Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Financiële schade afgelasting Meubelbeurs Brussel is groot

"Onze volledige jaaromzet valt in één keer weg"

Het is ruim drie weken geleden dat Meubelbeurs Brussel is afgelast. Algemeen directeur Lieven Van den Heede laat desgevraagd weten dat de financiële schade groot is. "Aangezien de Meubelbeurs het enige evenement is dat we organiseren, valt onze volledige jaaromzet in één keer weg. Dat is uiteraard zuur. Gelukkig bestaat onze organisatie al 83 jaar en hebben we in de loop der jaren voldoende reserves kunnen opbouwen. We kunnen dus wel tegen een stootje", geeft hij aan.

Wat was je eerste gedachte toen je in de gaten kreeg dat Meubelbeurs Brussel niet door kon gaan?
Lieven: ",,Dit is niet meer afwendbaar''. Toen ik de resultaten van de enquêtes bij exposanten en bezoekers zag binnenkomen werd het snel duidelijk dat we de beurs dit jaar niet zouden kunnen organiseren. Als we dat wel gedaan zouden hebben, zou het wel een heel slechte editie geweest zijn. En daar wordt niemand beter van. De impact blijft natuurlijk groot. Niet alleen op onze eigen organisaties, maar ook voor exposanten die hun nieuwe collecties niet kunnen voorstellen, voor bezoekers die normaal gezien komen aankopen maar ook voor al onze toeleveranciers zoals standenbouwers, catering, hostessen etc. die nog maar eens een mooie opdracht zien wegvallen. De evenementensector heeft het momenteel heel moeilijk."

Is er nog een digitale versie overwogen?
Lieven: "Er komt wel iets, maar een digitale beurs zal het niet zijn. Volgens mij is dat een mooie aanvulling voor een beurs die kan doorgaan, maar het kan een beurs niet vervangen. We onderzoeken momenteel de mogelijkheden om de exposantenpagina’s op onze website een upgrade te geven zodat we de ingeschreven exposanten toch wat exposure kunnen bieden en niet helemaal van de radar verdwijnen. Natuurlijk ondersteunt met newsletters en via onze social media. De bedoeling is om live te gaan wanneer de beurs eigenlijk had moeten plaatsvinden."

Wat vind je van het feit dat andere beurzen wel doorgaan?
Lieven: "Nationale beurzen en kleinere events hebben het makkelijker. Bij ons zou er verwarring ontstaan zijn over de coronamaatregelen, die in elk land anders zijn. Dat geeft een pak onzekerheid, en we merkten dat veel buitenlandse bezoekers en exposanten dan liever niet komen. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat we de beurs veilig hadden kunnen organiseren, maar zonder exposanten en bezoekers sta je natuurlijk nergens. Verder vind ik dat iedereen zijn eigen rekening moet maken. Als andere organisatoren vinden dat ze hun beurs wel met succes kunnen laten doorgaan vind ik dat vooral fijn voor hen en hun exposanten. No hard feelings…

Als organisatie wil je van 2021 een echte feestelijke editie te maken. Waar denk je dan aan?
Lieven: "We willen van deze pauze gebruik maken om alles eens goed te overdenken: waar we als beurs voor staan, wat goed is en wat beter moet, hoe we nog meer beleving kunnen bieden aan de bezoeker en vooral hoe we er een echt feest van kunnen maken voor de meubelsector. Voor concrete voorbeelden is het nog wat vroeg."

Heb je nog een boodschap voor de betrokken exposanten?Lieven: "Ik wil vooral iedereen bedanken die er wel nog in geloofde en ik vind het oprecht jammer dat we hen moesten teleurstellen en hen dit jaar niet in Brussel kunnen ontvangen. Dat halen we dan in 2021 wel in!"

Meer informatie:
Meubelbeurs Brussel
www.meubelbeurs.be