Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bedrijf brengt in vijftig landen kunstdecoratieobjecten aan de man

Mede-eigenaar Jan Simaey van Gardeco: "Inmiddels is 80% van onze omzet export"

Het zijn zorgelijke tijden voor directeur Jan Simaey van Gardeco. Niet alleen is zijn bedrijf, gespecialiseerd in high-end decoratie, getroffen door de coronapandemie, zelfs de explosie in de Libanese hoofdstad Beiroet heeft zijn weerslag op de Zedelgemse firma. Na twintig jaren van omzetgroei moet het bedrijf, dat in vijftig landen authentieke kunstdecoratieobjecten aan de man brengt, een stap op de plaats doen. "Maar we houden stand, ook al kennen we op dit moment geen groei. En dat laatste is een logisch gevolg van Covid-19", geeft Jan aan. Want aan het begin van het jaar was het bedrijf helemaal klaar om de Russische en Amerikaanse markt verder uit te breiden. Alle plannen waren tot in detail uitgestippeld. Echter het coronavirus gooide ook bij Gardeco roet in het eten. 

Het echtpaar Sonja Crevits en Jan Simaey is eigenaar van Gardeco.

De geschiedenis leert dat het bedrijf met haar decoratieproducten zich in de beginperiode vooral op tuinen richtte. In de afgelopen twee decennia evolueerde het bedrijf echter meer en meer naar kunstdecoratieobjecten voor binnen, ook al worden er op jaarbasis nog steeds vele items voor buiten verkocht. Dat was voor Jan Simaey en mededirecteur Sonja Crevits (zijn echtgenote) wel reden om een paar jaar geleden aan de bedrijfsnaam Gardeco de slogan 'Take part in our art' toe te voegen. Dat dekt meer de lading, ook omdat we de bedrijfsnaam op deze manier niet meer wilden, aldus Jan.

Vorig jaar werd het bestaande pand aan alle kanten uitgebreid en vergroot naar 2000 m2.

Breder publiek
Het bedrijf is opgericht in september 1999 met maar één doel: betaalbare kunstwerken bij een breder publiek brengen. "Kunst is duur, vooral voor de happy few, zo ontdekten wij. Nu maken we het al meer dan 20 jaar toegankelijk voor een groter publiek", legt hij uit.
Gardeco is een in West-Vlaanderen gevestigd bedrijf dat handgemaakte stukken van over de hele wereld aanbiedt en in winkels over de hele wereld verkoopt. "Ons doel is om getalenteerde ontwerpers, kunstenaars en designers kennis te laten maken met een breder publiek via de betere interieurzaken, decoratiewinkels, designbureau's, interieurstylisten en -ontwerpers, museumwinkels, galeries etc. Ons bedrijf is als een uitgeverij die kunstenaars en ambachtslieden vertegenwoordigt."

Een blik in de showroom. High-end decoratie is er in alle vormen en maten te vinden.

Handgemaakt
Alle producten worden geproduceerd door bekwame vakmensen en getalenteerde ambachtslieden als Sofia Speybrouck, Guy Buseyne, Jacques Vanroose, Regina Medeiros, Selma Calheira, Ann Vrielinck en Domingos Totora en vele anderen. Alle objecten worden in een serie van 49 of 75 stuks geproduceerd. Omdat alle objecten wereldwijd worden verkocht, is de kans klein dat de buurman het ook in huis heeft.

Een handgemaakte en op technologie gebaseerde productie zorgt voor een variatie in alle vormen en kleuren, en daardoor een sterk gevoel van authenticiteit voor alle producten die Gardeco toont in de showroom op de eerste verdieping van het circa 2.000 m2 grote bedrijfspand, dat vorig jaar met 1200 m2 werd uitgebreid.


The Visitor, een succesvol kunstwerk van de hand van Guido Deleu. 

"Elke mal waarin onze producten worden gemaakt, wordt met de hand gemaakt, evenals de laatste verfijningsdetails van elk product die veelal in onze werkplaats in Zedelgem plaatsvindt. Alle kunstenaars en designers - het zijn er een stuk dertig, veelal jonge onbekende maar ook enkele ervaren - werken op locatie, variërend van Brazilië tot België, om een paar landen te noemen. Het zijn vrijwel allemaal kleine ateliers, vaak familiebedrijven. Ieder heeft zijn eigen specialiteit. Dat weten ook onze klanten. Wij bieden daardoor net dat ietsje meer; objecten die niet op elke hoek van de straat verkrijgbaar zijn."

