Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Concepts & Companies zoekt winkeliers met minimaal 250m2 ruimte

Rob van Prooijen: "Ons shop-in-shopconcept biedt extra omzet met relatief weinig werk"

Concepts & Companies (C&C) brengt een nieuw concept voor de woninginrichter: shop-in-shops met meubelen en woondecoratie onder de naam Cozy-Homes. De franchisegever van Colors@Home, Voor Verf en Wonen en Otak (meubelen en verlichting) heeft genoeg expertise in huis om dit idee te doen slagen. Voor veel ondernemers met bijvoorbeeld een woningtextielzaak wordt daardoor hun winkelruimte veel effectiever benut en vooral ook voor bezoekende klanten interessanter gemaakt door meubelen en woondecoratie aan het totaalassortiment toe te voegen. "Het is additionele omzet die je er mooi bijpakt. Daarnaast krijgt je winkel veel meer beleving; dat is wat klanten ook willen. Want met alleen tapijt- en gordijnstalen kun je vaak onvoldoende sfeer creëren", vertelt directeur en eigenaar Rob van Prooijen van C&C.


Franchisemanager Paul van Kolfschoten (links) en directeur Rob van Prooijen van C&C. 

Volgens hem is zo'n shop-in-shop makkelijk uit te voeren. "Je richt zo een 360-graden-wooncarrousel in. Een klant stapt de winkel binnen voor een bijzettafeltje en een jaar later komt hij terug voor een complete woninginrichting. Met een zeer beperkt risico maak je al snel tussen de één en twee ton extra omzet, zonder lastig maatwerk, montage of installatiewerk", geeft hij aan.



Het concept is vrij eenvoudig bij een groot aantal Colors@Home- en Voor Verf en Wonen winkels in te passen. Zij worden de komende periode hiervoor benaderd. Maar ook ondernemers van buiten de eigen organisatie zijn welkom om zich bij Cozy-Homes aan te sluiten. Vanwege het exclusieve verzorgingsgebied geldt wel het principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'.

Gat in de markt
Het gat in de markt zag Van Prooijen vanuit de Otak-formule. Zijn organisatie telt negen meubelwinkels. Dat aantal uitbreiden is moeilijk gebleken. Volgens hem zie je een tweedeling ontstaan, tussen aan de ene kant de grote meubelboulevards en aan de andere kant de kleinere winkels van rond de 1000 a 2000 m2, waarbij specialisatie en aandacht belangrijk zijn maar die het op de langere termijn niet vol houden terwijl voor consumenten de behoefte wel blijft bestaan. Juist in dat laatste segment is Otak actief. Tegelijkertijd zag hij qua ruimte en op het gebied van kennis en ervaring kansen in de winkels van Colors@Home en Voor Verf en Wonen. Als het aan Van Prooijen ligt, krijgen veel speciaalzaken er een compact meubelaanbod bij met 'precies de goede collectie'.



Collectioneren
Veel ondernemers vinden het moeilijk of hebben te weinig tijd om te collectioneren. "Als C&C nemen we alles uit handen van de winkelier. Hij wordt compleet ontzorgd, hoeft alleen maar te verkopen. Met een marge van iets meer dan 50% kun je leuke resultaten boeken."
Intussen is van de totale Otak-collectie al een compacte variant gemaakt bestaande uit banken, fauteuils, kasten, tafels en stoelen inclusief accessoires, karpetten, salontafels en verlichting. Deze is al toepasbaar op 250m2 winkelruimte. Klanten die binnenkomen voor een rolgordijn raken automatisch geïnspireerd door een stoel of kast. 


Kruisbestuiving
"De collectie wordt regelmatig vernieuwd. De woonaccessoires, kleinmeubelen en verlichting  worden 6 maal per jaar aangeboden in de vorm van blokorders waar de ondernemer ja of nee tegen kan zeggen. Van alle producten krijgt de winkelier goede verkoopdocumentatie die online is in te zien, waardoor de ondernemer de spullen zonder al teveel moeite kan verkopen. Colors@Home Musselkanaal geldt min of meer als pilotproject. Dat bedrijf is in juni met Cozy-Homes shop-in-shop van start gegaan, heeft zelfs de vloeroppervlakte vergroot door er een naastgelegen pand bij te betrekken. Volgens franchisemanager Paul van Kolfschoten van C&C zijn de eerste resultaten erg bemoedigend. "Heel bijzonder is dat het bedrijf zelfs al een grote order heeft gekregen van een restaurant. Opvallend is verder dat klanten nu vaker binnenstappen. Al met al heeft Musselkanaal een mooie start gemaakt. Het is ook een ondernemer die gelooft in kruisbestuiving."

Kandidaten
C&C is nu op zoek naar winkeliers die ook zo'n shop-in-shop zien zitten. "We bezoeken natuurlijk onze eigen vestigingen. Inmiddels staan er al meubels in een tweede vestiging en een derde ondernemer heeft al ja gezegd. Daarnaast zitten er nog aardig wat kandidaten in de pijplijn", geeft Paul aan. Hij bezoekt potentiële klanten.
Rob vult aan: "Maar ook winkeliers van buiten onze organisatie kunnen meedoen. De enige eis die we stellen is dat er minimaal 250 m2 beschikbaar is."
Paul: "De voorraad moet je wel kopen, dus er moet wel een klik zijn. Je praat over een investering van tussen de 25.000 a 30.000 euro. Dat geld ben je nooit kwijt, want het is handelsvoorraad die je altijd kunt verkopen, je loopt dus een zeer beperkt risico, ook al zal het even wennen zijn om zo'n investering als bijvoorbeeld woontextielzaak te doen."

Uitgelezen kans
Volgens Rob biedt het een uitgelezen kans voor ondernemers. "Als je als woninginrichter heden ten dage meer omzet wilt draaien, dan betekent dat automatisch ook meer werk. En je weet: capaciteit is schaars. Met zo'n shop-in-shop kun je 100.000 euro of meer extra omzet maken zonder dat het veel meer werk oplevert. De grotere meubels moet je wegbrengen en bij de klant in de woning zetten, de kleinere neemt de klant zelf mee… Veel minder arbeidsintensief dus. In Musselkanaal komt de stoffeerder om 15.00 uur terug naar de zaak om wat spullen weg te brengen. En dat doet hij alleen in de eigen regio. Hoe makkelijk wil je het hebben? Je zou ons concept bijna briljant noemen", zegt Rob met een lach, maar intussen bedoelt hij het wel serieus. "Het is heel laagdrempelig uit te rollen en kan een ondernemer echt verder helpen, dus ik verwacht er veel van", besluit hij.

De site van Cozy Homes is gevuld met foto's van etalages, waarop meubels zijn te zien zoals die in de winkel staan. Dus zonder poespas of franje.

Interesse?
Bel (06 53 99 61 72) of mail (paul@concepts-companies.nl) Paul van Kolfschoten.

Meer informatie:
Cozy Homes
www.cozyhomes.nl