerste collectie/samenwerking met Ineke was een groot succes volgens Valerie. "In een mum van tijd was de eerste voorraad op we houden nu een levertijd van drie tot vijf weken aan."

"Naast de interieuraccessoires zoals vazen en houtsnijwerk ben ik nu ook bezig met textiel. Een kunstenares uit Rotterdam bewerkt stoffen met bacteriën. Door deze in een bepaald licht te zetten krijg je bijzondere kleuren en eindresultaten. Via deze weg wil ik laten zien dat ik actief ben met verschillende productgroepen."



Duurzaam
Valerie wil haar klanten graag de kar trekken om te laten zien hoe ze zich kunnen verduurzamen. "Het is belangrijk dat de ontwerpers en ambachtslieden waarmee ik samenwerk inzien dat je niet alles zomaar hoeft weg te gooien. Er is veel materiaal en productieafval dat ze kunnen hergebruiken."

"Mijn streven is niet zozeer naar een duurzame stempel voor de collectie. Voor mij betekent duurzaamheid niet iets duurzaams verkopen. Het gaat om een ommekeer in de mindset van ons als consument. Wanneer we met Saudade Collective een dieper bewustzijn kunnen creëren van het maakproces achter een product, dan schat onze klant de handgemaakte creaties op waarde. Door het product aandacht te geven, voeg je er als consument zelf nog meer waarde aan toe en ben je minder snel geneigd het weg te gooien en iets nieuws te kopen. Het koesteren van onze Collectables maakt het duurzaam. Als we daar met ons Saudade Collective aan bij kunnen dragen, ben ik een heel gelukkig mens", besluit Valerie.

Meer informatie:
Saudade Collective
Minister Kanstraat 34
7811 GR Emmen
+ 31 (0)6 513 133 73
valerie@saudade-collective.com
www.saudade-collective.com