Het nieuwe normaal. Is de huidige coronacrisis een kans om dingen anders aan te pakken in de meubelbranche, te vernieuwen of het roer om te gooien? Of is dit slechts een periode, waarna alles terug gaat naar het normaal? Hoe ervaren mensen uit de interieurbranche de huidige maatregelen op dit moment?
We spraken hierover met meerdere professionals uit de interieur- en meubelbranche.
Corné van Waaij, eigenaar Van Waay Interieurs: ''We hebben een goede zomer achter de rug. Omdat we een grote winkeloppervlakte hebben, kunnen we ook veel mensen ontvangen in onze winkel en de maatregelen van het RIVM in acht nemen. De interieuradviezen zijn op afspraak en daar is momenteel een wachtlijst voor. Omdat wij in het A-segment zitten met ons aanbod, hebben we vooralsnog veel bezoekers. Voor klanten staat dan uiteindelijk toch de beleving centraal.''
Corné voorziet geen problemen voor de komende maanden omdat er genoeg ruimte is om klanten te ontvangen, maar is wel benieuwd wat de komende maanden tot december de branche gaat brengen. ''Dit met name ook voor de andere, voornamelijk kleinere, detaillisten. Daarnaast werken er nog veel mensen thuis en gaan ook op zoek naar een nieuwe thuiswerkplek.''
Daniel Nijdam, eigenaar Nijwie Furniture: ''Het nieuwe normaal is nog lastig voor te stellen, al lijkt het erop dat velen het nieuwe normaal al normaal zijn gaan vinden. Maar we weten niet wat nog komen gaat. Op dit moment is de handel ‘booming’. Wij zien het positief in, de consument blijft voor alsnog investeren in hun (t)huis. We merken wel dat de consument minder lang wil wachten op hun bestelde artikelen. Hierop moeten ook wij anticiperen. Achter de schermen hebben we daarom de afgelopen tijd ook hard gewerkt; Het magazijn heeft een dubbele capaciteit en is volledig voorzien van nieuwe stellingen en wij werken met een nieuw software-systeem met een klantportaal waar onze klanten de voorraad en levertijd van artikelen kunnen zien.''
''Wij zien ook dat de online meubelwereld nu snel groeit. Er komen steeds meer vragen van online aanbieders, om een samenwerking aan te gaan. Hierin is het voor hen erg belangrijk dat de artikelinformatie 24/7 beschikbaar is. Dit is voor ons een mooi streven om naar toe te werken.''
''Volgens ons is er de behoefte om elkaar weer echt te ontmoeten, dit is onmisbaar voor het leggen en uitbreiden van contacten. Daarom houden we de gehele maand september Open Huis ‘op afspraak’ in onze showroom in Druten.''
Jan Hogenkamp, commercieel en operationeel manager De Woonindustrie: ''De wereld is op vele vlakken drastisch veranderd het afgelopen half jaar en dat geldt ook voor het zaken doen in de interieurbranche.''
''Een branche waarbij ontmoeten van het grootste belang is. Naast het ontmoeten vanuit relatie-gedachte is het interieurproduct bij uitstek een product dat vraagt om daadwerkelijk fysiek bekeken, gevoeld en ervaren te worden.''
''Dat ontmoeten kan nog steeds, echter vraagt het wel om een nieuwe benadering. Meer dan ooit is het van belang om afspraken van te voren heel goed te plannen en vast te leggen. Voor de VAKdagen in De Woonindustrie drukken wij onze exposanten en hun potentiële bezoekers dan ook op het hart dat voor-registratie van het grootste belang is. Inzicht in je planning/ afspraken betekent dat je je bezoek beter kunt spreiden en zo kunt voorkomen dat er te veel drukte ontstaat op 1 plek op 1 moment.''
''Voor de branche ‘an sich’ denk ik dat de behoefte aan een veilige thuis omgeving er voor zorgt dat mensen weer met hun huis en de inrichting bezig zijn. Dat is uiteraard positief en geeft een boost aan de markt. Wij hebben vanaf april dan ook gemerkt dat er meer behoefte is aan het maken van afspraken in de Woonindustrie. Dat is iets dat wij uiteraard alleen maar stimuleren. Maak gebruik van je eigen showroom door de hele week afspraken te maken in een veilige omgeving.''
''Op lange termijn zal het nieuwe normaal meer geaccepteerd gaan worden; het gerichter zaken doen op afspraak zal z’n vruchten af kunnen gaan werpen wanneer het gaat om effectiviteit en efficiency. Wij kijken in ieder geval met vol vertrouwen uit naar het najaar.''
Hermen Bouman, directeur Woonboulevard Poortvliet: ''Wij ervaren dat de consument zijn woning opnieuw waardeert en daar ook in investeert. Net als andere branches profiteren wij daar van. Natuurlijk hebben wij ook maatregelen moeten treffen om het winkelen zo veilig mogelijk moeten houden, maar daar heeft de consument nagenoeg geen hinder van."
Ook reageren of jouw mening delen? Stuur het ons naar [email protected]