M.O.W. 2020 heeft bewezen dat vakbeurzen voor de meubelbranche ook tijdens de huidige pandemie weer mogelijk zijn. De 329 exposanten presenteerden vele innovaties en ontwikkelingen die afgestemd waren op de uitzonderlijke situatie waarin de samenleving zich momenteel bevindt. Ze hebben veel werk verzet. Alle ingeschreven bedrijven, ondernemers en afnemers kwamen een kijkje nemen en plaatsen ook bestellingen. Van de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en contacten te leggen, werd dankbaar gebruik gemaakt, waarbij alle deelnemers zich aan de strenge veiligheidsmaatregelen hielden. De M.O.W. vormde niet alleen een inspiratie voor de meubelbranche maar voor de totale vakbeurzensector!
Alles bij elkaar genomen, zorgden de sterke vraag, het grote aantal bestellingen, brede aanbod, de ruime locatie en warme nazomerweer ervoor dat de M.O.W. 2020 als eerste meubelvakbeurs na de lockdown een succesvolle herstart kon maken tijdens de pandemie.
De vijf beursdagen verliepen in een ontspannen sfeer waaraan het prachtige nazomerweer ook heeft bijgedragen. De beschermende maatregelen, zoals ventilatie, konden perfect worden geïmplementeerd. De noodzakelijke hygiënemaatregelen werden goed nageleefd. Er vonden levendige gesprekken plaats en mensen konden elkaar weer persoonlijk ontmoeten, spreken en met elkaar onderhandelen. Er is geen digitaal format dat hieraan kan tippen. Zowel exposanten als bezoekers uitten hun dank aan de organisatoren, die de moed hadden M.O.W. in deze vorm door te laten gaan ondanks alle bezwaren, en met succes!
De stand van RAW Materials op de MOW.
Dank voor deze vakbeurs
“Als organisatoren zijn we blij met de vele woorden van dank die we hebben ontvangen! We zijn het team van de Messe Ostwestfalen zeer dankbaar voor hun enorme inzet, de autoriteiten voor hun steun en zeker ook de 329 exposanten die dit evenement mogelijk hebben gemaakt,” aldus de organisatoren Andreas Reibchen en Bernd Schäfemeier. “We bedanken alle bezoekers voor hun aanwezigheid en vele zakelijke transacties. We bedanken alle deelnemers voor hun discipline en aandacht. Samen hebben we laten zien dat een vakbeurs haalbaar is wanneer alle regels in acht worden genomen.”
M.O.W. kon in deze coronatijd de voordelen van deze locatie optimaal benutten, zoals de grote oppervlakte en de uitgebreide buitenruimte. Om de gezondheid van de deelnemers ter plaatse te kunnen garanderen, ontwikkelden de organisatoren in nauwe samenwerking met de betrokken autoriteiten een uitgebreid concept. Mede hierdoor kon de M.O.W. in een ontspannen sfeer doorgaan, waarin ook echt zaken gedaan konden worden. De ordelijke situatie had een positief effect op de stemming tijdens de vakbeurs. Veel huizen ondergingen een upgrade tijdens de coronacrisis omdat voor velen het leven zich nu met name thuis afspeelt. De vraag naar meubelen is dan ook sterk!
Essentieel voor middensegment
Dit is nu precies waarom de M.O.W. zo belangrijk is voor de consumenten- en volumehandel in 2020. Het aanbod sloot perfect aan op de grote diversiteit. Het hele spectrum was vertegenwoordigd, van grote spelers tot bedrijven die zich richten op nichemarkten. Op het juiste moment presenteerden de 329 exposanten exact datgene waar het middensegment nu behoefte aan heeft om hun huidige zakelijke succes ook in 2021 voort te kunnen zetten. Producten voor aanbiedingen maar ook collecties, binnen alle productgroepen en afgestemd op de verschillende distributieformats, werden gepresenteerd. Daarnaast werden essentiële onderwerpen uitgelicht, zoals betrouwbare levering, digitalisering, logistiek en duurzaamheid, die een nieuwe dynamiek hebben gekregen tegen de achtergrond van de coronapandemie. De toewijding van de exposanten werd beloond want in alle sectoren werden er orders geplaatst en kwamen er nieuwe samenwerkingen tot stand. Met name MKB-bedrijven kochten actief in.
Het gemeenschappelijk doel van allen: Het zeker stellen dat het huidige succes ook in 2021 kan worden voortgezet. Zeker nu moeten dealers actief gebruikmaken van de kans om zich aan te passen aan de veranderde wensen van eindgebruikers om unieke selling points te genereren met ongeëvenaarde concepten. Op basis hiervan kan de volumehandel profiteren van de diversiteit aan producten en betrouwbare toeleveringsketens die tijdens de M.O.W. werden gepresenteerd, niet alleen online maar ook offline.
M.O.W. 2020 cijfers en feiten
Aan de M.O.W. 2020 namen 329 exposanten deel, waaronder 159 bedrijven uit Duitsland en 170 uit het buitenland. De volgende landen waren sterk vertegenwoordigd: Polen, Nederland, Italië, Denemarken en Oostenrijk. 80% van de beursvloer was bezet. Alle 17 hallen waren open. In tijden van corona bood het Messecentrum Bad Salzuflen de gunstige combinatie van een grote oppervlakte, individuele hallen, meerdere ingangen en een grote buitenruimte. Het aantal bezoekers lag ruim onder het door de autoriteiten toegestane norm.
Niet alle bezoekers konden dit jaar aanwezig zijn. Toch was de belangstelling groter dan verwacht. Zoals altijd was het niet de kwantiteit maar kwaliteit die telde en deze was hoog. Degenen die aanwezig waren, hadden een duidelijk doel voor ogen en plaatsten orders.
“We zijn blij ons bezig te kunnen houden met een onderwerp dat zo belangrijk is voor mensen,” zegt Bernd Schäfemeier. Een wereldwijd onderzoek riep het komende decennium uit tot de ‘decade of the home’. In 2020 heeft M.O.W. hieraan bijgedragen met innovatieve en inspirerende noviteiten. We hopen dat de sector dit succes vast kan houden!”
Voor meer informatie: www.mow.de