Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Exclusief interview met broers Adrien en Charles Corthouts van Recor Group:

"We gaan voor eenvoud, eenvoud en eenvoud"

Recor Group is in volle transitie. Het faillissement van de meubeltak van Recor NV (productie van kasten, tafels e.d.) is een zware klap. Het heeft Adrien en Charles Corthouts, die aan het roer staan van de Belgische meubelgroep die nog altijd 400 werknemers telt, doen inzien dat een schip wendbaarder moet zijn om in de huidige markt te overleven. De broers zijn een nieuwe weg ingeslagen die het bedrijf nieuwe toekomstperspectieven biedt.

Adrien en Charles Corthouts. "In de matrassenbranche lijkt het vaak op een wapenwedloop. Wij doen daar niet meer aan mee."

Het is de tweede dag van de drie dagen durende huisshow als we de broers Corthouts spreken. In de voormalige elektriciteitscentrale van Heusden-Zolder presenteren Recor Salons, Recor Bedding en Sofabed voor deze gelegenheid in het iconische gebouw de nieuwste collecties. Die kenmerken zich vooral door overzichtelijkheid. "We gaan vanaf heden voor eenvoud, eenvoud en eenvoud", vat Charles het mooi samen. Een nieuw verhaal gestoeld op een rijke traditie... 

"Het is de eerste keer dat we een huisshow met de drie merken houden. We brengen heel wat innovaties en het doet deugd om positieve reacties van klanten te krijgen, na de woelige periode die achter ons ligt. De meeste klanten denken met ons mee, daar zijn we heel blij mee. We maken alleen nog producten die de markt vraagt."

Keerpunt
Recor Group is al meer dan 70 jaar actief in de meubelsector. De Belgische meubelgroep zette na het faillissement van Recor NV en de stopzetting van de meubeltak, de productie van salons en relaxfauteuils verder met de vennootschap SITAC Europe NV. Daarnaast is de groep met de vennootschap Recor Bedding NV actief in de productie van matrassen, bedden en sofabedden. "2020 mag wat mij betreft stilletjes afgesloten worden", blikt Charles terug op de meest pijnlijke periode die het bedrijf in de roemrijke geschiedenis moest doorstaan. "Maar ik ben ervan overtuigd: waar iets kapot gaat, ontstaat ook vaak iets nieuws. Dat we met de meubeltak van Recor NV moesten stoppen was heel pijnlijk, in het bijzonder voor het personeel dat we hebben moeten laten gaan en voor onze klanten. Maar het is gelijktijdig een noodzakelijk keerpunt, een startschot voor een nieuwe periode van ons familiebedrijf. Er is een deel weggevallen en dat brengt heel wat leed met zich mee, maar er staan nog drie sterke merken. Met een team van gedreven mensen geven we nu vol gas."

Veel vertrouwen
Volgens de broers is er veel vertrouwen onder de klanten. "Wat ons is overkomen, kan ieder bedrijf gebeuren. Elke onderneming kent zijn ups en downs. Het is ook steeds moeilijker om in Europa meubelen te produceren. De omzet en rentabiliteit stonden zwaar onder druk maar de situatie was nog houdbaar tot COVID-19 roet in het eten gooide en de meubeltak van Recor NV een nekslag toediende.
Sinds de lockdown kennen we een constante, marktconforme groei. Onze orderportefeuille is goed gevuld. We appreciëren het enorm dat de klanten ons zijn blijven steunen in de moeilijke periode die achter ons ligt. Eigenlijk is partner een beter woord dan klant. We werken samen, we steunen elkaar, we lossen samen problemen op en creëren opportuniteiten voor de toekomst. Dat is nog maar eens gebleken op de huisshow.
Daarnaast zijn we ook fier op onze werknemers, die altijd achter ons zijn blijven staan", vertellen Adrien en Charles.

Vernieuwend
Duidelijk is dat Recor Group een metamorfose ondergaat. De digitale informatievoorziening is up to date. Per merk is er  een website ontwikkeld die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Dealers hebben via Furnhub.be de beschikking over een totaal vernieuwde Retail Marketing Portaal (compleet met prijslijsten), dat zijn tijd ver vooruit is en bedoeld is voor promotiedoeleinden. "Een Olympisch minimum om mee te kunnen doen", vindt Charles. "We liepen op dat gebied achter, hebben een inhaalmanoeuvre gemaakt. De wereld is onze markt, niet alleen België en Nederland. We hebben heel goed geluisterd naar de wensen van onze klanten. Alle benoemde pijnpunten zijn duidelijk aangekomen. We hebben ons volledig gefocust op gemak. Dat winkeliers heel eenvoudig onze producten aan consumenten kunnen uitleggen waardoor deze geen keuzestress meer hebben. Eenvoud, dat is in ons vak van essentieel belang."

De broers Corthouts op de huisshow van Recor Group, die plaatsvond in WATT17, de iconische voormalige elektriciteitscentrale van de mijnsite van Heusden-Zolder. Klik op de foto om deze te vergroten. 

Wapenwedloop
Een en ander komt duidelijk tot uiting bij Recor Bedding. "In de matrassenbranche lijkt het vaak op een wapenwedloop. Wie heeft de matras met de meeste comfortzones, met de meeste veren, met de dikste comfortlaag... Maar 'het meeste' of 'het dikste' is bij matrassen zeker niet altijd het beste. Wij gaan met onze nieuwe collectie voor eerlijkheid, overzichtelijkheid en eenvoud. Zo is er nu keuze uit vier bedden met dezelfde prijs, waardoor er geen keuzestress meer is. Het is niet meer van deze tijd dat je voor van alles bij moet betalen. Prijs is niet langer het hoofdthema, maar wat je nodig hebt; welk bed past bij mij. Als de consument overtuigd is van wat hij nodig heeft, dan verdwijnt de prijsdiscussie wat naar de achtergrond.
We hebben 'slechts' vier verschillende matrassen in ons assortiment: Essentials One, Essentials Pure, Essentials Celcius en Essentials Ergo. Variërend in prijs van 499 tot 699 euro."

Goed, beter, best
"De salonafdeling bestaat ook nog maar uit drie collecties: Trend, Signature en Tradition. Lekker overzichtelijk, alle doelgroepen worden bediend. Ook met Sofabed zijn we die weg ingeslagen: drie collecties; goed, beter, best. Wist je trouwens dat de meeste sofabeds van ons in de grootsteden staan? Hoe dat komt? Veel huishoudens zijn klein behuisd en dan biedt een sofabed (ook verkrijgbaar als eenzits), dat zowel dienst doet als bank en bed, uitkomst. In onze sofabedden zit veel expertise, omdat hier onze kennis op het gebied van matrassen, bedden en salons mooi samen komen", zegt Charles tot besluit.

Meer informatie:
Recor Group
Melbergstraat 6
3600 Genk
www.recor.be
www.sofa-bed.be
www.recorbedding.com