Spectacle by Jacques Vanroose (links) en Bowl Lirio R Perola.

Traditionele methoden
Elk object is gemaakt van materialen zoals keramiek, brons en glas. Bij het vervaardigen van de kunstwerken die Gardeco aanbiedt, worden uitsluitend traditionele methoden gebruikt. "Ze weerspiegelen kernwaarden zoals respect en duurzaamheid. De kunstwerken roepen diepe emoties op en dragen betekenisvolle verhalen met zich mee. Elk stuk is handgemaakt en daardoor uniek in zijn soort", benadrukt hij. "Het is echt een niche; we zijn geen massafabriek, hebben geen grote productiehallen."

Intussen kennen Jan Simaey en Sonja Crevits de markt op hun duimpje. "We weten precies wat onze klanten willen. Elk jaar brengen we nieuwe collecties uit. Het licht gaat pas op groen als ons comité vindt dat het in de bestaande collectie past."

De Visitor-beeldjes zijn verkrijgbaar in verschillende maten en kleuren.

De markt verandert hard de laatste paar jaar, ziet ook Jan. "De projectmarkt is groeiende, terwijl je ziet dat het aantal retailers afneemt. Die heeft het moeilijk, ook al zal de betere ondernemer die met zijn klanten mee blijft denken verder groeien. Als Gardeco lijden we onder de coronapandemie, maar ons geluk is dat we wereldwijd actief zijn. Het gaat niet overal tegelijk minder. Daarnaast profiteren we van het feit dat heel veel huishoudens hun woning onder handen nemen. Onze producten zijn vaak de finishing touch. Mede daardoor is onze omzet dit jaar stabiel."

Beurzen
Bij Gardeco zweren ze bij beurzen. "Onze producten moet je zien en voelen. Het persoonlijke contact is ook erg belangrijk. Jaarlijks zijn we present in o.a. Parijs, Milaan, New York, Singapore en Londen. Daar ontmoeten we niet alleen bestaande klanten, maar ook leads. Je hebt potentiële klanten nodig om te kunnen groeien. Nu zijn we gekluisterd aan ons kantoor en worden we min of meer gedwongen om nieuwe wegen in te slaan. Zoals videobellen. Alle key-accounts zijn benaderd middels Zoom-meetings. Dat kan gelukkig van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Op die manier presenteren we onze kunstcollectie digitaal. Onze salesmensen beheersen hun talen wereldwijd. Op kantoor wordt er Nederlands, Frans, Duits, Kantonees, Engels, Japans, Mandarijn en Russisch gesproken. Daardoor kunnen we zaken doen met de hele wereld."


Unconditional love polished XS by Sofia Speybrouck (links) en Colloquium van de hand van Guy Buseyne.

Beiroet
"Vorig jaar hebben we ons bedrijfsgebouw naar bijna alle kanten uitgebreid. Tevens hebben we een stuk grond van 5000 m2 erbij gekocht. Dat doet nu nog dienst als parking, maar in de toekomst kunnen we daardoor verder uitbreiden. Ook al zitten de uitbreidingsplannen nu even in de koelkast, we verwachten in de toekomst nog verder te kunnen groeien.
Ooit bedienden we alleen Vlaanderen, Wallonië en Nederland. België is nog steeds ons grootste afzetgebied, al wordt ons land op de hielen gezeten door China, Taiwan en het Midden-Oosten. We worden steeds internationaler. Prachtig om in aanraking te komen met al die verschillende culturen en hoe daarmee om te gaan. Inmiddels is 80% van onze omzet export. Zelfs tot in Beiroet zitten we. Daar zijn door die havenexplosie vrijwel alle zaken die onze producten verkopen weggevaagd. Gelukkig is niemand om het leven gekomen, doordat de ontploffing na sluitingstijd plaatsvond."

Meer informatie:
Gardeco
Molendamstraat 12
8210 Zedelgem
+32 50 82 77 62
info@gardeco.eu
www.gardeco.eu