Onderzocht: dit zijn dé must-haves voor meubelwebshops

Een mooie website, webshop of klantportaal staat bovenaan het lijstje van veel meubelleveranciers. Maar B2B vraagt om andere functionaliteit dan B2C. Logic4 ondervroeg groothandels, merkeigenaren en distributeurs wat volgens hen de belangrijkste onderdelen zijn van een B2B website.

De resultaten zijn verzameld in de whitepaper '15 must-haves voor groothandel webshops', gratis te downloaden via de website van Logic4. Hieronder de 5 belangrijkste uitkomsten.

1. Uitgebreide productinformatie
Productinformatie (model, afmeting, kleur, materiaal etc.) wordt nog vaak gepubliceerd in een papieren catalogus. Bij veel meubelleveranciers staat de telefoon roodgloeiend met vragen over het assortiment. Een website waarop alle productdata zichtbaar is voor dealers scheelt veel tijd. Eventueel afgeschermd met een login. Hiervoor is een integratie met een PIM of ERP systeem nodig. Naast uitgebreide productinformatie vinden zakelijke klanten ook informatie over bezorgmogelijkheden en kwaliteitscertificaten belangrijk.

2. Actuele voorraad weergeven
‘Nee’ moeten verkopen aan een klant vanwege een uitverkocht artikel is een grote ergernis onder meubelgroothandels. Net als gereserveerde artikelen die lang in het magazijn staan te wachten op uitleving. In beide situaties lopen verkopers omzet mis. Een integratie met een voorraadsysteem zorgt dat de actuele voorraad op vaste tijden of zelfs real-time wordt doorgezet naar de website. Onderscheid tussen losse onderdelen en eindproducten wordt als extra pluspunt ervaren.

"Voorheen ging de telefoon de hele dag. Nu is de actuele voorraad zichtbaar via een inlog op de website. Dat werkt een stuk beter", aldus Raymond Oelderink, Operationeel directeur Nijwie Furniture.

3. Klantspecifieke prijzen en bestellijsten
Voor consumenten gelden meestal vaste prijzen. In de B2B markt zijn prijsafspraken juist heel gebruikelijk. Zakelijke klanten doen vaker herhaalaankopen en hebben individuele assortimenten en (staffel)kortingen. In plaats van steeds te bellen of e-mailen, vinden zakelijke inkopers in het klantportaal hun bestellijsten, prijzen, budgetten en afgesproken kortingen. Door artikelen aan te vinken in de bestellijst, artikelnummers in te typen of barcodes te scannen plaatsen ze gemakkelijk een herhaalorder.

4. Online klantenservice
Traditionele B2B verkoop- en servicekanalen blijven belangrijk. Toch neemt online een enorme vlucht in de meubelbranche. Inkopers gebruiken namelijk het kanaal dat voor hen op dat moment het gemakkelijkst is. Bij voorkeur raadplegen ze de gevraagde informatie zelf. Voor herhaalaankopen vinden ze het zelden nodig om een vertegenwoordiger te spreken. Verkopers geven aan dat een online serviceportaal met offerte aanvraag, orderhistorie, facturen, contactgegevens en chatmogelijkheid ze veel werk uit handen neemt.

5. Passende betaalmogelijkheden
Standaard webshops houden vaak geen rekening met specifieke betaalafspraken. In de B2B meubelsector is betalen via factuur of op rekening het meest gebruikelijk. Wel groeit het aantal directe betalingen via iDEAL en creditcard. Eerst een order plaatsen en deze later (door een gemachtigde) laten betalen via een e-maillink of het klantportaal is een extra wens van meubelgroothandel webshops. Net als meerdere bestellingen samenvoegen in een verzamelfactuur.

"Aanbetalingen worden rechtstreeks geregistreerd onder de order en debiteur. Je ziet direct wat nog openstaat of nog betaald moet worden. Dat is heel praktisch", vindt Gijs Verhoeven, eigenaar ShopX.

10 extra must-haves voor meubelgroothandel webshops lezen?
Ja, stuur me de whitepaper

Al 300x gedownload!

Meer informatie:
Logic4 alles-in-één webshop & ERP
www.logic4.nl
053-4361408


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven