Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volgens Jan Meerman zijn mogelijkheden op een homerun te mooi

''Gun jezelf de ruimte om talloze kansen in de traditionele retail te ontdekken"

In zijn wekelijkse column 'De week van Jan Meerman' heeft de algemeen directeur van INretail lovende woorden voor bedrijven als Dille&Kamille. Hij woonde onlangs een presentatie bij over de ontwikkelingen in de schoenenbranche en voelde een ongewoon soort berusting onder een groepje schoenondernemers met een imposante staat van dienst. Veel blijer werd hij van de presentatie van Dille&Kamille. "Een winkelformule met haar roots in de jaren '70 van de vorige eeuw, maar die de tand des tijds glansrijk lijkt te doorstaan door aanpassing aan de snel voortschrijdende wensen van consumenten, zonder daarbij overigens te vervreemden van haar merkwaarden."



Op één van de eerste slides van de presentatie van Dille&Kamille stond verwoord, waarin zij geloven na de corona-uitbraak. Jan Meerman: "Kortgezegd komt het hierop neer:

Voor de lockdown was een huis meer een plek waar je naar toeging na het werk, school, sport of een avond uit. Nu is een huis, meer dan ooit tevoren: een ‘thuis’. Het middelpunt van het leven, de uitvalsbasis van nagenoeg alle activiteiten. Liever thuis met vrienden ‘uiteten’, dan buiten de deur. Eerder de tuin, dan het terras. Beter thuiswerken dan de file.

Home is where the heart is. Letterlijk en figuurlijk.

Toen ik dat principe goed in mij opnam en samenvoegde met de onstuimig groeiende omzetcijfers in de woon-, tuin- en de doe-het-zelf-branche, kon ik mijn mond niet houden. Welke nieuwe kansen levert deze maatschappelijke ontwikkeling op voor iedere ondernemer in de non-food retail? Wat betekent het voor de service van een winkel? Voor de producten? Koop je anders in? Zou je vaker naar klanten toegaan om nieuwe collecties te tonen?

Antwoord: dit tijdperk vraagt om een andere manier van denken. Zo blijkt ook uit de cijfers.(...)

Volgens Meerman zijn er talloze kansen voor de traditionele retail. "Maar je moet jezelf de ruimte gunnen om ze te ontdekken. Overigens makkelijker gezegd, dan gedaan. Daarvan ben ik me terdege bewust. In deze tijd met enorme financiële uitdagingen, is overleven de belangrijkste taak. Logisch dat je dan minder openstaat voor nieuwe ideeën en verkoopkansen. Toch blijf ik mij er onverminderd aandacht voor vragen. De mogelijkheden op een homerun zijn namelijk te mooi."

Lees hier de complete column.