Het architectenbureau Lacime Architects uit Shanghai heeft het kunstmuseum The Wave in de Chinese kustplaats Tianjin voltooid. Het gebouw is bekleed met duizenden aluminium tegels en ziet eruit als een gigantische golf.
The Wave heeft een oppervlakte van 3.563 m2 en werd ontworpen door Lacime Architects als cultureel middelpunt voor het nieuw ontwikkelde district Binhai.
De vormgeving van het gebouw is een knipoog naar haar ligging aan de kust en symboliseert het breken van de golven. De schubachtige bekleding is bedoeld om de glinstering van de rimpelingen in het water na te bootsen.
“Het hele bouwwerk lijkt op een golf en is bedoeld om een dialoog tussen het gebouw en de natuur tot stand te brengen. Het is een symbool geworden voor de plaats waar de zee en het land in elkaar overgaan,” legt het architectenbureau uit Shanghai uit.
De uitgesproken vorm van The Wave werd gecreëerd door de Y-vorm van de tweede verdieping, die uitsteekt boven een sokkel die midden in een ondiepe vijver is geplaatst.
Om dit te realiseren, en een gebouw zonder pilaren te bouwen, bestaat de constructie uit een betonnen middenstuk dat omgeven is door een complex netwerk van stalen spanten. Deze constructie werd door Lacime Architects ontworpen met gebruikmaking van parametrische designtechnologieën.
Het museum is bekleed met 13.000 aluminium tegels die het licht op verschillende manieren weerkaatsen en zo de rimpeling van het water nabootsen. De vijver zorgt ook voor een speelse weerkaatsing van het licht op de tegels waardoor de golf-vorm van het gebouw nog eens extra wordt benadrukt.
Bezoekers komen het museum binnen via de centrale betonnen constructie, waarin zich een donkere lobby bevindt die wordt verlicht door middel van een lichtkoepel.
Hier zijn ook drie watergordijnen aangebracht, evenals roestvrijstalen details, die de trap en liften van het museum aan het oog onttrekken en die de bezoeker een ‘kalme visuele en zintuigelijke ervaring‘ moeten bezorgen. De eerste verdieping van het gebouw herbergt toiletten, een vergaderruimte en op de tweede verdieping zijn de museumzalen ondergebracht, evenals dakterrassen, een bibliotheek en een bar.
Het interieur van de bovenverdieping is rijk versierd, variërend van met textiel beklede plafonds, glanzende vloeren tot weelderige meubelstukken en sculpturen die geïnspireerd werden op ‘water in al haar verschijningsvormen’.
De bovenste verdieping van het museum is voorzien van grote glazen gevels die in hoogte variëren en de golvende lijnen van het gebouw volgen en op sommige plaatsen een hoogte tot wel acht meter bereiken.
Lacime architects maakte gebruik van vliesgevels om de natuurlijke lichtinval te maximaliseren en de bezoekers een uitzicht over zee te bieden om zo een connectie met de buitenwereld tot stand te brengen en die in sterk contrast staat met de benedenverdieping van het gebouw. Als onderdeel van het project creëerde Lacime Architects ook nog twee paviljoens en buitenruimten rondom het museum, waaronder een terras, kinderspeelplaats en openlucht theater.
Eén van de paviljoens is in zee gelegen en bereikbaar via een promenade om bezoekers uit te nodigen even uit te rusten en naar ‘geluiden van de natuur te luisteren’.
Lacime Architects werd in 2001 in Shanghai opgericht door architect Zhaoqing Song. Recent voltooide het bureau het Shimao Longyin Leisure Centre, dat eveneens omgeven is door reflecterende vijvers, die een verwijzing zijn naar klassieke Chinese tuinontwerpen.
Fotografie: CAAL
Bron: Dezeen